Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Maran VS Wyandot  (Læst 4270 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Maran VS Wyandot
« Dato: 06 Februar , 2010, 17:16 »
Så må jeg have lidt erfarings hjælp fra jer som har disse racer

Mit udgangspunkt var egentlig at skaffe mig Wyandotter for at få æg vinteren over - så hørte jeg om de chokoladebrune æg og tænkte det må jeg da også have i beholdning..

Nu ved jeg så ikke lige hvad for race hanen skal være.. Jeg havde jo ikke tæntk at få en maran hane indtil jeg købte den med fra Ling sammen med de to damer.. Jeg har jo så bare allerede den fineste Wyandot 'fejlfarvede' hane... Uhh det er svært at vælge  :o

Hvad har i erfaring med på godt og dårligt?
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Maran VS Wyandot
« Svar #1 Dato: 06 Februar , 2010, 17:45 »
Jeg kender ikke meget til wyandotter, men har selv i mange år haft maran høner i min orpingtonflok, men det er kun for at få de brune æg, og så er maran hønen egentlig en meget fredelig høne der passer sit, men min hane har altdi været en orpington fordi det nu er de store gule jeg er glad for at have.
Mine maran høner lægger ikke æg om vinteren, så hvis det er for ægenes skyld så skal du nok holde dig til dotterne, hvis de gider lægge æg i den kolde tid.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #2 Dato: 06 Februar , 2010, 18:14 »
Kan godt forstå, at du har svært ved at vælge mellem wyandotte og maran.
Har du måske overvejet 2 hønsegårde?

Jeg har dværg wyandotte og stor maran. Maranerne er faktisk klækket hos dværg wyandotterne, og har gået sammen med dem lige ind til den store maran hane gjorde spæde forsøg på at træde de stakkels små dotter.

Min erfaring ægmæssigt har altid været, at dotter lægger æg året rundt, op er perfekte rugemødre.
Men denne vinter har dotterne ikke været så gode til det med æglægningen. Til gengæld gik de unge maraner igang med at lægge æg ultimo november/primo december.
Så tror der er stor forskel fra flok til flok, men også under ekstreme vejrforhold, som denne vinter vist må siges at være.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 06 Februar , 2010, 18:27 »
Jeg holder utrolig meget af begge racer, men man kan måske sige, at den kam maran har gør, at hanen ser lidt mere haneagtig ud?
Du kan måske også gøre dig nogle tanker om hvilke kyllinger du gerne vil have i ren race. Både maran og wyandotter er jo gode kødracer. Sidste vinter var det mine wyandotter, der trofast holdt mig med æg hele vinteren, denne vinter har det været mine maran.
Så mit råd er at du går efter udseendet på hanen og selvfølgelig også hans temperament.
« Senest Redigeret: 06 Februar , 2010, 20:46 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #4 Dato: 06 Februar , 2010, 19:24 »
Mine store Maraner fra fra i sommers er så småt begyndt at lægge æg, så jeg tror nogen stammer lægger om vinteren og andre ikke gør. Du får nok lidt flere æg og lidt bedre sikkerhed for æg om vinteren med Wyandotter men, som Marianne også skriver, et mere "rigtig" hane udseende med Maranerne (se mit profil billed) + meget brune æg. Maranerne er også en anelse mere sjældne hvis man går op i den side af sagen. Så valget er svært :-\
Mvh

Claus

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #5 Dato: 06 Februar , 2010, 21:39 »
@Tina:
Jeg har allerede to hønsegårde og har kochin i den ene og så Maraner og dotte damen i den anden - hanen er jo ikke besluttet endnu  ;) Manden min blev ikke så begejstret over mit spørgsmål om der mon var plads et sted til en ekstra hønsegård  :D Han er i det hele taget ikke særlig begejstret for fjerkræ, men han overgiver sig da ind i mellem  :D

@ Marianne Vedel: Som det er nu er det min Wyandot hane 'som vinder'
Han virker mere rolig og afdæmpet, kæmper ikke med Kochin hanen gennem trådnettet som Maran hanen gør. Wyandot hanen har også gang i pistolen hele tiden - hvis man kan sige det sådan  ::) Der ser det også ud til at Maran hanen er mere 'langsom' - til gengæld har han lavet fuldt hus i forhold til befrugtningsprocent.

@Kaffka
Valget er helt klart svært  >:( Jeg synes det har været svært både at skaffe dotter og maraner, men sådan er det jo nok når det er på Sjælland  :P
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling