Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvor lang tid skal gæslinger være i rugemaskine?  (Læst 7107 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MichaelTH

• Passiv bruger
hvor lang tid skal gæslinger være i rugemaskine?
« Dato: 29 April , 2010, 16:47 »
Hej
Lagde for 30 dage siden 10 æg, i rugemaskine, og i dag er de 2 udklækket, og jeg tror der kommer flere, skal de ud af rugemaskine (fladruger) med det samme eller skal de blive i rugemaskine til alle er udklækket, hvornår skal de have foder første gang.
har varmelampe og startfoder.

"Nybegynderen"

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: hvor lang tid skal gæslinger være i rugemaskine?
« Svar #1 Dato: 29 April , 2010, 18:09 »
hej Michael og velkommen til
Du behøver ikke at tage dine gæslinger ud før alle er klækket og tørre, de kan vente et døgn eller 2 med at få mad og vand, de har madpakke fra deres blomme....

Hvis du har to i overskud er jeg en glad køber til mine to gåsedamer der elsker børn...
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline MichaelTH

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 April , 2010, 19:00 »
Hej Ina

Tusind tak for det hurtige svar, så vil jeg vente til i morgen med at lukke dem ud.
Har det svært med at skulle sælge af mine allerførste gæslinger, håber du kan finde nogle gæslinger andetsteds.

venlig hilsen
Michael

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #3 Dato: 29 April , 2010, 23:15 »
Det kan jeg sagtens forstå, man må jo spørge,   ;D jeg synes det er svært at få fat i gæslinger i år.

Hvis nogen har et par stykker daggamle så er jeg aftager, så Mibbe og fru Kosør igen kan få lov at passe børn.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline gitteholk

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 April , 2010, 23:11 »
tillykke med dine gæslinger  /o

Det er godt gået. Du skriver at du for 30 dage siden lagde dem i rugemaskinen. Har du haft dem ude at få luft, badet og bruset dem med vand? Hvilken fugtighed har du kørt med?

Har du fået flere ruget ud siden  :)
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline MichaelTH

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Maj , 2010, 21:27 »
tak, er selv overrasket over at det lykkes :o

De første 14 dage blev de passet efter alle foreskrifter (americas rugevejledning), men fik så travlt på jobbet i den 3 uge, og de blev næsten ikke passet og i den sidste uge haltede det også en smule,
og fugtighedsprocenten var "kun" på ca. 40 % i rugetiden, og da jeg hørte de første "pip", den 28. dag skyndte jeg mig at hæve fugtigheden, men det kneb med at få den ret meget over 60 %.

men det viser at man ikke skal opgive, var ellers tæt på at slukke for rugemaskinen efter den 3. uge

Venlig hilsen

Michael

Offline Ole Nørgaard

• Bruger
    • Strynø Hereford Kød
« Svar #6 Dato: 07 Maj , 2012, 18:52 »
Hej, skal vi lade maskinen, fladruger fra America, være kørende mens vores gæslinger kommer ud af æggene eller skal vi putte dem over i en papkasse med halm og give vand og startfoder?
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 Maj , 2012, 21:04 »
Hej, skal vi lade maskinen, fladruger fra America, være kørende mens vores gæslinger kommer ud af æggene eller skal vi putte dem over i en papkasse med halm og give vand og startfoder?

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener. Men de skal blive i maskinen til de er kommet ud af ægget og er blevet godt tørre. Dvs. at du kan flytte dem omkring et døgn efter de er kommet ud af ægget.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Ole Nørgaard

• Bruger
    • Strynø Hereford Kød
« Svar #8 Dato: 07 Maj , 2012, 21:21 »
Hej Danny, det jeg mener er, at rugemaskinen kører med de ca. 37 grader og en fugtighed på omkring 65%. Hvad nu, hvis ikke alle er klækket i morgen efter et døgn, sætter vi så vand og startfoder i maskinen eller kan vi evt. sætte dem over i en papkasse med høje kanter?
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline claus74

• Bruger
« Svar #9 Dato: 07 Maj , 2012, 21:35 »
Hvis gæslingerne er helt tørre, tager du dem bare ud af maskinen. Men lad min. en blive til at kalde de andre ud af æggene.
Husk lige en varmelampe til de nye små
« Senest Redigeret: 07 Maj , 2012, 21:37 Fra claus74 »

Offline Ole Nørgaard

• Bruger
    • Strynø Hereford Kød
« Svar #10 Dato: 08 Maj , 2012, 07:35 »
Hej, nu er det 12 timer siden gæslingen prikkede hul på ægget, men den er ikke kommet længere siden. Skal vi hjælpe den på nogen måder? Den pipper ret højlydt, så der er liv.
Med venlig hilsen
Nørgaard

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #11 Dato: 08 Maj , 2012, 08:59 »
Så vidt jeg har læst mig frem til, kan det snildt tage en gæsling 24-36 timer at komme ud af ægget fra den har slået hul.

Når den har slået hul på ægget, skal den absorbere blommesækken, og blodårerne i ægget skal have tid til at lukke ned og "omlægge driften" til gæslingens interne system. Hvis man for tidligt "hjælper" gæslingen, vil denne udvikling ikke have fundet sted, og gæslingen er ikke klar til at komme ud.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #12 Dato: 08 Maj , 2012, 14:02 »
Hej, nu er det 12 timer siden gæslingen prikkede hul på ægget, men den er ikke kommet længere siden. Skal vi hjælpe den på nogen måder? Den pipper ret højlydt, så der er liv.

Det er jo et godt tegn at den pipper, så er der jo liv, og den skal nok klare den, det er som Gåsepigen siger en proces at blive klar til at komme ud af ægget.
Venlig Hilsen INA