Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Krumme tæer [Opdateret med billeder]  (Læst 15985 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
Krumme tæer [Opdateret med billeder]
« Dato: 31 Januar , 2010, 18:37 »
Jeg har lagt mærke til mine araucana kyllinger har krumme tæer og at de er meget store udover det.

Er det noget de vokser fra, eller et avls problem ?
« Senest Redigeret: 15 Februar , 2010, 11:21 Fra Nielsen »

Offline Rixen

• Passiv bruger
Sv: Krumme tæer
« Svar #1 Dato: 31 Januar , 2010, 19:43 »
Jeg mener det godt kan være et avlsproblem. Jeg havde en stamme Blomsterhøns sidste år. Der var den del med krumme tæer. Nogle mener det kan være temperaturindstillingen i rugemaskine..men for mit vedkommende var det kun ved blomsterne problemet var, ikke de andre racer..
Kommer de krumme tæer senere i kyllingens liv, kan det muligvis være mangan mangel,, som især de større racer har brug for, pgr. styrkelsen af deres knogler..vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 31 Januar , 2010, 20:02 »
Nogen steder kan man læse at det også kan skyldes at underlaget bliver for varmt (under lampen). Det er typisk når man bruger sand som underlag. Avis, savsmuld og lign. føles ikke nær så varmt, som sand gør.

Danny

Himlen bør altid være blå!

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 31 Januar , 2010, 20:21 »
Hmm...

Jeg bruger sand nu, men ikke fra start...da var det avis og spåner.

Synes bestemt ikke de havde det til og starte med, jeg vil prøve og tage et par billeder af det i morgen.

Hvor får jeg eventuelt noget mangan fra ?

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 Januar , 2010, 20:53 »
Mangansulfat købes i Matas..det bruges forebyggende i drikkevandet de første 10-14 dage. Brug 1 tsk. pr. 1 liter vand..prøv at søg under "mangan" der kommer nogle gode råd..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #5 Dato: 31 Januar , 2010, 21:01 »
Men burde det mangan, som er tilsat hønsefoder, ikke være nok. Kan ikke lige se logikken i hvorfor man skal give mere.
Men måske nogen kan give en logisk forklaring hvorfor der skal gives mere?
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #6 Dato: 31 Januar , 2010, 21:46 »
Nej det kan jeg ikke. Jeg har aldrig brugt det og først hørt om det herinde. Jeg nøjes med vispumin og så det der er i foderet, og det er gået godt. Angående tæerne tror jeg de vil blive ved med at have skæve tæer. Hvor arveligt det er ,kommer an på hvad der har skylden, hvis det skyldes rugetempertur eller for varmt sand, er det jo ikke arveligt.
mvh. Egon
« Senest Redigeret: 01 Februar , 2010, 22:50 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 31 Januar , 2010, 22:07 »
Hvis ikke de er født med krumme tæer, så tror jeg nu nok at rugefejl og arvelighed kan udelukkes.

Jeg tror også at de har gået for varmt, efter de er skiftet over til at gå på sand.

Apropo mangan så har det hjulpet hos mig med de store Jersey Kæmper, hvor jeg i starten havde problemer med at hanerne "brød" sammen i opvæksten. Dette problem har manganet virket på.
Desuden er doseringen vist nok en tsk. til 10 l. vand, det bruger jeg ihvertfald.

Jeg tror ikke at mangan behøves til alle de mindre racer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 Februar , 2010, 21:34 »
Bum bum bum....

De billeder kommer til lige og vente lidt endnu, men jeg tror måske jeg har brugt et forkert ord.

Deres fødder krummer jo ikke sammen så ikke de kan gå, de nærmere bøjer til siden ind mod hinanden. Og det er ikke alle tæerne på dem, men nogen af dem.

Så måske skæve tæer havde været en mere korrekt betegnelse  :-\

Offline Nielsen

• Passiv bruger
Sv: Krumme tæer [Opdateret med billeder]
« Svar #9 Dato: 15 Februar , 2010, 11:23 »
Så er der billeder af 2 forskellige kyllingers fødder, har en der er blevet værre endnu. Så jeg overvejer aflivning af den men vil lige høre om der er bud, og om det kan afhjælpes.

Beklager de ikke er lagt op før, men her ligger vi konstant underdrejet af sygdom i øjeblikket  :(

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 15 Februar , 2010, 12:06 »
Hold da op, kan de gå eller kun med besvær?
Hvis det er opstået pga. forkert temperatur under rugningen, kan det vel ikke nedarves?
Må jeg bruge billederne i det opslag, som jeg er ved at lave til leksikon, Michael?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Februar , 2010, 12:13 »
Nu tænker jeg.. Hører maraner under dem der har brug for mangan? ;)

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 Februar , 2010, 12:16 »
Hold da op, kan de gå eller kun med besvær?
Hvis det er opstået pga. forkert temperatur under rugningen, kan det vel ikke nedarves?
Må jeg bruge billederne i det opslag, som jeg er ved at lave til leksikon, Michael?

De går faktisk fint nok, det meste af tiden undtagen hvis de træder sig selv over tæerne. Er der ikke noget og gøre vil jeg overveje aflivning da jeg synes det ville være synd de skal gå sådan resten af deres liv.

Ja brug du dem bare i leksikon.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 Februar , 2010, 12:18 »
Jeg havde en hanekylling, også med krumme tær, han gik fint. Jeg havde ham i et år, og han var lige så vaks som de andre, men var dog ikke den der bestemte her ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #14 Dato: 15 Februar , 2010, 13:13 »
En af mulighederne, som kan give krumme tæer, er mangel på B2 vitamin (Riboflavin)
Dette tror jeg ikke er tilfældet her, og det giver også tæer som krummer sammen, ikke skæve tæer, efter hvad jeg kan læse mig frem til.

Her et lille uddrag fra noget omkring Crooked toes
Crooked toes sometimes occur at the time of hatching. It is important to do something about it as soon as possible, because within a few days it will be too late to do anything for it. Chicks that have been missed at hatching can go on to live a perfectly normal life, but they cannot be shown and will be harder to sell. All in all, it is much better to do something about it. There is not known to be any genetic pre-disposition to crooked toes, so chickens who had crooked toes can be used as breeders.
All About Chicken Diseases

Iøvrigt, så pas på med at bruge avis, eller at have kyllinger på andre glatte overflader, det kan give Stritben (Straddle Leggs)

« Senest Redigeret: 15 Februar , 2010, 13:17 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.