Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min høne hænger med næbbet, nogen der ved hvad der kan være galt?  (Læst 8196 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Min blå orpingtonhøne, sad stadig på pinden i dag, da jeg kom derud, selv om de andre for længst var ude. Jeg kunne se hun havde rigtig tynd mave, og da jeg tog hende ned, gik hun et par skridt og satte sig så ned og blev på det samme sted.

Da jeg undersøgte hende, kunne jeg mærke at hun på kroen (tror jeg det er?? Sådan på halsen og brystet?) var rigtig stor og blævret. Jeg sammenlignede med en af de andre, som også var blød dér, men slet ikke så stor og "fyldt"(?), som den blå??

Hun virker rigtig træt oven i det hele... Hvad kan jeg gøre? Og hvad tror I der er galt?

Offline Jake

• Passiv bruger
Start med at finde en god, varm kasse til hende. En varmelampe vil være godt. Sørg for at hun får rigelig med væske; vil hun ikke drikke, så brug en sprøjte, som du bare sætter til spidsen af næbbet og trykker lidt vand ud ad gangen, så synker hun det selv.
Giv hende (evt. på samme måde) noget nærende "søbemad" (A38 vil være godt). Fjern korn et par dage (Og start forsigtigt op bagefter! Ikke bare fuld ration hele korn med det samme). Så skulle det gerne bedres, såfremt det blot er tynd mave.
Men vær opmærksom på, det kan være andet - læggenød fx.
God bedring med hende  :)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Christina

• Passiv bruger
Tak for tippet :) Jeg tror ikke det er læggenød, da ingen af mine orpington har lagt et eneste æg, siden jeg fik dem for over en måned siden (::)).

Dog har jeg tænkt på om det mon kan være sur kro måske? Har tænkt rigtig meget over det i dag, men har aldrig haft en syg høne før, så jeg er bare helt grøn  :-\

Offline Rixen

• Passiv bruger
Jeg har også haft en orpington der skrantede..men det var noget forkølelse der var på spil..så satte jeg en stor varmelampe op(den med stor skærm) allerede en uge efter var hun frisk igen..tror det hjælper dem med noget varme..
ps. men nu er de begyndt at lægge æg under varmelampen..for der vil de jo helst være nu..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Willy Littau

• Passiv bruger
Jeg tror helt sikekrt det er sur kro. Prøv at få manden til at holde hønen i benene, så den hænger med hovedet nedad, præs så på kroen, så du trykker alt det bløde ud gennem næbbet igen - lidt efter lidt, hold ind imellem pause og giv lidt vand i næbbet. Når alt det bløde er ude af kroen, vil den selv fordøje resten på normal vis. Pas på med den ikke får for meget vand, gerne noget kornfoder eller byggrotning.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Jeg tror ikke det er læggenød, da ingen af mine orpington har lagt et eneste æg, siden jeg fik dem for over en måned siden (::)).

Jamen, så er det vel netop læggenød. Måske ikke for hønen men ihvertfald for dig.  *g

Spøg til side.

Er enig med Willy. Det tyder på sur kro. Og selvom det lyder lidt barskt at holde den i benene med hovedet nedad, men s du masserer kroen forsigtigt er det nok den rigtige vej. Jeg har en fornemmelse af at sur kro opstår af at et eller andet kommer på tværs og forhindrer det normale 'flow' videre ned i fordøjelsessystemet. Typisk et strå eller lignende de er kommet til at sluge.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jake

• Passiv bruger
Hvordan går det med puttehønen?..  :)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Christina

• Passiv bruger
Hej igen, og tak for jeres svar. Har stadig helt ondt i hjertet, for hun døde i nat, før jeg kunne nå at afprøve metoden med at vende bunden i vejret på hende  :'(  :'( Utrolig sørgeligt  :'( Jeg er rigtig ked af at det gik så hurtigt, for det giver mig en mistanke om at hun har lidt i stilhed nogen tid? :(

Men nu ved jeg hvad jeg skal gøre næste gang, og vil også skrive til Susanne, om ikke hun vil sætte informationen omkring metoden med at vende bunden i vejret på hønen, ind under beskrivelsen af sur kro.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Åh, det var trist  *t
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

hoejberg

• Gæst

Susanne

• Gæst

Ja, det er vemodigt hver gang. Jeg mistede selv en maran i forrige uge. Den hang pludselig - lissom din - med næbbet - og næste morgen fandt jeg den stendød.

Jeg har oplevet fænomenet nogle gange, og jeg har aldrig fundet ud af, hvad der var årsagen. Jeg vil ikke lyde kynisk, men  regner det på en måde med på "tabskontoen"

Jeg vil også prøve Willy Litaus metode mod sur kro næste gang jeg har mistanke om at der er noget galt. Det skader vel ikke - uanset hvad!

Kæmpe knus til dig! Håber du ikke er ked af det alt for længe! Jeg ved, at du gør ALT hvad du kan for at dine høns skal trives!

*l

Offline Christina

• Passiv bruger
Tak, Søtte! *l Det var rigtig sørgeligt, og håber ikke jeg kommer til at få flere af disse dårlige oplevelser fremover :(