Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nammenam  (Læst 7382 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Sv: Nammenam
« Svar #60 Dato: 15 Februar , 2010, 10:04 »
OK, vi har bevæget os langt fra kødklister nu, det ved jeg godt, men lige en bemærkning mere.

Når ulovlig indtrængning bliver accepteret hos nogle, selvom det rent faktisk er forbudt, så er man altså inde på et skråplan. En gang i "stenalderen" da jeg var barn og ung, var det flovt, hvis man havde stjålet eller løjet, det er det ikke mere, det er bare menneskeligt. Når TV ved hjælp af nogle unge mennesker bryder loven, uden at det får konsekvenser, ja så er vi godt på vej til, at man bare accepterer, at sådan er det, ligesom med løgnen og rapserierne

Jeg siger hermed ikke, at jeg synes, at det er i orden at dyrene har det skidt, men så må man rette sit skyts mod de myndigheder der har lovhjemmel til at skride ind. Få fat i styrelsen for fødevarer og erhverv.

Jeg kan ikke lade være med, at tænke på, hvordan de fandt ud af det med de minkfarme? De må jo have vist det, hvordan skulle de ellers kunne lave den udsendelse? Har de før været derinde, har de hørt det fra en medarbejder på farmen eller hva? Måske har de prøvet at få myndighederne i tale (og det kan være svært), men det gør det ikke mere lovligt.

Ytringsfriheden har også lidt trange vilkår og for mit vedkommende, kan de bringe Mohammed tegninger lige så tosset de vil, da det ikke er ulovligt, men blot en tilkendegivelse netop retten til at ytre sig. Vi skal jo huske på, at det hele startede med, at ingen tegner turde illustrere en bog om ham, derfor.

Også fordi en af dem(en skolelærer)også medbragte falske tegninger til de arabiske lande, fra en fransk messe, som slet intet havde med Mohammed tegningerne at gøre. Det er jo ikke vores skyld, at deres lande har en undertrykt, uvidende folkemasse, der her kom af med andre agressioner end lige det med tegningerne.

Sådan undermineres tingene ganske gradvist, uden at vi egentlig lægger mærke til det. I dag er det jo sådan, at man ikke kan kritisere nogen af vore nye indvånere uden at man bliver beskyldt for at være racist, at VI så bliver griset til, er en ret de har p.gr.a. netop ytringsfriheden.

Jeg finder det heller ikke i orden at, hvis jeg køber en kylling i supermarkedet så 1. Den har haft et sølle liv. 2. Den er halalslagtet. Ikke at det betyder noget for kvaliteten den er lige ringe, men det er princippet.

Så kan jeg jo lige vende tilbage til kødklistret og håbe at det bliver deklareret, at det blod de klistrer med højst sandsynligt vil indeholde svineblod.

Jeg støtter ingen dyreværnsorganisationer herhjemme, jeg synes simpelthen ikke det er pengene værd, de der har loven på deres side er for slappe og dem der gør noget, gør det ulovligt ;D

Men jeg støtter The Brooke for jeg mener, det er sådan man skal gøre det, især hvis man har ondt af dyr i udviklingslande, eller lande med et andet dyresyn end vores.

The Brooke hjælper på stedet, men de dømmer ikke en befolkning der i forvejen har det mere end svært med at få mad i munden. De yder dyrlægehjælp, giver undervisning og samler f.eks. bid ind til heste så de kan undgå at gå bare med et stykke ståltråd.

http://www.thebrooke.org/

VH Gunni.

Offline Fru Hansen

• Passiv bruger
« Svar #61 Dato: 15 Februar , 2010, 13:48 »
Ved godt det lige er et sidespring, men jeg har undret mig over at så mange snakker om ordnede forhold på minkfarme. ???
 Jeg har efterhånden set nogle farme med min uddannelse og når man tænker på at mink har samme behov og intelligens som katte, synes jeg slet ikke vores farme kan prale af dette. Jeg skal ikke have passet min kat på en minkfarm hvis jeg skal på ferie. Så længe jeg har det sådan at det ikke vil være acceptabelt bare et par dage synes jeg det er grotesk de er der "hele" livet. Jeg har spurgt ind til sår og tvangshandlinger hos en landmand, men det kom der ikke rigtig noget ud af. Han gik simpelthen derfra.
Ved godt det ikke vil være økonomisk rentabelt hvis mink skulle have forhold så deres naturlige adfærd blev tilgodeset, men jeg tror faktisk også vi kan klare os uden minkpels.
Tine
Hilsen Mette og Tine (mor og datter)
1,4 dværgwyandotter. 1,3,2 silke. 1,4 araucanaer. 1,3 legbar orpington. 0,1 houdan 0,4 isabrown. 0,2 new hampsire. 1.0 maran. 1,6 bl. 1,4 moskusænder. 1,7 geder. 1,1 lama. 2,6 heste(pinto, islænder, palomino). 2,0 katte. 0,1 hund.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #62 Dato: 15 Februar , 2010, 14:13 »
Ikke at det pynter på noget, men hvor mange af vores dyr har (mulighed for)naturlig adfærdsmønstre idag? Tror de stoppede den gang i stenalderen eller hvornår det var vi mennesker begyndte at tæmme dyr til egen fordel.
Bare se vores egne høns.... junglehønen, som jo er alle tamhøns's moder, ligger omkring 12 æg om ÅRET! lever i skoven og sover højt i det fri.
vores hunde vandrede.... grisene bygger reder og renser deres kroppe i mudder.... køerne... ect ect :)

Jeg syntes også det kunne være fedt hvis vi levede i et glansbillede, men da det ikke er virkeligheden så må vi forsøge at gøre det tåleligt for alle. Og hvis nogen ikke kan finde ud af det, så må myndighederne gribe ind, ikke gymnasieelever og Morten Spiegelhauer og Co.

(men du har ret Tine det kunne se meget bedre ud mange steder)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Fru Hansen

• Passiv bruger
« Svar #63 Dato: 15 Februar , 2010, 14:30 »
Da jeg er uddannet landmand og har arbejdet en del i landbruget er det ikke fordi jeg regner med alle kan få det optimalt, men jeg synes godt nok mink, burhøns, slagtesvin og slagtekyllinger er under et niveau jeg vil være bekendt. Synes bare det er sjovt katte og hunde har eneret på vores sympati, når andre dyr med samme behov må nøjes med meget mindre. Jeg har tit haft min hest med hos køerne da jeg malkede, men jeg ville aldrig have smidt min hund i en griseboks natten over (den ville jo lugte til evig tid ;D)
Der er heldigvis mange landmænd der gør det bedre hver eneste dag -tak for det.
Hilsen Mette og Tine (mor og datter)
1,4 dværgwyandotter. 1,3,2 silke. 1,4 araucanaer. 1,3 legbar orpington. 0,1 houdan 0,4 isabrown. 0,2 new hampsire. 1.0 maran. 1,6 bl. 1,4 moskusænder. 1,7 geder. 1,1 lama. 2,6 heste(pinto, islænder, palomino). 2,0 katte. 0,1 hund.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #64 Dato: 15 Februar , 2010, 21:45 »
Da jeg er uddannet landmand og har arbejdet en del i landbruget er det ikke fordi jeg regner med alle kan få det optimalt, men jeg synes godt nok mink, burhøns, slagtesvin og slagtekyllinger er under et niveau jeg vil være bekendt.

HØRT!!!  /o /o /o

Naturlige forhold eller ej...et bur til f.eks. en mink, er efter min mening direkte dyrplageri!  :(

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #65 Dato: 15 Februar , 2010, 22:38 »
Det var mange reaktioner, men jeg skal prøve at kommentere relativt kort.

De billeder der blev vist i indslaget stammer fra private virksomheder.

Så vi er enige om at der ikke er lavet optagelser i private hjem. Og jeg er enig i at der er tale om ulovlig indtrængen, det prøver jeg slet ikke at lægge skjul på.

uanset om der er dyr der ikke bliver passet forsvarligt, hvis det er tilfældet er det en sag for politiet og stadsdyrlægen, ikke for private dyreværnsforeninger.

Bjørn, det mener du ikke seriøst? Og hvem skal varsko disse myndigheder? Minkfarmerne, som i første omgang misligholder nogle af deres dyr? Ræven der vogter gæs! Det optimale ville selvfølgelig være uanmeldte besøg af dyrlæger fra andre egne af landet, for at sikre uvildighed. Men det ligger vist ikke i lovgivningen idag, og hvorfor skulle det? Var det ikke for nogle skjulte optagelser ville vi jo alle være overbeviste om at mink i Danmark opdrættes og lever under anstændige forhold!! Og den med at skære alle dyreværnsforeninger over en kam, er lidt for letkøbt.

PS. Jeg har en smule svært ved at tro, at ulovlig indtrængning og fotografering på en privat virksomhed er anmeldt til- og godkendt af politiet...  ::)

Jeg ved ikke om det var bevidst, men nu læser du vist mine tidligere indlæg som en vis Herre læser bibelen. Det jeg refererede til var ikke møntet på udsendelsen om mink men øvrige arrangementer og var udtrykt således:
'Organisationen har arrangementer næsten hver uge, og de er altid politi-anmeldte og godkendte, så mon ikke vi kan stryge ordet 'autonome'.' Dokumentationsoptagelserne til programmet i TV kan jeg selv med min bedste vilje ikke få til at passe ind nogen steder med 'arrangementer'. Og jeg er eller rimelig skrap til synonymer.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #66 Dato: 15 Februar , 2010, 23:19 »
"Den statslige organisering af indsatsen for dyrs velfærd er skruet sammen på en måde, der sikrer langsommelighed, kvæler eller hindrer initiativer og omfatter en alt for lang række statslige instanser (blandt andet hele tre ministerier), som har svært ved at koordinere deres indsats i forhold til hinanden. Det er desuden mere reglen end undtagelsen, at lovgivningen sker bagudrettet og ofte kun efter pres fra organisationer som Dyrenes Beskyttelse." (udsnit af artikel fra Dyrevennen 06 2008).
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #67 Dato: 15 Februar , 2010, 23:23 »
Jeg siger hermed ikke, at jeg synes, at det er i orden at dyrene har det skidt, men så må man rette sit skyts mod de myndigheder der har lovhjemmel til at skride ind. Få fat i styrelsen for fødevarer og erhverv.

Det ville vel nok være dejligt hvis vi alle levede i Utopia. Desværre er det en fantasiverden.

Hvorfor skal vi have fat i 'styrelsen for fødevarer og erhverv'? Der er jo ingenting at klantre nogen for! Ihvertfald ikke noget som vi på lovlig vis kan være vidende om. Som Bjørn så rigtigt skrev i sit indlæg så er der jo klar skiltning med "adgang forbudt for uvedkommende" ved alle farmene.

Jeg kan ikke lade være med, at tænke på, hvordan de fandt ud af det med de minkfarme? De må jo have vist det, hvordan skulle de ellers kunne lave den udsendelse? Har de før været derinde, har de hørt det fra en medarbejder på farmen eller hva? Måske har de prøvet at få myndighederne i tale (og det kan være svært), men det gør det ikke mere lovligt.

Anima har gennem flere år forsøgt at råbe myndighederne op, men har hver gang fået at vide at der ikke var noget at komme efter i Danmark. I de ganske få tilfælde myndighederne havde konstateret at der var forhold der ikke var i orden, var det blevet påtalt og efterfølgende bragt i orden. Hvilket jo også klart fremgik af de ulovlige optagelser (dyb sarkasme).
Dyreværnorganisationer i de øvrige nordiske lande havde samme oplevelser med myndighederne der, men påviste at det så langt fra var som der blev givet udtryk for.

Jeg støtter ingen dyreværnsorganisationer herhjemme, jeg synes simpelthen ikke det er pengene værd, de der har loven på deres side er for slappe og dem der gør noget, gør det ulovligt ;D

Ja det er en svær balanceakt indimellem. Men en ting er sikkert. Har du som dyreværnsorganisation ikke dokumentationen i orden, så virker du slap, usaglig og udokumenteret i meningmands øjne, og vil blive mødt med kritiske spørgsmål som: Hvor ved du det fra? Kan du bevise dine påstande? Det er jo bare noget i siger for at få opmærksomhed!   
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #68 Dato: 15 Februar , 2010, 23:52 »
Jeg syntes også det kunne være fedt hvis vi levede i et glansbillede, men da det ikke er virkeligheden så må vi forsøge at gøre det tåleligt for alle. Og hvis nogen ikke kan finde ud af det, så må myndighederne gribe ind, ikke gymnasieelever og Morten Spiegelhauer og Co.

Som jeg lige skrev til Gunni, ville det være perfekt hvis vi levede i Utopia. Men netop fordi Utopia er Utopia, gør vi så ikke lige det.

Wanda, som også andre skriver, bør vi overlade indgriben osv til myndighederne. Og det ville jo være dejligt hvis man blot kunne det.

Men er der nogen der har sat alarmen til, så vi kan være sikre på at de faktisk er vågne i deres åbningstid fra 12:30 til halv et.

Nu er jeg meget grov og noget fordømmende. Det er jeg fuldstændig klar over. Det er jo både et spørgsmål om resourcer og systemer. Resourcerne, i høj grad pengene, skal allokeres, og systemerne skal sættes op. Og noget af dette kommer måske op at køre i fremtiden.

Men da vil det ikke være på initiativ fra politikerne eller dig og mig.

Næ, det vil være på grund af en flok kriminelle entusiaster, som bruger en helvedes masse af deres fritid og penge, på at prøve at åbne øjnene på alle os andre.

Skam dem. Disse anarkister og autonome (som i dagligdagen spilder deres tid på at blive klogere på Danmarks gymnasier eller Copenhagen Business School, eller hvor de nu måtte spilde den). sarkasme
Mvh
Erik Andersen

Offline Lone Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #69 Dato: 15 Februar , 2010, 23:59 »
Du kæmper en god sag Erik! Hep her fra!! /o

Hvis myndighederne gjorde deres arbejde ordentligt, var der ikke behov for alternative metoder for at skaffe syn for sagen! Og hvis moral og etik i lovgivningen også omfattede dyrene, var der heller ikke brug for programmer som Operation X mv. Og så var det heller ikke sikkert, at det var muligt at købe fire kyllinger for 90 kroner i Bilka.

Hils datteren og sig  /o
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #70 Dato: 16 Februar , 2010, 00:23 »
@ Lone

Jeg takker for støtten.

Jeg kan ikke afse hverken tid eller kræfter til at deltage i nogle af disse unge menneskers arrangementer, og jeg ville nok også virke lidt malplaceret, aldersmæssigt. Men så længe de, i alt det væsentlige de foretager sig, opfører sig fornuftigt og inden for lovens rammer (minkindslaget var så en 'nødvendig' undtagelse) kan jeg ihvertfald give dem min støtte gennem diverse fora.

Og jeg synes, indtil videre ihvertfald, at de gør et godt stykke arbejde, for et forbedret dyrevelfærd. At de så måske tager det lidt for vidt, ved at mange af dem er erklærede veganere, er en anden sag, som jeg har lidt sværere ved at forholde mig til.
Mvh
Erik Andersen

GKV

• Gæst
« Svar #71 Dato: 16 Februar , 2010, 08:27 »
I hele denne debat ser jeg ingen steder, at nogen ikke går ind for, at der skal ruskes op i dyrevelfærdet. Jeg for mit vedkommende er bare imod, at man går ind på privat ejendom og lægger folk i gabestok, selvom det er fristende.

En privat ejendom er ikke et offentligt område. Min stald og mine marker er også min private ejendom og jeg vil selv bestemme, hvem der skal komme der.

VH Gunni.

Susanne

• Gæst
« Svar #72 Dato: 16 Februar , 2010, 08:40 »
Også lige et hep herfra.

Heldigvis findes der stadig unge menneslker, der kæmper for en god sag.

Vi ældre og mere ...hvad?    erfarne?....opgivende?....resignerede?......magelige?    har ofte opgivet at kæmpe for noget som helst andet end vores eget nymalede stakit.

At nogen af aktivistgrupperne går for vidt bryder jeg mig heller ikke om, men de kæmper og tror brændende på noget. Tænk hvis ingen gjorde det længere!

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #73 Dato: 16 Februar , 2010, 09:14 »
Jeg syntes vi alle skal vende blikket lidt mod vores egen lille rettighedsforkæmper her på forum, nemlig Finn. Han er sq da nået meget langt i sin kamp for fjerkræ, og så vidt jeg ved så har han hverken været til gevalia eller demonstrationer nogen steder ;)

Jeg har såmen ikke noget mod at der er nogen der åbner øjnene for alle os andre og jeg har også selv været medlem af en forening der hedder forsøgsdyrenes værn og er i dyrenes beskyttelse og samler ind for folkekirkens nødhjælp og flygtningehjælp.  Jeg syntes bestemt vi skal oplyse og hjælpe hvor vi kan, og jeg syntes heller ikke vi bare skal læne os tilbage og se til at tingene forfalder.

Jeg er overhovedet ikke uenig om at dyrevelfærden er en sagablot i mange stalde (jeg har også arbejdet i landbruget) Jeg er bare overbevist om at metode Finn virker bedre på længere sigt end metode aktivist.

Jeg kan jo læse at vi alle dele holdning omkring vores dyr, de skal have det bedst muligt. Diskussionen kommer om hvordan vi kan gøre det bedre, og her er vi nok lidt uenige, det er jo det fede ved at deltage i et forum... man lærer jo lidt af alle. Jeg har da lært at anima er en forening af de sober.... der er jo vildt mange der tangerer fuldstændig forrykt. Jeg har lige stiftet bekendtskab med den forening som GKV nævnte med aktiv hjælp til heste og æsler den fandt jeg også ret interessant....

Men jeg hepper nu stadig på Finn og hans metoder.... han er nemlig smart, han taler lidt samme sprog som de smarte politikkere...... det tror jeg virker!
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

GKV

• Gæst
« Svar #74 Dato: 16 Februar , 2010, 12:04 »
Wanda, der fik du lavet et indlæg, jeg ville ønske jeg havde skrevet. Det er lige præcis sådan jeg også mener det skal gøres.

VH Gunni.