Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sort Fasan ???  (Læst 19251 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline m.andersen

• Passiv bruger
Sort Fasan ???
« Dato: 27 Januar , 2010, 16:07 »
Vi har nu i ca 14 dage fodret en vild "tam" sort fasan agtig fugl, som kommer her fast nu, bor i vores læhegn, og sover i kirsebærtræet. I starten var den godt på vagt, men kommer nu næsten helt hen når den bliver fodret. Vi kan ikke komme til at fange den, men den overlever jo også fint ??? Er her nogle der ved hvad det er for en, og har nogle gode tips ??
Den er fasanformet, med hale, sort, og med lidt brunlige aftegn..

Offline jesper

• Passiv bruger
Sv: Sort Fasan ???
« Svar #1 Dato: 27 Januar , 2010, 18:13 »
hvad med et billede
jesper
en hønsehunds kryds

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #2 Dato: 27 Januar , 2010, 20:20 »
Jeg vil forsøge at komme med et bud i blinde.
For mig lyder det som om det er en tenebrosus høne. Den kaldes også grønfasan.
Der findes 2 arter grønfasan, Tenebrosus og vercicolor. Hanerne ligner mere hinanden end hønerne.
Det er ikke så sjældent at der udsættets grønfasaner til jagt. De krydses let med den alm jagtfasan der også ofte er en krydsning af Kinesisk, Formosa, Mongol og Japansk fasan også kaldet vercicolor.
Der for går alle fasaner her hjemme i naturen her hjemme under navnet jagtfasan eller ædelfasan. Det sidste navn er dog noget midsvisende da der ofte er krydsninger det drejer sig om.
Østergård Frandsen i Grenå havde for nogle år siden en samling rene Phasianus colchicus der er det latinske navn på slægten. I forbindelse med at Frandsen var meget syg for nogle år siden blev samlingen solgt og mange havnede udenfor landets grænser. Ægeligt at en så seriøs samling bliver splitet op da der er meget langt mellem rene eksemplare af arten.
Dsv. har jeg ingen billed af Tenebrosus.   

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Januar , 2010, 20:22 »
Tenebrosus.... imponerende navn...lyder mere som en dinosaur !
Med venlig hilsen Søs

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline m.andersen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Januar , 2010, 21:00 »
Jeg var lige ude med kameraet i dag, kort efter dette indlæg, og der var den sjovt nok væk. måske sad han/hun i et træ.. Men kameraet er fremme, så imorgen skulle jeg gerne kunne tage et billed.. Håber så jeg kan finde ud af at få billedet herind :-)
Men den er ikke som den på det link-billed.. Denne er meget sort, men kan se lidt brune aftegn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 27 Januar , 2010, 21:28 »
Jeg ser også ind imellem meget mørke, næsten sorte fasaner med lidt brunt i her på egnen. Gerne gående sammen med alm fasaner.

Jeg antog umiddelbart at det måske var resultat af krydsning mellem alm fasan og så den grønne, men har ikke undersøgt det nærmere. Det er kun hanner jeg har observeret i disse meget mørke farver,
Mvh
Erik Andersen

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #7 Dato: 28 Januar , 2010, 00:21 »
Hanen er grøn og hønen sortbrun, modsat mange at de andre hvor hønen er lys.

Offline m.andersen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 Januar , 2010, 08:55 »
Så fik jeg lige taget et par billeder af den i læbæltet.. Hvad tror i vi skal gøre med den ? Lad den være fri, eller skal vi prøve fange den, og give den en plads med foder og vand ?
Jeg fik taget et billed i dag af den, men den er for stor, den fylder vidst for meget, så jeg kan ikke få den herind.. Er der en jeg kan sende den til på mail, som vil sætte den herind ??

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 28 Januar , 2010, 09:22 »
Du kan sende den til mig:
marianne@fjerkrae.dk
så skal jeg sørge for den kommer med i tråden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 Januar , 2010, 09:34 »
I skal da bestemt ikke fange den...den er bare så heldig at den har fundet et godt madsted!!
Her hos os, har vi også haft en del mørke fasaner, de er fremavlet til jagt og er sat ud i nærheden af én stor gård der afholder store jagtselskaber!! :-\
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline m.andersen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 Januar , 2010, 12:43 »
Marianne, den er nu sendt til dig.. Ok, så lader vi den leve frit.. Vi synes jo bare det var så synd hvis den ikke var vant til naturen, og ville dø.. Men den søger pænt til væk tidlig aften, og nu har den da overlevet længe, og de værste nætter er vel ovre !!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 28 Januar , 2010, 17:20 »
Hermed billede af Mirjams sorte fasan  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Martin G

• Bruger
« Svar #13 Dato: 28 Januar , 2010, 21:05 »
Der er næsten med sikkerhed tale om en melanistic mutant. Det er en type af "jagt"fasan som har vundet indpas i det danske vildtopdræt de seneste år.

Som billedet viser er der tale om en sort næsten blåtonet fasanvariation.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #14 Dato: 28 Januar , 2010, 21:14 »
Hmm, Martin G, jeg synes faktisk slet ikke at de 2 dyr ligner hinanden...???