Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fotoskole  (Læst 1958 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
Fotoskole
« Dato: 15 Marts , 2008, 19:42 »
Velkommen til vores nye fotoskole.

Johan Gadegaard, Signalhorn, har tilbudt at hjælpe os med at tage bedre billeder. Vi takkede hurtigt ja :-) og nu har Johan så skrevet første etape; Valg af kamera.

Du finder artiklen ovre i venstre blok eller ved at klikke på dette link - Valg af kamera

Her et uddrag:
"Kontrollér om kameraet ligger godt i hånden, og knapperne sidder de rigtige steder til dine fingre. Tjek menuopbygningen. Hvis du ikke tør overlade det hele til kameraets automatik, er det vigtigt, at de almindeligste indstillinger er meget let tilgængelige. Det gælder typisk fokusering, lukketid, blænde, hvidbalance og iso. Det er ikke godt nok, hvis du skal til at grave indstillingerne op dybt inde i undermenuerne."

Vi siger mange tak for første trin Johan. Og glæder os til at lære meget mere :-)

Så værs'go - læs, prøv og test og spørg endelig løs her i tråden.
« Senest Redigeret: 24 Januar , 2011, 06:51 Fra Finn Jensen »
Hilsen Susanne

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
Sv: Fotoskole
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2008, 11:28 »
God artikel.....er spændt på at læse det næste...

Vi har været "inkarnerede" brugere af Nikon (spejlrefleks) - men specielt ved indendørs (og primært i store haller) var det dog ikke godt nok.

Så nu har vi investeret i Canon 40D - det som beskrives i denne artikel - vi ville dog meget gerne vide, hvilket optik der er brugt?

Funktionstasterne på Canon virker umiddelbart lidt mere besværlige end hos Nikon - men måske er det lige så meget tilvænning fra vores side. Vi tager årligt x antal tusinde billeder - en del i store haller og lige så mange "bevægelses-billeder" - og det er så også i de 2 situationer hvor vi ikke synes at Nikon gør det helt så godt. Det håber vi så at Canon kameraet kan gøre bedre (og i de få dage vi har haft til at lege med det nye, kan vi se, at indendørs er det bedre end Nikon).
« Senest Redigeret: 17 Marts , 2008, 11:30 Fra HanneJ »

Offline Signalhorn

• Passiv bruger
    • Fra burhøne til urhøne
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2008, 16:20 »
Hej Hanne

Hvis du tænker på, hvilken optik der er brugt til billedet af rododendron busken, så er det Canon EF-S 17-85 mm bl. 4-5,6.

JEg er helt overbevist om, at det er et tilvænningsspørgsmål, om du kan forlige dig med funktionstasterne på 40D. Jeg havde overhovedet ingen problemer, men jeg har også brugt Canon i over 25 år.

En af de meget elegante detaljer ved 40D er muligheden for at lave en "favorit-menu" med op til 7 punkter. Så slipper man for at sidde og bladre frem og tilbage for at finde de rigtige punkter.

Johan
Johan Gadegaard

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2008, 21:54 »
Hej

Jeg har prøvet lidt med mit kamera og da jeg har næste de samme rododendron busken i min have har jeg taget to billeder med samme afstand men med to forskellige indstillinger på optivet  14 og 42 

Tommy

Offline Signalhorn

• Passiv bruger
    • Fra burhøne til urhøne
« Svar #4 Dato: 21 Marts , 2008, 09:25 »
Hej Tommy

Lidt forskel i dybdeskarphed, men i begge tilfælde fine detaljer. Af samme grund gætter jeg på, at du har sat kameraet på en ret lav iso-indstilling. Det var jo den høje iso-indstilling (1600 iso), der kostede tab af detaljer og masser af støj i specielt billedet taget med mit Fuji Finepix.
Johan Gadegaard

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
« Svar #5 Dato: 22 Marts , 2008, 18:34 »
Hej

Du har helt ret, jeg har første nu kikke på den indstilling og sat den på det højeste og vil når vejtet bliver bedre forsøge at tage et pat billeder igen.

Tommy

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #6 Dato: 20 Juli , 2008, 15:12 »
Nøj!
Min søde, søde chef har lånt mig det ene af hendes to Canon spejlrefleks henover sommeren - ganske vist i arbejdsøjemed, men jeg er ret sikker på at det ikke gør noget at jeg øver mig herhjemme på høns og ænder først, inden jeg drager ud i kommunen og tager sommerstemningsbilleder  ;D

Og hold da helt op! Efter at jeg fik et lille digitalt sony kamera, har mit gamle pentax spejlrefleks ligget ubrugt hen  :'( og jeg havde i min begejstring over de digitale medier helt glemt, hvor dejligt det er at fotografere med spejlrefleks. Sikken dybde, sikken...  :D

Så Johan, frem med flere guldkorn af posen  8)
Jeg har f.x altid været lidt doven og brugt automat-funktionen på mit gamle spejlrefleks. Men på mit kompakte digitale kamera blev jeg så irriteret på automat-indstillingerne, at jeg begyndte at lave min egen programering. Men jeg kommer lidt til kort ved spejlrefleksen - jeg forstår simpelthen ikke betydningen af alle de forkortelser osv.
Så søde Johan, hvor starter jeg?
Ja ok, lidt bredt spørgsmål, der i virkeligheden betyder: Mer, vil vide mer!!!  ;D

Tak for en første god artikel!
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
« Svar #7 Dato: 20 Juni , 2009, 20:12 »
Hej

Lidt prøve på mit kamera.

Tommy

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
« Svar #8 Dato: 20 Juni , 2009, 20:18 »
Lidt mere

Tommy

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #9 Dato: 20 Juni , 2009, 20:34 »
Hej

Lidt prøve på mit kamera.

Tommy

Hej Tommy
Hvilket kamera har du?
Det er lidt uskarpt på fokusområdet, har du taget med macro?
Den gule blomst er rigtig fin skarp, men jeg ville nok være gået lidt mere til venstre på den måde tror jeg du havde undgået det udbrændte blad.
Ihhh hvor jeg pludselig savner at have et godt kamera i hånden... Hmmm SP-pengene måske? ;)

Wanda som lige faldt tilbage i sit gamle erhverv der ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
« Svar #10 Dato: 21 Juni , 2009, 23:40 »
Hej Wanda

Det er et Olympus E-410.

Jeg har forsøgt mig med at tage foto af mange ting, især blomster har jeg været glade for at prøve på, da jeg ikke har lært noget om foto så har jeg forsøgt mig frem, så der kan være lidt forskel på billederne, der er ikke redigeret i nogle  af dem, det er for at give eksempler.

Tommy

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #11 Dato: 22 Juni , 2009, 00:04 »
HEj Tommy

Blomster er helt kanon at øve sig på :) de står for det meste stille. :)
Et godt tip er, brug søgeren når du tager billedet og kun skærmen når du skal se resultatet. Det snyder ofte en hel del hvis man kun kigger på skærmen :)
Har du brugt macro på dine billeder her? Hvilket objektiv har du på?
Skyd endelig nogle flere billeder :) Jeg har kun et lille lommekamera nu (også olympus) og det er der sq ikke noget sjovt i at tage billeder med, men heldigvis skal jeg snart i studie og lege med min kammerats kamera og en smuk model, uhhh jeg glæder mig :) elsker bare at lege med lys og kamera, hvis du får muligheden for at komme i stuedie en gang så sig ja, det er vildt sjovt og meget lærerigt :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
« Svar #12 Dato: 23 Juni , 2009, 16:23 »
Hej

Det er også de for jeg har valgt blomster, de står for det meste stille, jeg har brugt mackro til den røde blomst. Det er vist et 40-70 eller hvad det nu er den hedder objektivet som fuldte med, jeg har ønsket et dervar lidt større, men det er sku`dyrt.

Jeg har taget lidt af vores Fuchiaer, dem for i senere.

Tommy