Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ville ønske man kunne købe sådan noget herhjemme...  (Læst 18632 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Faldt over denne side og det er lige hvad jeg drømmer om - er det mig der ikke har øjnene med mig eller findes sådan en forretning bare ikke her i Danmark?

http://www.ascott.biz/acatalog/Mills__and_Shellling_Machines.html#aMLS10
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline mortends

• Passiv bruger
Sv: Ville ønske man kunne købe sådan noget herhjemme...
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2010, 14:22 »
Ja den har jeg set, men det de har er mere til madlavning - ikke f.eks. til at valse korn eller majs til foder - og sikke priser!  :o

Det er ikke køkkenmaskiner jeg leder efter - jeg er bange for de ikke holder ret længe i stalden. Jeg synes virkelig de er geniale de der fra Ascott - det er jo netop små maskiner til hobbylandbruget. Åbenbart næsten umuligt at få herhjemme...

Det eneste tilnærmelsesvist interessante indtil videre er http://www.vestjysk-smede.dk/valser/hobby-valse.html - men den er motoriseret og uden pris - og lidt for stor efter min smag...
Mvh. Morten

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2010, 14:54 »
Yes, det er nogle hidsige priser  ::)

Det er nok bedst at prøve at finde en brugt kornkværn - eller købe en hjem fra England. Noget siger mig dog, at der var en herinde som havde problemer med en bestilling fra lige dén side...
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2010, 19:46 »
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=504
Hvis det er til at knuse korn mm. er denne super, jeg har selv en ældre model,
Den kan lave alt fra grov til mel til bagning.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Maj , 2010, 20:52 »
Kan oplyse, at jeg stadig ikke har modtage min rugemaskine fra det engelske firma der omtales..men håber så sandelig det dukker op indenfor de næste par dage..der er ihvertfald trukket penge på min konto..i tirsdags..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Maj , 2010, 21:31 »
@John - ja den er sikkert fin til korn, men hvordan klarer den hele majskolber? og så kan den jo også kun kværne - ikke valse. Og den er elektrisk. - og der er kun den ene model at vælge...

Det jeg savner i DK er en butik der har det hele til den lille mikro-hobbylandmand. Praktiske værktøjer, der er simple, fleksible, hånddrevne og praktiske - i mine øjne MANGLER vi en forretning som Ascott i DK!

@Rixen
Jeg håber da virkelig at du får din rugemaskine en af de nærmeste dage og det faktum at de har trukket pengene og du har modtaget bekræftelse på at de har sendt den af sted tyder da også på at den kommer snart.  *k
Mvh. Morten

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 09 Maj , 2010, 22:08 »
Nogle gange kan man følge forsendelsen på internettet. Det kunne vi med vores rugemaskine fra England, men det tog kun 3-4 dage, så vi nåede ikke at blive nervøse.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #8 Dato: 09 Maj , 2010, 22:52 »
Rikke, penge trukket tirsdag = faktureringsdag, og ikke unormalt med 4 dages forsendelse, så du burde have den mandag eller senest tirsdag.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 09 Maj , 2010, 23:21 »
Tak Børge..det var beroligende ord..jeg glæder mig til den kommer..så kan jeg få nogle Orpington æg i den..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lyysa

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 14 Maj , 2010, 16:40 »
@ MortenDS

Dem fra england kan også kun kværne hvis jeg ikke tager fejl.

I øvrigt så er det med håndkværn fint nok hvis man ikke har mere end 10 høns og masser af tid.
Hvis jeg ikke husker forkert så er der et firma der hedder kornkraft der laver kværne. Sådan en brugte mig og en kammersjuk meget længe for at lave blot 1 kg mel. Pyy haa  :D

Ved godt det er meget mindre intensivt hvis der skal laves grovere produkter end mel, men den vænnede mig fra de manuelle maskiner gjorde den.  :P pfffeeh

Så jeg vil anbefale den der er linket til allerede eller også at gå i genbrug og find en billig køkkenmaskine til en 50 eller 100 kroner.
De holder overraskende længe når man bare ikke overfylder dem.

Pøj Pøj med det...
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 14 Maj , 2010, 18:14 »
@ MortenDS

Dem fra england kan også kun kværne hvis jeg ikke tager fejl.

I øvrigt så er det med håndkværn fint nok hvis man ikke har mere end 10 høns og masser af tid.
Hvis jeg ikke husker forkert så er der et firma der hedder kornkraft der laver kværne. Sådan en brugte mig og en kammersjuk meget længe for at lave blot 1 kg mel. Pyy haa  :D

Ved godt det er meget mindre intensivt hvis der skal laves grovere produkter end mel, men den vænnede mig fra de manuelle maskiner gjorde den.  :P pfffeeh

Så jeg vil anbefale den der er linket til allerede eller også at gå i genbrug og find en billig køkkenmaskine til en 50 eller 100 kroner.
De holder overraskende længe når man bare ikke overfylder dem.

Pøj Pøj med det...

En "Cereal Mill" er efter min bedste overbevisning en valse og lige det jeg mangler, det og så sådan en smart "Corn Shelling machine" til at "strippe" majsen af kolben...
Mvh. Morten

Offline Lyysa

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 Maj , 2010, 13:17 »
Jamen det kan godt være du har ret mht at det er en valse. Tror ikke helt jeg forstår forskellen som sådan, ud over at jeg har hørt at til mennesker er det bedst hvis det er kværnet og ikke valset.

Men lige den der "corn shelling machine" fatter jeg bare ikke.
Vi smider bare de hele kolber ind til hønsene og så pelser de dem til der bare er en tynd midte tilbage.
Til svin er det ligegyldigt, de bider også bare skidtet i stykker.
Kaniner spiser ofte en del af selve midten af kolben også, men de skal jo også bruge mere træstof til maven end andre dyr.
Men duer ved jeg ikke om de fatter det selv, eller om man skal pille dem af til dem.

Åhh  :-[ Det går lige op for mig at det nok er til mennesker du vil pille dem.... Ehh hmm.

Føler mig lidt... øh, fjollet  :D
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 Maj , 2010, 16:49 »
Jamen det kan godt være du har ret mht at det er en valse. Tror ikke helt jeg forstår forskellen som sådan, ud over at jeg har hørt at til mennesker er det bedst hvis det er kværnet og ikke valset.

Men lige den der "corn shelling machine" fatter jeg bare ikke.
Vi smider bare de hele kolber ind til hønsene og så pelser de dem til der bare er en tynd midte tilbage.
Til svin er det ligegyldigt, de bider også bare skidtet i stykker.
Kaniner spiser ofte en del af selve midten af kolben også, men de skal jo også bruge mere træstof til maven end andre dyr.
Men duer ved jeg ikke om de fatter det selv, eller om man skal pille dem af til dem.

Åhh  :-[ Det går lige op for mig at det nok er til mennesker du vil pille dem.... Ehh hmm.

Føler mig lidt... øh, fjollet  :D

Nej nej - det er slet ikke til "menneskefoder" jeg skal bruge det overhovedet - det er også derfor jeg ikke bare køber en lille kornkværn som dem de bruger til "mikrobrygning" af øl... Jeg har faktisk slet ikke brug for en kværn da ingen af mine dyr har brug for hakket eller knækket korn - og jeg gider ikke selv lave mel til bagning.  ;D

Formålet med en valse er i mit tilfælde bl.a. at kunne valse f.eks. majs og korn i forholdsvis små portioner til vores to små klappekalve - og for at kunne valse majsen er den nødt til at af kolben først - hertil bruges en "corn shelling machine"...
Jeg har også en ide om at hønsene kan få en hel del ud af majs og solsikkestængler - det har jeg i hvert fald læst et sted - men så skal de igennem en valse for at "åbne" den hårde overflade på stænglen (men der tænker jeg at en kompostkværn med valse kunne bruges...) - de hakkede stængler vil også kunne bruges som udmærket fodertilskud til vores kalve...
Mvh. Morten

KarinP

• Gæst
« Svar #14 Dato: 15 Maj , 2010, 22:39 »

Formålet med en valse er i mit tilfælde bl.a. at kunne valse f.eks. majs og korn i forholdsvis små portioner til vores to små klappekalve - og for at kunne valse majsen er den nødt til at af kolben først - hertil bruges en "corn shelling machine"...
Jeg har også en ide om at hønsene kan få en hel del ud af majs og solsikkestængler - det har jeg i hvert fald læst et sted - men så skal de igennem en valse for at "åbne" den hårde overflade på stænglen (men der tænker jeg at en kompostkværn med valse kunne bruges...) - de hakkede stængler vil også kunne bruges som udmærket fodertilskud til vores kalve...

Hvordan tørrer du majskolberne ???
Og er den maskine ikke kun beregnet til friske majs ?