Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mærkning af daggamle kyllinger?  (Læst 16407 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Mærkning af daggamle kyllinger?
« Svar #15 Dato: 12 Februar , 2010, 21:51 »
Erling:
Bliver hullet ved med at være synligt i hele dyrets liv?
Vokser det sammen igen?
Hvor tit går hullet "op" som du selv er inde på?

Danny

Hullet blir ved ved og være der hele dyrets liv....

Jeg vil tro 20-30 % af hullerne går op... Men det er stadig let op se at der har været hul....
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #16 Dato: 12 Februar , 2010, 21:59 »
Av! 
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

GKV

• Gæst
« Svar #17 Dato: 12 Februar , 2010, 22:00 »
Det ser jo meget harmløst ud, men jeg tror jeg foretrækker kabeldimserne, selvom man skal huske at teste dem. De kan også ses på fotografierne, til evt. senere brug.

Jeg brugte også neglelak dengang englænderne var små, men jeg smurte det på en negl, jeg havde jo en enkelt kylling fra wales, neglelakken blev konstant slidt af, så det skulle næsten gøres dagligt.

VH Gunni.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 12 Februar , 2010, 22:04 »
Jeg forstår ikke rigtig det med mærkningen..et hul ja..men hvordan kan man skelne mellem de forskellige stammer..er de noget med hvor hullet sidder el. hva..

Jeg bruger også små strips købt i Harald..der er 6 forskellige farver og med 1200 stks er der til et par år ;)
vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 12 Februar , 2010, 22:04 »
prøv lige at nappe jer selv i skindet mellem tommel og pegefinger...... det gør altså naller det gør..... jeg siger ikke I er dyrplagere, men jeg holder mig til kabelstrips... elsker jo også farver så det passer meget godt ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #20 Dato: 12 Februar , 2010, 22:57 »
Jeg forstår ikke rigtig det med mærkningen..et hul ja..men hvordan kan man skelne mellem de forskellige stammer..er de noget med hvor hullet sidder el. hva..

Ja...

Ventre yderst = Tysk stamme med 94 point hane
Venstre inderst = Tysk stamme med 95 point hane
Højre yderst= Stamme 1
Højre inderst = Stamme 2

Venstre + Højre yderst = Gammel stamme (2008)

Det er derfor jeg anbefalede og skrive koderne op....
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 14 Februar , 2010, 17:19 »
prøv lige at nappe jer selv i skindet mellem tommel og pegefinger...... det gør altså naller det gør..... jeg siger ikke I er dyrplagere, men jeg holder mig til kabelstrips... elsker jo også farver så det passer meget godt ;)

Mon det gør mere "naller" end at få hul i øret, jeg kender da flere piger der ser ud som havde de fået et skud af et haglgevær, til alt deres piercing over hele kroppen... gør det ondt, lod de vel være   ::)

Med hensyn til den lille mærketang/hulmaskine, hvad siger en dommer til det på en udstilling f.eks ! Er det ok at der er et lille hul ? eller har kyllingen/hønen øhh.. skudt sig selv i foden  :D

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #22 Dato: 14 Februar , 2010, 17:38 »
Godt spørgsmål Bjørn.

Jeg har fået og vide fra folk der udstiller at det er mange, der mærker sine kyllinger sådan.

Vil gerne høre mere fra nogen der udstiller og mærker på denne måde.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #23 Dato: 14 Februar , 2010, 19:49 »
Jeg tror jeg vil bruge kabelstrips, jeg er altså også for blød til at prikke hul i små kyllinger
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Carsten Blohm

• Bruger
« Svar #24 Dato: 14 Februar , 2010, 21:12 »
Hej

Ja også os der udstiller mærker på samme måde, det er den letteste måde man kan styre det på, husk på at når dyret udstilles må der ikke
være andet en den faste fodring på dyret, altså ikke noget med kabelbindere fra Harald Nyborg eller hvad man nu kan bruge.

Og som dommer siger vi ikke noget til et lille hul, i huden mellem tæerne
vi ved hvad det er, og det viser at det er en seriøs opdrætter der gør
noget for at holde styr på sine stammer for bla. undgå indavl.
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 14 Februar , 2010, 21:32 »
Mon det gør mere "naller" end at få hul i øret, jeg kender da flere piger der ser ud som havde de fået et skud af et haglgevær, til alt deres piercing over hele kroppen... gør det ondt, lod de vel være   ::)

Men de vælger jo selv ;)  Jeg kan godt huske da jeg fik min navlepiercing lavet, er du sindsyg det gjorde ondt, gør det NEVER igen :)

Og som dommer siger vi ikke noget til et lille hul, i huden mellem tæerne
vi ved hvad det er, og det viser at det er en seriøs opdrætter der gør
noget for at holde styr på sine stammer for bla. undgå indavl.

Puuuha den bemærkning bekymrer mig ret meget.  et hul i foden er altså ligefrem en fordel? Hvis dommerne tænker sådan så farver det jo bedømmelsen er jeg ret sikker på. LAd os lege at du står med to identiske høner som hver har samme pointtal,. der skal vælges en æresprømie (eller hvad man nu kalder det) du står med de to fugle, den ene har hul i foden den anden ikke. Så tænker du at den ene avler er mere seriøs end den anden fordi du her kan se at dyret er mærket? Den anden avler har brugt kabelstrips, negellak, hønseringe eller lign. men har som den gode udstiller selvfølgelig fjernet disse inden udstilling.
Det kan jo faktisk tænkes at avleren med kabelstripsene har mere styr på det med indavl og sager... det kan man jo ikke vide, men omvendt så betyder et hulk i foden vel heller ikke automatisk at der her er en avler der gør mere ud af det end andre.`?

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

GKV

• Gæst
« Svar #26 Dato: 14 Februar , 2010, 22:15 »
Jeg tror nu ikke at hønsefødder er så følsomme som vore hænder og fødder, ellers ville de jo ikke kunne gå rundt på dem uden sko og strømper ;D ;D

At det skulle være tegn på at opdrætteren er seriøs er da noget pjat, måske er det bare fordi han ikke gider skifte kabelstrips op til flere gange. ;D ;D

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #27 Dato: 14 Februar , 2010, 22:21 »
Står der ikke unikke numre på ringene man får fra dffr? For så kan man jo beslutte hvilke numre der skal høre til hvilke numre.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 14 Februar , 2010, 23:20 »
Står der ikke unikke numre på ringene man får fra dffr? For så kan man jo beslutte hvilke numre der skal høre til hvilke numre.

Jo ! Hver ring har sit eget nr, men ringene bliver først sat på når kyllingen er 8-10 uger gammel, derfor er det smart med en mærkning fra uge 0 og til ringmærkning, ringene er i stor/voksen størrelse, så de skal lige kunne sidde fast uden strømpeholder.

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 15 Februar , 2010, 07:58 »

At det skulle være tegn på at opdrætteren er seriøs er da noget pjat, måske er det bare fordi han ikke gider skifte kabelstrips op til flere gange. ;D ;D

VH Gunni.

hehe så med fordommene fremme så kan vi konstatere at dem der skamfere dyrene med huller er de dovne avlere, dem med strips er de arbejdsomme og ;) seriøse :D :D :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.