Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad fejler mine høns?  (Læst 11291 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lucky7

• Passiv bruger
Hvad fejler mine høns?
« Dato: 18 April , 2010, 18:22 »
Der er et par stykker af mine dværg wyandotter som er hævet rundt om øjnene og har det skidt. Hvad kan det være de har også nyst lidt.
Venlig hilsen Trine

2,8 store Wayandotter  1,0 Dansk Svensk gårdhund.
0,1 Norsk skovkat

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Hvad fejler mine høns?
« Svar #1 Dato: 18 April , 2010, 19:05 »
Jeg har hørt om lidt flere steder at det er galt, Også her hos mine  >:(
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline lucky7

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 April , 2010, 19:17 »
Ved du noget om hvad det kan være?? og om det er noget de dør af. Jeg har aflivet en høne fordi den havde det meget skidt den havde også meget tynd mave. Det er kun mine små wyandotter der er ramt ind til videre. Så håber ikke mine store RIR også får det.
De har nyst i nogle dage og så lige pludelig er der et par af hønerne der hæver hel vildt omkring øjnene og så bliver de meget dårlige og passive..
Venlig hilsen Trine

0,1 Norsk skovkat

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 18 April , 2010, 19:39 »
En af mine høner har også været helt vildt hævet i den ene side af hovedet, og jeg var meget bekymret, men hun blev ikke det mindtst syg på anden måde, og nu ser det ud som om hævelsen er ved at forsvinde. Måske en mellemørebetændelse???
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 19 April , 2010, 19:39 »
Nej jeg ved desværre ikke hvad det kan være, der er et par stykker der er smuttet i svinget af de helt unge her.
Jeg syntes at det er for dyrt at få en dyrlæge til at undersøge hvad der kan være galt, så hellere øksen.  :-\
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #5 Dato: 19 April , 2010, 19:43 »
Indlægget er slettet
« Senest Redigeret: 21 April , 2010, 07:02 Fra Rønnest »
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #6 Dato: 19 April , 2010, 22:21 »
Og hvad er så lige opskriften på Rodalon-kur?
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline lucky7

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 April , 2010, 07:58 »
Det er også mine helt unge høner som er ramt.. Rodalon kur??? En opskrift ville være dejligt  ;)
Venlig hilsen Trine

0,1 Norsk skovkat

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 21 April , 2010, 06:41 »
Vi vil fra stabens side gøre opmærksom på at Rodalon slet ikke er beregnet til indtagelse! og vil derfor advare mod at give det til høns eller andre levende væsener i det hele taget.

Rodalon er lavet til desinficering og mod alger, og ikke andet. Brug det eventuelt som rengøringsmiddel, men ikke som andet!

Datablad for Rodalon
http://www.rodalon.dk/documents/00080.pdf

Det aktive stof er didecyldimethylammoniumchlorid som er klassificeret som farlig ved indtagelse (og kontakt).

Finn/admin
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #9 Dato: 21 April , 2010, 07:00 »
Puha...

Citér
Det aktive stof er didecyldimethylammoniumchlorid som er klassificeret som farlig ved indtagelse (og kontakt).

Det lyder farligt... jeg vil da nødigt se hvad der står om saltsyren så...

Min anbefaldninger er slettet
« Senest Redigeret: 22 April , 2010, 08:51 Fra Rønnest »
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #10 Dato: 21 April , 2010, 16:16 »
Det skal altså lige siges at jeg er igang med at afprøve metoden med rodalon nu og det skal siges at de drikker det næsten som saftevand og det gør de absolut ikke med saltsyre, tværtimod. Jeg tror ikke at hønsene ville være vilde med at drikke det hvis de ikke ku tåle det.
Mvh Bettina.

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #11 Dato: 22 April , 2010, 08:41 »
STOP STOP STOP!
Som rimelig kemi og biologikyndig så bliver jeg altså vred når jeg læser sådan noget. Lad dog for pokker være med at eksperimentere med jeres dyr på den måde. Det er dælme ikke alle husråd der er kloge at følge. Rodalon skal altså absolut ikke bruges indvortes; heller ikke hos høns og i fortyndet dosis! Det kan da godt være at de ikke falder døde om eller umiddelbart virker skadede, men derfor kan de sandelig godt have fået leverskader, nyreskader eller skader på centralnervesystemet. Og jo, selvom noget er skadeligt så kan det altså godt smage udmærket - vidste i f.eks. at liljenkonvaller og frostvædske til bilen smager dejlig sødt og dræber selv i små doser!
Er jeres dyr syge så tag ansvar og få dem tjekket af en dyrlæge (så dyrt er det altså heller ikke!) eller sving øksen. Det andet er iflg min bedste overbevisning en overtrædelse af dyreværnslovens paragraf 1.
Saltsyren mod orm er for så vidt OK og skade virkningerne velkendte og begrænsede.
Mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 22 April , 2010, 08:51 »
Mette, jeg har aldrig afprøvet hverken Rodalon eller saltsyre på mine høns, for jeg har altid syntes det lød voldsomt. Men nu skriver du:
Citér
Saltsyren mod orm er for så vidt OK og skade virkningerne velkendte og begrænsede.
Derfor vil jeg gerne spørge:
Har saltsyre reelt en virkning mod orm? Jævnfør denne tråd:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=8762.msg86163#msg86163
og hvad er de velkendte og begrænsede skadevirkninger?

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 22 April , 2010, 10:09 »

lige som marianne har jeg heller aldrig turde forsøge mig med kemikalier til mine høns, og jeg vil også være glad, hvis vi kunne få en kemikyndig til at sige god for saltsyren i begrænset mængde...eller  /d

Under alle omstændigheder bruger jeg dyrlægen, hvis jeg har et problem med dyrene, som jeg ikke lige kan gennemskue...og jeg er altså ikke blevet fattig af det. Desuden vil flere dyrlæger nok få større interesse for at behandle høns, hvis vi brugte dem lidt mere.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline lucky7

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 April , 2010, 10:49 »
Hønseguf er kanon mine høner har det meget bedre.. Ved selvføgelig ikke om det ene og alene er takket være hønseguf men jeg tror det har bidraget til en hurtigere bedring.
Jeg ringede faktisk til dyrlægen som sagde han syntes jeg skulle hakke hovedet af dem hvis de ikke fik det bedre han ville ikke engeng se dem  >:(
Venlig hilsen Trine

0,1 Norsk skovkat