Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: skal man have en hane i hønsegården  (Læst 13406 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline theone

• Passiv bruger
skal man have en hane i hønsegården
« Dato: 08 Marts , 2010, 17:02 »
ja så overskriften lyder , skal man har en hane for at høns lægger æg , vi bor lidt ude på landet og det er nyt for mig med høns

hvilke høns er gode æg læggere `?

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
Sv: skal man have en hane i hønsegården
« Svar #1 Dato: 08 Marts , 2010, 17:22 »
En hane er ikke nødvendig for at hønsene lægger æg men hvis du vil have kyllinger ud af det også så ja.
« Senest Redigeret: 08 Marts , 2010, 17:26 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #2 Dato: 08 Marts , 2010, 17:23 »
Hej.

Nej, man skal ikke have en hane, for at hønsene skal lægge æg. Synes dog at det virker som om de lægger flere æg, når det er en hane, der "pirrer" dem.
Hvis du vil have en stabil tilførsel af æg, så skal du også have skiftet nogle ud hvert år. Dette for at hønerne lægger færre æg, når de bliver ældre, for at til sidst holde helt op.
Derfor er det jo godt og have en hane, så du kan få lavet nogle nye kyllinger, når en af dine høner bliver skruk.

Blandt mine blandingshøns, skifter jeg 7 ud af gangen. Dvs. at jeg har 7 1-års, 7 2-års og så får jeg lavet, så jeg får 7 høne kyllinger. Når mine kyllinger begynder og lægge æg om efteråret, slagter jeg dem der er 2-års osv.
Jeg har 2 haner i denne flok.

Det er rigtig hyggelig med en hane.

Hvad du skal have for race, er en smagsag. Du kan kigge under racebeskrivelse i LEKSIKON. Der finder du den race der vil passe dig bedst.

Venlig hilsen

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2010, 17:45 »
Som andre skriver behøver man ingen hane, men adfærden i flokken er bedre, hvis der er en hane, han passer på hønsene og sætter sig også i respekt, hvis hønsene ikke er ordentlige ved hinanden.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline theone

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2010, 17:47 »
takker for svarene

er den en særlig race som er meget nem og en god begynder høne

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 08 Marts , 2010, 18:18 »
De lidt større høns er tit mere rolige og omgængelige. De lægger ikke helt så mange æg som de lidt lettere, men også mere flyvske hønsetyper.
Jeg er selv startet ud med barneveldere. Det er meget nemme høns, men der er mange at vælge imellem. F.eks. sussex, brahma, orpington m.m. Kig i leksikon og hos Dffr (foreningen for raceavl) kan du finde web-adresser på alle specialklubberne. Der er der flotte billeder og beskrivelser og kontaktadresser på avlere. Du kan også låne et par hønsebøger på biblioteket. Du skulle jo også helst finde nogle høns som du synes er flotte at se på. Mange vil sikkert også anbefale dværghøns. De er lige så søde og nemme, men giver selvfølgelig noget mindre æg og en ret lille steg i gryden.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)