Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Haner galer....  (Læst 11138 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline joerne

• Passiv bruger
Haner galer....
« Dato: 13 Marts , 2010, 19:47 »
..er alle jo klar over.
Vi,der bor med naboer tæt på kunne ønske at vide, om der findes racer, hvor hanens galen er mindre gennemtrængende og mindre hyppig.
Jeg har set på gamle tråde, men finder ikke noget helt klart svar.
Jeg er selvfølgelig klar over, at enhver form for hanehold medfører hanegal, hvilket jeg selv finder hyggeligt. Jeg er imidlertid lidt i tvivl om, at alle mine naboer har samme "sans for hygge" som jeg *e
Derfor: Har nogen praktisk erfaring/kendskab til dette.
Jeg nægter en stund endnu at tro på, at der ikke er forskel på frekvens, hyppighed m.m.
Er meget spændt på, om der evt. skulle være brugbare svar, da jeg som tidligere landbo, er blevet "afhængig" *f af, at ruge egne kyllinger ud.

frida

• Gæst
Sv: Haner galer....
« Svar #1 Dato: 13 Marts , 2010, 20:00 »
Hej joerne.
Jeg ved ikke om der racemæssigt er forskel på hanernes galen. Men jeg (og sikkert mange andre) synes at mange dværghaner har en utrolig "skinger" og gennemtrængende galen, hvorimod de større haner har en noget dybere og mere udholdelig galen. Jeg har haft forskellige haner, hvor jeg synes dværgene har galet mest. Men det kan jo sagtens være, fordi man lægger meget mere mærke til den skringre og gennemtrængende stemme.
 Pt. har jeg 2 haner ( en stor silkehane og en dværgfaverolle). Det er min overbevisning, at jeg aldrig har haft så hanegal (med hane), som jeg har nu. Den eneste ulempe nu iflg. mig, er at de galer om natten.  *k *k *k for at naboerne ikke hører dem. De er lukket inde i isoleret huse.
Følger med i din tråd her fra sidelinien, for jeg er også spændt på hvad andre byder ind med <A

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Marts , 2010, 20:06 »
Jeg har haft lidt samme overvejelser - en støjsvag hane, ville være lykken. Min dværghane (antwerpner skæghane) galer meget, længe og ihærdigt  og gennemtrængende. Han kan høres over hele vores lille by, tror jeg.
Araucana-hanen galer forholdsvist lidt. Som om han har selvtillid nok til at lade være :)
Den første brakelhane galede meget - han jeg har nu galer væsentligt mindre. Og silkerne .. der går tre hanekyllinger og de får ikke lov til at gale ret længe endnu for hold da op, hvor de skaber sig!

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 13 Marts , 2010, 20:30 »
Min danske dværghane galede tit, højt og længe. Min nuværende store barnevelder galer, men ikke så tit, noget dybere og helt klart ikke så irriterende at høre på. Jeg synes han galer forbavsende lidt i forhold til den tidligere hane.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #4 Dato: 13 Marts , 2010, 21:36 »
Af haner har jeg haft dværgsilkehane, blomsterhane, orpingtonhane & silkehane og det er KLART silkehanen (i stor), som har gjort sig mindst bemærket, når det kommer til at gale :)

Jeg kan huske, at jeg spurgte min mand, om han også havde hørt at der var et eller andet dyr, som sagde en lyd...sikkert ude fra marken. Indtil jeg en dag var ude i haven samtidig med at silkehanen "galede" *g *g Ej, hvor var det bare sjovt at finde ud af at denne lyd, rent faktisk var hanen som galede :D

Det lød sådan lidt...øhøøøhøøø! :D Eller nowet! :D En ganske sød lyd, som ingen vil vide er en hane ;) ;D

I øvrigt synes jeg at den der galede mest og højest af dem jeg har haft, KLART var blomsterhanen (har haft flere).

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 Marts , 2010, 22:18 »
Jeg har pt en stor orpingtonhane han galer ikke ret tit og med en behagelig dyb tone.
Det er også min erfaring at dværgene galer højt tit og skingert, det er virkelig en lyd der skærer igennem, og kan høres i hele kvarteret. De ser jo også ud som om de er ved at vælte af anstrengelse efter et godt gal.

Venlig hilsen
Eva

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 13 Marts , 2010, 22:32 »
for mange år siden havde min svigerfar begavet mig med en smuk højbenet stor hvid hane, med top som en silkehøne.... måske en toppet hollænder hvad ved jeg, han mindede i statur om min maranhane.
Nuvel han er nok det kræ jeg har ejet der har larmet mest, jeg talte nogle gange hans gal, og han galede aldrig under 30 gange,  :o  jeg hadede den tumpe, vi boede i villakvarter, og han var ubetinget den eneste hane i miles omkreds, så han havde vel ingen grund til at gøre sig sådan til,,, der blev godt nok meget stille da ræven åd ham....

siden da har vi kun haft orpington, og det er jo en anderledes fredelig fætter.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 13 Marts , 2010, 22:37 »
Hanens gal er en markering af at, her er jeg og dette er mit territorium. Hanen vil gale fra tid til anden for at forkynde at han er til stede. Hvis nogen svarer, og dermed bestrider hans position, vil han fortsætte med at gale. Han vil tage enhver udfordring op.

Med andre ord, er der andre haner inden for hørevidde, vil man opleve meget galende haner. Er der ingen andre haner indenfor hørevidde burde man opleve mindre galen fra sin hane.  
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #8 Dato: 14 Marts , 2010, 07:52 »
Min nuværende orpingtonhane galer en del om morgenen, men ellers kun en sjælden gang i løbet af dagen :)

Offline Fru Hansen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Marts , 2010, 08:35 »
Vores lille dværgwyandot kan man næsten ikke høre og han galer meget sjældent, men han er vist en ener. Vores CharmeKaj (silke) står foran vores soveværelsevindue og galer også meget stille. Der er heller ikke meget lyd fra Araucanaerne og da vi kun havde disse 3 racer hørte vi næsten aldrig hanerne. Nu har vi så fået vores store Orpington og Maranen er blevet voksen og de to komunikerer en del, men kun når det er lyst :). Vi har haft en Araucana med et skingert gal og en Brahmabl. med et kraftfuldt gal som underholdt
os og vores nabo (som bor meget tæt på vores høns) hver eneste nat. De smagte godt ;D
Jeg synes det virker som om det er mere individbestemt end racebestemt, men det er sjovt at høre folks forskellige erfaringer med racerne.
Hilsen Mette og Tine (mor og datter)
1,4 dværgwyandotter. 1,3,2 silke. 1,4 araucanaer. 1,3 legbar orpington. 0,1 houdan 0,4 isabrown. 0,2 new hampsire. 1.0 maran. 1,6 bl. 1,4 moskusænder. 1,7 geder. 1,1 lama. 2,6 heste(pinto, islænder, palomino). 2,0 katte. 0,1 hund.

hoejberg

• Gæst
« Svar #10 Dato: 14 Marts , 2010, 09:25 »
Vi har 2 haner, en Brama/Sussex blanding, og en Orpington.
Det er afgjort Hansen (Orpington) der galer mindst, og ham havde vi først.
Smukke (blandings) kan gale flere gang i løbet af dagen uden Hansen nødvendigtvis behøver at svare.
Det er Hansen der bestemmer af de to, det er der ingen tvivl om :D

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #11 Dato: 14 Marts , 2010, 13:10 »
Min danske dværghane galede tit, højt og længe. Min nuværende store barnevelder galer, men ikke så tit, noget dybere og helt klart ikke så irriterende at høre på. Jeg synes han galer forbavsende lidt i forhold til den tidligere hane.

...og min Barnevelder galer hele dagen igennem - aldrig har jg hørt en hane gale så tit! Min gode gamle Olymouth Rock hane galede 4-5 gange om morgenen og så ikke mere pjat der. Resten af dagen blev brugt til at finde føde til damerne, lokke dem tæt på og så udføre et nøje planlagt, timet og tilrettelagt "bagholdsangreb" - han var snedig den gamle Bwana Bwana!  ;)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.