Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: HJELP MINE HØNS DØR  (Læst 11559 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LARSBO

• Passiv bruger
HJELP MINE HØNS DØR
« Dato: 08 Marts , 2010, 19:57 »
HEJ.NU HAR JEG HAFT TO HØNS DER ER DØDE,DET STARTER MED AT DE BLØDER UD AF ENDEN,DER BEGYNDTE AT KOMME BLOD PÅ ÆGENE OG I HALMEN OG SÅ LIGGER DEN OG ER DØD.SÅDAN HAR DET VÆRET MED BEGGE TO DEN ENE VAR EN RØD AMRIKANER DEN ANDEN EN HVID ITALIENER.DE FÅR ET FULDFODER TIL ÆGLÆGGENE HØNS OG SKALDER.HVOFOR SKER DET?VIL NØDIG MISTE FLERE HØNS. HÅBER AT DER ER NOGLE DER KAN HJELPE MIG. HILSEN LARS BO

Susanne

• Gæst
Sv: HJELP MINE HØNS DØR
« Svar #1 Dato: 08 Marts , 2010, 20:03 »
Velkommen på forum, Lars Bo.

Jeg kan desværre ikke sige hvad der er galt, men det er der helt sikker andre, der kan. Jeg håber du får nogen hurtige forslag, så du kan komme problemet til livs. Det er da forfærdeligt at miste sine høns på den måde!

Rigtig meget held og lykke!

Offline LARSBO

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Marts , 2010, 20:10 »
JA JEG ER KED AF DET :'( DET ER MIN DATTERS HØNS SÅ JEG HÅBER AT DER ER NOGLE DER KAN HJELPE

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2010, 20:14 »
HEj Lars

Jeg er ikke helt sikker, men begge dine høner er af højtydende racer. Det sker af og til at de får problemer med æglægning netop fordi de er avlet til at yde så meget.  Men syntes da det lyder mærkeliget at du mister to på en gang.... hvor længe har du  haft dem?
Jeghar selv haft røde amerikanere og har 3 gange oplevet at de har haft det der hedder læggenød det betyder at æggene sidder fast inde i dem. Men det lyder jo til at dine ligger æggene, men måske går det så stærkt at de går i stykker indvændigt?
Jeg ved det ikke....Det var bare en tanke.
Men trist er det.

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline LARSBO

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2010, 20:19 »
JEG ER NY HØNSE EJER HAR KUN HAFT DEM I KNAB ET ÅR,HAR SPURT MIN FAR SOM HAR HAFT HØNS I 50 ÅR,HAN HAR IKKE SET DET FØR,MEN MENER AT DET KAN VÆRE FODERT,HAR GIVET DEM EN SJAT HAVRE SOM JEG BRUGER TIL HESTEN KAN DET VÆRE DET?

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Marts , 2010, 20:22 »
Hej..

Det kan være der er et æg der er gået i stykker inden i hønerne..det sker somme tider,,men det er godtnok uheldigt at det lige rammer 2 af dine høns på samme tid..Jeg har en ide om at det rammer de dygtige æglæggere lidt oftere en andre høns..

Er du sikker på at nogle af dine høns ikke er aggressive,,dvs. overfalder og nærmest æder hinanden..nogle høns går nærmest amok, når de har smagt blod..
Men jeg håber da for dig du bare har været uheldig..men hold øje med hønsene,,

og nej det er ikke fordi du gir dem havre..tror heller ikke det er noget med foderet..

ps. tryk på Caps Lock knappen, hvis du vil skrive med små bogstaver ;)
vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline LARSBO

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 Marts , 2010, 20:23 »
DER ER GÅET 3 MÅNDER I MELLEM AT DE ER DØDE,DEN HAR LAGT ET ÆG I DAG,SÅ AT DER VAR BLOD PÅ DET OG BEGYNDTE AT LEDE EFTER HIN HUN VAR IKKE GÅET IND,HUN LAGE UDE I HØNSEFOLDEN OG VAR DØD :'(

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #7 Dato: 08 Marts , 2010, 20:27 »
Jeg tror desværre for dig at Wanda har ret. Jeg har fået fortalt at netop hybridhønsene , og det er dem du har så vidt jeg forstår, kan gå i stykker bagi og dø pga. den store ægproduktion. Så min anbefaling vil ok være selvom det lyder hårdt anskaf dig nogle racehøns (ikke hybridhøns og slagt de andre. mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #8 Dato: 08 Marts , 2010, 20:36 »
Mine høns får havre hver dag så det betyder ikke noget. Høns er faktisk ret hårdføre hvad foder angår.... :)
Jeg ved nogen har stor succes med hybridhøns (ex røde amerikanere) Men efter at jeg har set tre af mine med læggenød, så har jeg ihvertfald besluttet at jeg ikke skal have flere af den slags, de har virkelig ondt, og det smerter helt ind i sjælen at se en høne der lider, for når først de viser det, så er det alvor. Ellers viser de ikke svaghedstegn.
Jeg må så altså give Egon ret.... få fat i nogle racehøns, de har måske en lavere ægproduktion, men til gengæld er det mere naturligt.
Hvor gammel er din datter? Min datter på 6 har også sine egne høns :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 08 Marts , 2010, 20:58 »
Velkommen på forum, Lars Bo  :D
Jeg har desværre ikke et bud på, hvad dine høns fejler, men synes Wandas forklaring lyder som et godt bud.
Du skal lige huske at slå din Caps Lock fra - på internettet bliver det betegnet som at råbe, det er heller ikke så læsevenligt  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 08 Marts , 2010, 21:01 »
@ Lars Bo

Jeg vil gå mod strømmen og påstå at det sagtens kan være foderet. Hybridhøns er avlet med henblik på at give et æg pr høne pr dag.
Fuldfoder til æglæggende høns. Det lyder til at du giver dem et foder der er sammensat på en måde så det skal øge ægproduktionen. Kan du oplyse præcis hvad foderet hedder, så kan nogen af os måske fortælle om det er æggeproduktionsfremmende.
Lidt som at hælde benzin på et bål, hvis det er det.

Jeg vil anbefale dig at gå over til fodring med korn, iblandet 1/4 del fuldfoder. Fuldfoderet kan godt være det du bruger men da du har haft problemer er det nok bedre med en ikke æggeproduktionsfremmende type.

Jeg selv fodrer med 3 dele hvede til 1 del æglægningspiller ('Fuld af pep' fra Mølleren), plus rester af diverse slags fra husholdningen. Som du kan se af min underskrift har jeg en blanding af racehøns plus 4 hybrider. Jeg har aldrig oplevet det du beskriver.

Held og lykke med resten af besætningen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 09 Marts , 2010, 05:23 »
Forskellen på fuldfoder og æglægningsfoder er, at med fuldfoder er man dækket ind, det er blandet så det dækker de æglæggende høns' behov, med æglægningsfoder skal hønsene have korn og skaller ved siden af.
At man så kan synes, at det er kedeligt som høns og hønseejer at holde sig til fuldfoder er en anden sag, men nemt er det.
Jeg synes i hvert fald, jeg kan mærke på mine høns, at de holder meget af forandring i menuen  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lars bo

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 09 Marts , 2010, 08:17 »
hej min datter er 4snart 5 år,de har høns i børnehaven så hun vil også gerne have høns det har jeg heller ikke fortrut det er deglit med friske æg.det er et fuldfoder fra mølleren,de får også alle rester fra køkkenet.min besætning er 3 hunde 2katte 4 heste og nu kun 4høns efter de 2 er døde,tak for de mange svar.jeg vil have fat i 2 nye her i foråret gerne nogle med godt med farver,men også gode æglægger.har i nogle bud.hilsen lars bo /o

Offline lars bo

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 09 Marts , 2010, 08:23 »
jeg kan side og kigge på hønsene i fler timer,det er skønt og se dem gå og rode i joren,og bare slappe af.men er ked af at jeg ikke ved vad de er døde af. ???

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 09 Marts , 2010, 09:11 »
Jeg tror faktisk ikke der er sammenhæng mellem de to dødsfald, når du skriver, der gik nogle måneder imellem. Sommetider dør høns, uden vi helt finder ud af hvorfor  :( Jeg kan sagtens følge dig i at du er trist over det, det kender vi vist alle her på forum.
Jeg genkender også din glæde over at sidde og kikke på dine høns, det er også noget vi praktiserer i høj grad her hos os: en kop kaffe i hånden (selvfølgelig helst i et forumkrus  ;) ), og så en god havestol og hen og sidde og kikke høns, og især når der er kyllinger, det kan min mand og jeg nemt bruge rigtig lang tid på i weekenderne.
Dit foder lyder ok i mine ører  /o
« Senest Redigeret: 09 Marts , 2010, 09:36 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk