Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: slagte-kyllinger fodring  (Læst 22987 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Sv: slagte-kyllinger fodring
« Svar #15 Dato: 10 Marts , 2010, 13:29 »
For en del år siden havde jeg kontakt med et stort hønseri, hvor de lavede hønekyllinger der skulle producere æg. Samtlige hanekyllinger blev druknet, da de var lettere i bygningen end slagtekyllingerne.

Hvordan proceduren ellers er ved jeg ikke, men jeg har prøvet, at beholde nogle hønekyllinger i håb om, at de kunne lave lidt æg til udrugning, men det funker ikke, de æder sig i hjel, men OK nogle æg fik de da lagt, før de bare lå foran truget og åd og fik æggenød og og og.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #16 Dato: 10 Marts , 2010, 17:32 »
@ Ankerine

Undskyld jeg synes du modsiger lidt dig selv. For først skriver du at de store racer ikke er rentable og kun knogler og bagefter skriver du så at du er meget tilfreds med Araucana, Sussex og Maran er ganske udemærkede som stege !! Er det ikke også stor race også eller mener du dværghøns ??

Industri Plymouth Rockerne skal bestemt da også have mad, så de bliver heller ikke billige hvis de skal gå i længere tid.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #17 Dato: 20 Marts , 2010, 13:02 »
Nu kan jeg jo se, at Sussex bl.a. er nævnt som en mulighed.
Jeg anskaffede mig en lille flok daggamle sidste sommer, men henblik på at få en race, som skulle være leveringsdygtige til husholdningen.
Jeg slagtede en overskudshane 5½ måned gammel, da lå slagtevægten på 2,1 kg.
Så dem kan jeg kun sige god for.
Jeg fodre dem, som jeg gør med alle mine andre høns. Så ingen special opfedning, bare fordi de er beregnet til køkkenet.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
« Svar #18 Dato: 06 August , 2010, 17:38 »
Undskyld jeg spørger her, som en ny der faktisk ikke er kommet igang endnu, bliver jeg måske nemmere forvirret. Er der navne forskel på de Plymouth Rock som race kylling, og den Plymouth Rock der nævnes som industri kylling?.
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #19 Dato: 06 August , 2010, 18:24 »
Ja, industrikyllingerne er fremavlet til at vokse ekstremt hurtigt og har ikke noget med race-plymouth rock at gøre længere.

Se evt. her for en historie om industrikyllingerne
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=8727.msg85246#msg85246
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

thorleif

• Gæst
« Svar #20 Dato: 06 August , 2010, 19:09 »
Hej, Jimmy, lade mig forsoege at bringe lit klarhed i dit spoergesmaal.
Helt rigtig, Plymouth Rock er en race, en race der benyttes flittigt inden produksion af slagte-hoens, samt inden produktiom af avlsdyr til aeg-industrien. Som oftest vil Plymouth Rock fungere som "bedsteforeldre", i produktionen af visse hybrider ogsaa som "bedsteforeldres" moder. Det er hoenerne der benyddes, fordi den originale Plymouth Rock er stribet, saa krysses den med en moerk, relativt ensfarget hane, vil den give "koensbestemmende" afkom, dvs, allerede det foerste doegn af kyllingens liv, kan den koensbestemmes. Plymouth Rock var engang kendt som et udmerked slagte-dyr, men industrien fandt ud at dette er en egenskab der vil forsterkes hvis man foretager de rette krydsninger. I nogle hybrider er det 1/8 del Plymouth Rock, I andre kun 1/16 del. At producere bedsteforeldre samt deres foreldre er idag en stor industri, og de exacte krydsninger vides kun af faa mennesker. Dette er "big business". Jeg ved at RIR (Rhode Island Red) er en annen race der benyddes inden disse krysninger, og jeg tror nok ogsaa at "den hvide Italiener", Leghorn er en anden. Slutt-produktet, den hybride hoene (eller hane) er ikke saerligt egned til avl, saa man maa hele tiden oppdrette nye bedsteforeldres foreldre, bedsteforeldre, samt foreldre for at holde denne kaempe-industri gaaende. Hybride hoens er slettest ej hybrider, men krydsninger, der ej avler med success. Hybride dyr avler jo "koensloese" afkom, hybride hoens, kan avle, men resultatet bliver altsaa bedst hvids man stopper krydsningerne DER. Og begynder forfra igen, og igen, og igen.
Blev dette for ufordoeyelig? Skrevet af en Nordmann med et Britisk tastatur.