Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Wyandothøne med forkert kam..  (Læst 6566 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Wyandothøne med forkert kam..
« Dato: 02 Marts , 2010, 18:12 »
Jeg var så heldig sidste forår at få udruget 4 sølvrandet wyandotæg..og det var alle hønekyllinger..Nu er de så begyndt at lægge æg og hønsene er bare så flotte..men jeg kom forleden til at se, at en af hønsene har en meget lille kam med takker..altså ikke en rosenkam, som de jo skal ha..
Nu er jeg så i tvivl om, om jeg kan avle videre på denne høne,, vil hendes afkom blive med takker eller måske enkelte med rosen kam? Synes det er svært bare at kassere denne høne, som ellers er så flot..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Wyandothøne med forkert kam..
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2010, 18:34 »
opdrætteren af mine wyandotter havde også sådan en sød lille en, der var blevet isoleret. Dog ikke grundet hendes kam.. Og dog. Jo hun kunne ikke bruges i avlen, da der ville komme nogle med takkede kamme formentlig. det er en helt klart fejl.

Så hun blev slagtet fredagen efter jeg var der  :'(

tilføjer lige lidt mere  :)

Men der er jo ingen grund til at kassere hende, hvis hun ikke skal udstilles og lægger fint med æg.. Det er bare min mening.. Mit syn på verden er nu dem der falder lidt ud er også de smukkeste med mere personlighed. Jeg ville absolut ikke kasserer hende.. for hun kan vel sagtens bare være hyggehøne?
« Senest Redigeret: 02 Marts , 2010, 18:39 Fra P. Jakobsen »
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Wyandothøne med forkert kam..
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2010, 18:51 »
Jeg mener at rosenkam er et dominant gen(her må en mere erfaren på banen.) så hvis din hane ikke har et ressesivt(staves?) gen vil hun udelukkende give Kyller med rosenkam. Men afkommene fra din høne vil være bærere at det res. ;) gen og bliver de parret med en hane som også bære dette vil nogen af kyllingerne give tak kam. Dette gen vil højst sandsynligt forblive i stammen fremover :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Wyandothøne med forkert kam..
« Svar #3 Dato: 02 Marts , 2010, 19:47 »
Ja..men så har jeg jo næsten ikke noget valg.. Problemet er jo det at jeg ikke kan se hvad for æg hun lægger..Det er jo meningen jeg skal kunne sælge lidt rugeæg..øv..
vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Wyandothøne med forkert kam..
« Svar #4 Dato: 02 Marts , 2010, 19:55 »
altså Rikke.

det er jo en wyandotter uanset hvad og lægger jo æg :) så kan da ikke se hvorfor hun skal "kasseres". Hun vil jo nok kunne fungere i en dejlig gård hos nogle der ikke går op i avl og standard.

syntes du skulle prøve at få hende afsat istedet til nogle der ønsker hyggehøns.

det er jo en høne  /o ikke en hane..Det er jo ikke det sværeste køn at afsætte?
 
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Wyandothøne med forkert kam..
« Svar #5 Dato: 02 Marts , 2010, 20:01 »
Jamen jeg vil da helst beholde hende..hun fungere jo godt i denne flok..
Jeg opdrætter ikke udstillingsdyr..men synes jo alligevel, at hvis jeg påtænker at sælge lidt rugeæg, skal dyrene jo være nogenlunde i orden..personligt synes jeg hun er ligså meget værd som de andre..

Jeg ville bare høre om der var nogle som vidste, hvor stor risikoen er for at hendes afkom også skulle få takker..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Wyandothøne med forkert kam..
« Svar #6 Dato: 02 Marts , 2010, 20:03 »
Du skal nok ikke avle på hende. Det med kam er vidst ganske kompliceret rent genetisk.

Du kan se mere her: http://hadstenfjer.dk/php-files/downloads/arvelighed.pdf

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Wyandothøne med forkert kam..
« Svar #7 Dato: 02 Marts , 2010, 20:09 »
Nej Thomas..det er ikke det jeg vil høre *e

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Wyandothøne med forkert kam..
« Svar #8 Dato: 02 Marts , 2010, 20:13 »

Jeg opdrætter ikke udstillingsdyr..men synes jo alligevel, at hvis jeg påtænker at sælge lidt rugeæg, skal dyrene jo være nogenlunde i orden..

Hvad så med at sælge rugeæg, med den lille note, at der er 25% af æggene, som mulivis bære "gen" med kamfejl? Det vil da ikke afskrække mig fra at købe :) De kan jo sagtens sælges i f.eks. DBA som hyggehøns, når de er blevet lidt større :)

Jeg har selv solgt 2 dejlige silker for 250,- i DBA, som havde fejl på tæerne. Det beskrev jeg, og skrev endvidere at de kun var brugbare som havehøns og ikke som udstillingsmateriale :)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Wyandothøne med forkert kam..
« Svar #9 Dato: 02 Marts , 2010, 20:20 »
Ja. Christina..det har jeg nemlig tænkt på at gøre..jeg tror ikke der vil falde mange købere fra pgr. denne ene hønes fejl..der er jo stadig 3 andre i flokken med fine kamme..

ps. jeg har samme problem med min lille kochin flok..den ene høne har ikke den rigtige agerhøneaftegning..hun ligner mere hanen i hendes aftegninger..med meget smuk og yderst charmerende..og hun bliver også i flokken..vil nogle købe rugeæg, vil jeg bare gøre opmærksom på hendes farveafvigelse..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Wyandothøne med forkert kam..
« Svar #10 Dato: 02 Marts , 2010, 20:25 »
Jaaah, sådan skal det lyde! ;)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Wyandothøne med forkert kam..
« Svar #11 Dato: 02 Marts , 2010, 20:32 »
Godt Rikke ;D

Racen behøver flere avlere, og det er jo en fejl der er nem at spotte. Det er muligt nogle af hendes kyllinger får tak kam som sagt, men chancen er lille hvis høne og hane ikke er i familie.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Wyandothøne med forkert kam..
« Svar #12 Dato: 02 Marts , 2010, 20:37 »
Jeg synes det er forkert at videresælge dyr med deciderede fejl, uanset hvad så er der nok af den slags.

VH Gunni.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Wyandothøne med forkert kam..
« Svar #13 Dato: 02 Marts , 2010, 21:15 »
Ja det er jo racehøne med fejl..med det er vel også en fejl at sælge krydsningshøns så..der skal jo være plads til lidt af hvert..
vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

GKV

  • Gæst
Sv: Wyandothøne med forkert kam..
« Svar #14 Dato: 02 Marts , 2010, 21:34 »
Rolig nu ;D ;D ;D Jeg mener blot at når man købe racehøns/dyr, skal de være i orden så vidt det kan lade sig gøre og så skal man ikke bruge dyr med fejl til avl. Gadekryds er gadekryds og avler man på sådanne kan man vente sig alt muligt.

VH Gunni.