Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: påfugle pasning?  (Læst 2673 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
påfugle pasning?
« Dato: 02 Februar , 2010, 16:08 »
hej jeg er nyt medlem og har desværre lidt svært ved at finde rundt herinde, men vil gerne spørge om der er nogen der kan fortælle mig lidt om påfulgens pasning og om der er andre herinde der har høns og påfugle til at gå sammen? mvh
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
Sv: påfugle pasning?
« Svar #1 Dato: 02 Februar , 2010, 16:22 »
Hej Louise

Så bliver jeg måske den første til at byde dig velkommen her på et dejligt forum.
Jeg har påfugle, men de går frit, en gang imellem flyver de ind til hønsene og går også med ind i huset.
De kan godt enes, hønsene er ikke bange for dem, bare lidt på vagt. Påfuglene har aldrig overnattet i hønsehuset, de sidder ude i et træ, og når vejret er rigtig slem som nu finder de en garage el.l.
Jeg har ikke den kæmpe påfugleerfaring men har du konkrete spørgsmål, så fyr løs, der er mange behjælpelige mennesker her på forummet som også vil træde til.
« Senest Redigeret: 02 Februar , 2010, 16:24 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Februar , 2010, 16:36 »
Jeg troede ræven hurtigt ville være efter påfugle ??

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Februar , 2010, 16:48 »
Der tror jeg ræven skal være meget heldig.
Påfuglene er meget på vagt, de garager de ikke kan komme højt op i, bruger de ikke til overnatning. For det meste er de i et stort træ, i øvrig altid det samme. 
Ræven og en mår el.l. kommer her af og til kan jeg se på sporene i sneen.
Hilsen
Peter

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 Februar , 2010, 16:48 »
Det derfor de sover højt og det ikk er smart at stække dem.
Med venlig hilsen Søs

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Februar , 2010, 16:55 »
De vil heller aldrig blive stækket her. Det samme gælder moskusænderne, de flyver også frem og tilbage mellem 2 søer vi har med ca. 150 meters mellemrum.
De muskusænder jeg har nu har ikke fundet ud af at overnatte i træerne, så der tog ræven 4 stk. i juledagene,  resten går inde nu.
Hilsen
Peter

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 02 Februar , 2010, 18:59 »
Velkomme på forum, Louise  :D
Du skal se snart futter du hjemmevant rundt her, men det kan godt virke lidt overvældende i begyndelsen. Men bare spørg om alt, der er ingen dumme spørgsmål  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 Februar , 2010, 21:10 »
Mange tak allesammen. Det er helt betryggende at få fumlet sig ind blandt så mange eksperter. ;D Jeg har 3 høns og en hane som går i hønsehus med "dybstrøelse", jeg plejer at lukke dem ud kl 12 når vejret er ok og ind igen om aftenen. Der går de og hygger i haven og på markerne. Jeg bor heldigvis på en gård hvor vi har en lang allè op til os, så vi er et stykke fra nærmeste vej og jeg håber at vores påfuglepar vil kunne gå frit i haven her og omkring gården ligesom hønsene. Men det vil sige at jeg holder dem inde i 14 dages tid, så de ved hvor de hører til inden jeg lukker dem ud? og så vil de hellere sidde i et træ om natten, end ind med hønsene? mvh
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 Februar , 2010, 21:19 »
Jeg henter påfuglehanen her en af dagene, men har ikke købt en høne endnu. Har set der er en til salg i karise, men synes det er lidt langt væk. Er der nogen her der kender til en der bor tættere på som vil sælge en høne? Min største skræk ved at anskaffe dem er at de flyver af pokker til... og hvad gør man så? ???
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #9 Dato: 02 Februar , 2010, 21:20 »
Hvorfor vil du gerne holde påfugle? Det kunne være spændende at høre :)

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 Februar , 2010, 21:22 »
Citér
Men det vil sige at jeg holder dem inde i 14 dages tid, så de ved hvor de hører til inden jeg lukker dem ud? og så vil de hellere sidde i et træ om natten, end ind med hønsene? mvh

Det var lige nøjagtig sådan vi gjorde, og i den voliere de var i, får de stadig deres mad, og der er en solid siddepind, tørvejr og skygge, så de kan hvile lidt en gang imellem.
Ellers går de frit rundt hele dagen og hygger sig uden at lade sig skræmme af trafik af biler, traktorer, mennesker eller de 2 hunde der bor her.
Kommer der andre hunde flyver de op og sætter sig et sted.

Jeg rettede lige din quote, Peter /Marianne - moderator
« Senest Redigeret: 03 Februar , 2010, 07:31 Fra Marianne Vedel »
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 02 Februar , 2010, 21:25 »
Jeg vil bare lige sige at alle dem jeg kender som har løsgående Påfugle, der har det endt med at de på tidspunkt er vandret afsted og aldrig set mere  :o
Så med mindre man har en kæmpe afsides grund, så ville jeg nok holde dem i voilere eller bag meget højt hegn. De er dog meget smukke dyr og hanen skriger vældigt højt i parringssæsonen, så du skal nok heller ikke have krakilske naboer  ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 02 Februar , 2010, 21:39 »
Hvorfor vil du gerne holde påfugle? Det kunne være spændende at høre :)

Hej- jeg har bare altid syntes at de var utroligt smukke og jeg kan godt lide lyden af deres skrig, selvom andre finder den frygtelig... Og jeg har haft gået og sagt til min kæreste at når muligheden var der, så ville jeg købe et par. :) Jeg har heldigvis ikke så mange naboer her på landet :D
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 02 Februar , 2010, 21:45 »
hej peter- jeg har desværre ikke en voliere til mine høns endnu. Bygger en til sommer, det er bla. derfor de går frit her om dagen. Men du tror altså at de vil kunne klare sig selv om natten? Der er en der skriver at alle hun har kendt der har haft dem, har mistet dem fordi de er fløjet væk... har du også prøvet det? mvh og p.s ved du forresten hvor jeg kan læse mere om deres fodring og pasning?
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 02 Februar , 2010, 22:12 »
Den volierer jeg har er såmen bare et halvtag ud fra et drivhus hvor der så er hegnet sådan ca. 5 x 5 meter ind med en stor dør, der nu står åben altid.
Hannen har været fløjet over vandet, (jeg bor på en ø) og gik et par dage der indtil den fløj hjem igen.
Jeg fandt engang sidste år en hjemmeside med en hel masse om påfugle, (på dansk) jeg kan bare ikke lige huske det nu, når jeg finder det igen skal jeg sætte det ind her.
Jeg giver dem en blanding af byg, hvede, og majs + nu også lidt æggelægningsfodder, men de går jo rundt og finder en masse selv.
Når nu du har pladsen, kan jeg godt forstå du gerne vil have påfugle

Hilsen
Peter