Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orpington og silkehøns  (Læst 11434 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

smilla25

• Gæst
Orpington og silkehøns
« Dato: 09 Marts , 2010, 19:56 »
Mit hønseprojekt blev udsat et år, men nu skal vi igang! :) Har læst mig frem til at orpington skulle være rigtig gode begynderhøns, også når man har små børn der gerne vil med ud i hønsegården=)

Men min kærlighed er jo også faldet på silkehøns... Kan jeg have de to racer sammen? Tænkte på hvis jeg f.eks har 5-6 orpington og 2 silkehøns... ???

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Orpington og silkehøns
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2010, 20:05 »
Hvis du vælger dværg orpington og store silker så passer de sammen i størrelsen. Hvis du vælger store orper skal hanen være silke så ingen bliver mast. Skal du ingen hane ha´kan du blande som det passer dig  :)
Med venlig hilsen Søs

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2010, 20:10 »
Jeg tror nu altså også at silker er nemme børnevenlige høns, jeg har i hvert fald aldrig hørt om en arrig silke :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

smilla25

• Gæst
« Svar #3 Dato: 09 Marts , 2010, 20:11 »
Nå ok.... så dværg silker og store orpington går ikke så godt? Skal "kun" være have/hobby høns, men vil gerne have kyllinger selv en dag og en hane... Har set en som har dværg silker og store gule orpingtong daggamle kyllinger til salg...

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Marts , 2010, 20:17 »
Det da fint nok..så længe hanen er dværg  /o
Med venlig hilsen Søs

smilla25

• Gæst
« Svar #5 Dato: 09 Marts , 2010, 20:35 »
Så hvis silkehønsene er to høns og jeg har en stor orpington hane er det ok?

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2010, 20:51 »
Nej omvendt .... er hanen stor orpington bliver silkehønsene til fladmast silke når han træder dem.
Så hønerne stor orpington og silkehøner og silkehane.
Med venlig hilsen Søs

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2010, 21:54 »
eg har da lavet mange pophøns, orpingtonhane og stor silkehøne, de kom da jeg havde et par silker gåendei min orpingtonflok.
Der var nu ingen maste silkehøner, og jeg havde dem faktisk meget længe, så jeg tror ikke det går så galt, men der er noget om at forskellen er lige til den største side, men det bliver fantastiske høns der kommer ud af den blanding.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2010, 23:18 »
Jeg har 2 silkehøner gående sammen med orpington og flere andre racer. Det går fint, og fordi der er så mange høner, har jeg ingen problemer :) Men hvis jeg KUN havde de 2 silker, og så en orpington hane...det ville jeg ikke turde :)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 Marts , 2010, 06:59 »
En af mine silkehøner daffede jo også altid meget målbevidst ind til den store kocinhane uden hun led overlast . Jeg foreslår blot det der er mest optimalt ud fra andres erfaringer.
Om man vil tage chanchen er jo så op til en selv.
Med venlig hilsen Søs

smilla25

• Gæst
« Svar #10 Dato: 10 Marts , 2010, 09:55 »
Planen var at have 2 silkehøns og en orpington hane og 5 orpington høns.... Har fundet en som har dværg silker og store gule orpington....

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 10 Marts , 2010, 10:20 »
Vi har haft en Maran-hane (ca 3,5 kg. vil jeg tro) der ødelagde leddene på to blandingshøner der var noget mindre end ham. De begyndte at halte og lagde sig efter et par dage. Hønerne blev slagtet og havde blodudtrædninger omkring hofte- og knæled. Det må have gjort s..... ondt. En tredje høne kom sig efter at have været isoleret i et par uger. Hanen blev så skiftet ud til noget lettere. Nu har vi høns og hans af samme race eller hane af lettere race. Lige nu Maran-høner og Araucana-haner. Alternativt må de deles op.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

smilla25

• Gæst
« Svar #12 Dato: 10 Marts , 2010, 10:27 »
Kan godt høre at det ikke er helt så super en ide jeg har... Hvilke andre høns vil gå super sammen med orpington og hvilke vil gå super sammen med silkehøns?
Prøver at danne mig et billede af hvordan jeg kan gøre det bedst muligt ;)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #13 Dato: 10 Marts , 2010, 10:34 »
Andre store racer, såsom sussex, kochin, barnevelder, m.m. sammen med orpingtonerne, og små landracehøns eller dværge sammen med silkerne. Mulighederne er utallige. Prøv at kigge i leksikon og sammenlign vægtklasserne.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #14 Dato: 10 Marts , 2010, 16:10 »
Jamen, efter min vurdering kan du godtor jeg  have et par silkehøns sammen med 5 orpingtonhøner og 1 orpingtonhane. Det skal bare være store silkehøns, og ikke dværgsilker. Dem tror jeg ikke kan holde til det...