Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: De første æg  (Læst 4302 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Micher

• Bruger
De første æg
« Dato: 06 Marts , 2010, 10:28 »
Hey.

Ja som overskriften siger så har jeg i morges fundet det første 3 æg i år.
Jeg ser stadig mig selv som nybegynder da jeg kun har haft høns de sidste 9 mdr.

Kan jeg så nu forvente at de begynder på deres rutine (lægger æg som sidste sæson) eller skal de lige først igang. ?

Og hvornår kan jeg evt begynde at lade dem blive skrukke.?

God lørdag formiddag til alle venlige mennesker herinde.  :D
Mvh

Michael

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: De første æg
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2010, 11:15 »
De skal nok lige have en uges tid til at komme ind i æglægningsrutinen, men det kan altså også sagtens væres at det bare kører fra nu af...

Jeg har godt nok fået æg næsten hele vinteren igennem og jeg har en skruk liggende nu. Hun får æg under sig i aften. Jeg synes godt man kan forsvare at have en skruk nu. Det skulle jo gerne være forår når kyllerne kommer ud - jeg mener, det må da snart komme foråret... *k
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2010, 11:16 »
Tillykke med årets første æg.
Under normale omstændigheder ville hønsene bare går i gang med æglægningen igen, men med den vinter vi har i år, skal du nok regne med de er en del ustabile.

Hvis kyllingerne skal ruges ud hos en hønsemor, ude i hønsehuset, ville jeg vente til foråret kommer. Pt. er der for stor risiko for at de små ikke overlever.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2010, 11:17 »
Det var da et dejligt fund  /o
Kender kun alt for godt den fornemmelse af at se det første æg i kassen  *o
Jeg tror de lige skal i gang først , så vil stabilliteten komme lige så stille som dagene går.  <Y
Hvis du vil have kyller så er det nok bedst at vente til vejret er lidt varmere. Det er jo så dejligt for høne moderen, at hun kan gå tur med de små, hvilket nok ikke ville være så nemt i 10 cm sne  <L
Go`dag til dig
 *d
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Micher

• Bruger
« Svar #4 Dato: 06 Marts , 2010, 11:22 »
Tak for de gode svar..

Ja vores sne er faktisk væk i haven og hønsegården. og hønsene har ikke været glade for at komme ud i sneen, så de er helt livlige nu.

Hvordan kan man få sine høns til at lægge æg vinteren over? har i specielle forhold til jeres fjerklædte venner eller?

Jah, blev helt i forårs humør da jeg fandt dem, meget skønt. ;D
Mvh

Michael

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #5 Dato: 06 Marts , 2010, 11:25 »
Hvordan kan man få sine høns til at lægge æg vinteren over? har i specielle forhold til jeres fjerklædte venner eller?

Jah, blev helt i forårs humør da jeg fandt dem, meget skønt. ;D

Det kender jeg godt!

Det med æg vinteren over diskuterede vi rigtig meget tidligere på vinteren - prøv at søge efter "Kunstigt lys" eller "lys i hønsehuset", brug forums søgefunktion, så dukker det op!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Micher

• Bruger
« Svar #6 Dato: 06 Marts , 2010, 11:30 »
Tak for hjælpen.

Noget helt andet..... Jeg fik nogle fine kyller juli sidste år, og som usikker nybegynder er jeg jo ikke sikker på om det er blevet høner eller haner.
Jeg har dog læst og kigget en del efter de forskelle der skulle være.

Og kan bl.a. ikke finde nogen sporer (den ekstra klo hanen har, ikke?) på nogle af de efterhånden store dyr.

Og sys umiddelbart heller ikke at deres kam eller hagelapper er vildt overdimmensionerede ..
Mvh

Michael

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 06 Marts , 2010, 11:33 »
Jeg henrykkes også over mine daglige æg, det er utroligt, men den glæde er det hver dag. *p
Jeg bilder mig ind, at hvis hønsene har adgang til at komme ud, er der større chance for at de lægger æg vinteren igennem, lys betyder også noget. Jeg har dog ikke kunstigt lys hos mig, og selvom jeg normalt har æg vinteren igennem, har der været nogle uger i denne vinter, hvor vi måtte undvære æg.
Jeg vil da tro, at dine høns stille og roligt får i gang nu, det kan selvfølgeligt være de springer nogle dage over i begyndelsen, f.eks. lægger æg hver anden dag, men æggene kommer nu, stol trygt på det *y
Prøv at sætte nogle billeder ind af dine høns, så vil vi hjælpe dig med at bedømme. Men hvis der ikke har været hanegal endnu, er jeg ret sikker på, at der ingen haner er.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #8 Dato: 06 Marts , 2010, 11:33 »
Der findes racer som ligger æg hele vinteren Australorps er en af dem.
Jeg har lys ved mine som tænder kl 05 morgen og som slukker når det er helt lyst, det gør at det hos dem er lyst så længe at de lægger æg  /o
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Micher

• Bruger
« Svar #9 Dato: 06 Marts , 2010, 11:59 »
Så er der et par billeder af de små (store) dyr..

Lidt svært at få det hel med. men var lige det bedste jeg kunne få.

Kig i mit galleri - kyller 09
Mvh

Michael

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #10 Dato: 06 Marts , 2010, 12:47 »
Hej. Som jeg kan se det, er det helt klart høner. Ingen hane der.

Det er vel lidt forskellig fra race til race, men på mine blandingshøns kan jeg nemt se forskel, når de er tre uger gamle.
Hanens kam er mere rød og lidt større. Hønens kam er mere gul og lidt mindre. Hvis du ikke kan se forskel, så er det fordi de har samme køn.

Hilsen Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Micher

• Bruger
« Svar #11 Dato: 06 Marts , 2010, 12:50 »
Tak tak...

Du bekræftede bare min tanke...
For kan virkelig ikke se forskel fra mine 3 gamle damer, til de 3 nyankomne.. var bare forundret fordi man jo siger at ½ af de æg der bliver udruget er haner.

Dem jeg dog er mest i tvivl om er mine N. Hampshire, har ikke haft dem før, men umiddelbart er det vel også høner....?

Men jeg er fuldt tilfreds med 8 høner til min store hane. Så kan de holde ham lidt i skak
Mvh

Michael