Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeæg/varme/hønsemødre?? HJÆLP!!  (Læst 4899 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jane Berg

• Passiv bruger
  • Se også min hjemmeside : www.dog-speaker.dk
Rugeæg/varme/hønsemødre?? HJÆLP!!
« Dato: 12 Marts , 2010, 22:01 »
Hejsa Allesammen

nu nærmer tiden sig jo for at vi går i tanker om at få kyllinger..

jeg har 6 høns og en hane så chancen for at jeg kan få kyllinger er der jo.. /o

hvordan bliver min høne skruk?? sker det automatisk eller skal den "hjælpes" med falske æg?? skal jeg lade nogle æg ligge ude i rederne??

når nu der er gevinst med en skruk høne hvad gør jeg så? skal jeg håbe på de æg hun ligger på er beftrugtet eller skal jeg bestille dem et eller andet sted så jeg er sikker på de er befrugtede?? og hvad koster befrugtede æg hvis det bliver det?

Hvordan med varmelampe? jeg har ingen strøm pt. i hønsehuset (dette kommer selvfølgelig op hvis det er nødvendigt) men nogle siger at det ikke altid er nødvendigt alt efter hvad høne det er der skal være "mor".. nogle af racerne er åbenbart bedre mødre end andre, nogle passer deres kyllinger helt selv (her tænker jeg på varme) andre gør ikke!! Jeg har følgende racer : sussex, batman, new hampshire, skalborg og en oprington.. den ene sussex er hanen.. (en rigtig dejlig en af slagsen) ;D

hvilken af disse racer, vil være den bedste "mor" og hvis i har et bud på en af mine racer, hvordan sørger jeg så for at lige den bliver skruk ???

Håber i kan hjælpe mig med alle mine MANGE spørgsmål.. I er jo så fantastisk kloge og hjælpsomme herinde /o

på forhånd stor tak  :-*

Jane Berg.
1.1 Kochin
0.2 lyse sussex
0.1 brun new hampshire
0.1 gul sussex
0.1 Orprington
0.1 hvid skalborg.
0.1 sort batmann.
1.3 forskelligt farvede silker
0.0.1 wyandotter
1.0 Rottweiler.
1.0 IKKE hønsegal ægtemand.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rugeæg/varme/hønsemødre?? HJÆLP!!
« Svar #1 Dato: 12 Marts , 2010, 22:18 »
Jeg ved ikke, hvor godt dine racer skrukker, men typisk vil høns blive skruk her i løbet af foråret, man kan også provokere dem til at skrukke ved at lægge nogle kunstige (eller rigtige, mærkede) æg i en af rederne, eller måske 8-10 golfbolde.
Når man så er sikker på, at hønen er skruk, og det kan være en god idé at lade hende ligge nogle dage, lægger man sine æg under. Hvis der er hane i hønsegården, er de æg man har som regel befrugtede.
Så venter man de 21 dage, og ud myldrer kyllingerne.
Når det er en skruk, der passer kyllingerne, er der ikke behov for varmelampe eller noget. Det skal skrukken nok klare.
Nogle vælger at isolere skrukken, både under rugning og mens kyllingerne er små, men jeg har nu altid ladet mine ruge i hønsehuset, og det er gået fint. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #2 Dato: 12 Marts , 2010, 22:18 »
Jeg har altid nogle hvide marmor æg liggende i redekassen hos mine to flokke - det er min hjælp til de skal blive skrukke..
Hvis en af dine damer bliver skrukke så lad hende ligge på de falske æg i nogle dage for at se om hun bliver liggende - nogle gange kan det snyde..
Om jeres egne æg er befrugtede ved 'kun hanen' - ser du ham gøre sin tjans eller tror du han ikke træder damerne? Ruge æg kan jo købes -  men det er jo fint med kyllinger fra egne høns  :)Prisen på ruge æg er forskellig - mellem 5 og 10 kr ca..
Hvis du får en skruk høne så gør hun det som skal til for at kyllingerne har det godt.
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 12 Marts , 2010, 22:24 »
Hvis du har en sussex høne så vil den og orpington være den største sansynlighed for en skrukhøne, men alt kan ske.

Hvis hønen bliver skruk og ligger fast nok i alle 21 dage, er det sjællent at hun ikke også passer sine børn, men det sker.... både sussex og orpington er almindeligvis udmærkede mødre.
Hvis ellers den udvalgte høne springer fra når hun har ruget sine unger ud, ja så har du ikke brug for en varmelampe, det er kun hvis hun forlader dem, eller hvis hun har for mange kyller til de kan være under hende.
De store racer som sussex og orpington kan mageligt ligge på og passe 10 stk æg/kyllinger

Høns bliver skruk når det passer dem, men ofte skal det være lidt varmere end nu, ellers er det en fin ide at lægge 5 golfbolde, marmor, plastik, eller andet materiale æg.

Måske den så bliver skruk.

God fornøjelse

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #4 Dato: 12 Marts , 2010, 22:53 »
Hvor køber man marmor æg?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 12 Marts , 2010, 22:58 »
De har dem af og til i Netto, ellers måske i en blomsterbutik, isenkræmmer eller lignende steder, hvor de forhandler nips. America i Thisted har også snydeæg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #6 Dato: 13 Marts , 2010, 06:29 »
Hvor køber man marmor æg?

Golfbolde er nu også gode her på stedet....

De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 13 Marts , 2010, 06:51 »
Ja, jeg  bruger også altid golfbolde  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 13 Marts , 2010, 22:49 »
Marmor æg fås især ved påsketid i netto eller brugsen.....
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn