Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Åhhh, hvor har jeg dårlig samvittighed!  (Læst 15110 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
Åhhh, hvor har jeg dårlig samvittighed!
« Dato: 21 Januar , 2010, 11:56 »
Jeg blev rygopereret i vinter og vi aftalte, at manden min skulle muge ud, indtil jeg kan klare det igen. Vores 4 "Damer""s hønsehus er ganske lille, men bagklædningen er svær for mig at få af. Men ak! min søde mand havde vist ikke rigtig nogen idé om, hvor meget sådan 4 høns skider, og han havde åbenbart heller ikke lyst til at checke...
Så da jeg forleden var i stand til at gå derop igen, var der så meget, at det decideret bunkede sig op over siddepinden (nej, ikke nede fra det lille hus' gulv, men det lå oven på den lille æglægningskasse (ja, jeg er stadig ny og sådan én hedder nok noget helt andet, men mon ikke, I forstår?) og nåede derved op over pinden).
Da jeg så kiggede nærmere på Frida, den mest kække og begavede af dem alle, var hun ikke alene meget beskidt bagi, men da jeg vendte hende på ryggen, var hun næsten helt fjerløs og meget, meget rød  >:(  :'(
Hun spiser lystigt og er helt, som hun plejer, incl. ivrig æglægning, så mon ikke det "bare" er ammoniak, som har angrebet hende nedefra? Så vidt jeg har kunnet se ved andre lejligheder, er det hende, der har fast plads netop der.

Undskyld, Frida! - Nu er der gjort rent, i hvert fald :(  Er der mon andet, jeg kan gøre for hende?
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Åhhh, hvor har jeg dårlig samvittighed!
« Svar #1 Dato: 21 Januar , 2010, 12:05 »
Hvor ærgerligt, men sådan er det når vi bliver "lagt ned"
Mit forslag er godt med vitaminer og god kost (animalsk føde og grønt ud over kornet selvfølgelig) således at hun har krudt til at sætte fjer og ikke mindst holde varmen.
God bedring til jer begge....

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #2 Dato: 21 Januar , 2010, 12:29 »
Det er jo ikke noget hverken du eller din mand har gjort af ond vilje. Men forstår godt din følelse af afmagt.

Stort trøsteknus til dig  *b
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 21 Januar , 2010, 13:15 »
Kære Karin

Det er dejligt at høre, at du er godt på vej igen efter en hård operation.

Din mand har ikke gjort noget af ond vilje..og der er heller ikke sket nogen skade  *t

Nu er der gjort rent, og det er hønsepigerne sikkert meget glad for  ;)

Frida lyder jo til at have det fint, men ud over vitaminer og god mad, ville jeg nok vaske hende bag i og på maven med vand og sæbe,
derefter en grundig skylletur og så føntørren, så hun ikke fryser i numsen, når hun kommer ud igen.

Ammoniak er en kras ting, som svier...så vand, sæbe...og måske en mild creme.
« Senest Redigeret: 21 Januar , 2010, 16:44 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Januar , 2010, 14:57 »
TAK, Lene, Stinne og Helle! Det varmer med gode ord og gode råd  :)

Skal jeg virkelig vaske hende?! Føntørre hende?! Tage hende ned i bryggerset og - joh, hvorfor ikke - forudsat at Vaks ikke er hjemme  <T  Sjov tanke, for da jeg fik Damerne, havde jeg vild fuglefobi! Alt, hvad der blafrer - addrr!! Fobien forsvandt på ½ dag, men jeg er stadig lidt forbløffet, når jeg bare tager Frida og vender hende om *gg*
Bare en creme med så lidt tilsætningsstoffer som muligt?
Jeg vil have en video af mig, der pusler høne!!  ;D

Damerne får fast hønsefuldfoder + blandet korn + p.t. en del solsikke og hvede (de er nu ved at blive liiige lovligt runde, så når de første forårstegn er der, skal der vist stoppes lidt med hveden,, mon ikke?). Derudover får de salat, hvidkål og andre friske grøntsager + rester fra aftensmad = kogte kartofler, ris, pasta, kogte grøntsager, kødrester, fiskerester, osteskorper o.l. Hvad skal jeg tilsætte af vitaminer? Noget, jeg skal købe i Foderstoffen? (lidt bøvlet, for der er 10 km og jeg har kun en cykel, men de kan jo godt sende med fragtmand).

Uh, det er skønt at få gode råd & svar, og så så hurtigt  :)
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Januar , 2010, 15:35 »
Jeg giver mine Vispomin og levertran....købt over nettet hos America...Der er link her på siden. Du bestiller idag og i overmorgen kommer det med posten med at girokort!! Nemmere kan det ikke være!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 21 Januar , 2010, 15:40 »
@ Karin

Når du fodre med fuldfoder, så er der ingen grund til at give korn ved siden af.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 Januar , 2010, 16:07 »
Jeg giver mine Vispomin og levertran....købt over nettet hos America...Der er link her på siden. Du bestiller idag og i overmorgen kommer det med posten med at girokort!! Nemmere kan det ikke være!!

Er det en speciel levertran? jeg har nemlig givet alm. levertran fra supermarked af...

Vigge

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #8 Dato: 21 Januar , 2010, 16:09 »
Cremen skal måske være én uden eller med med lidt vand i. Det er i hvert fald bedst for mennesker i kulden.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 21 Januar , 2010, 16:14 »
 *t *l  Godt der er styr på det nu, der er ingen som MOR!
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 Januar , 2010, 16:17 »
@ Karin

Når du fodre med fuldfoder, så er der ingen grund til at give korn ved siden af.

Nej, men det hygger og beskæftiger at have korn spredt i hele hønsegården ;-)
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 21 Januar , 2010, 16:19 »
Cremen skal måske være én uden eller med med lidt vand i. Det er i hvert fald bedst for mennesker i kulden.
Det er da rigtigt - Locobase, hedder det der supernoget vist. Nå, men vi har helt bestemt noget høneegnet creme i badeværelset!
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 21 Januar , 2010, 16:21 »
Super, tak skal du have  /o Der står vel mængder og den slags på, ikke?

Øhhh - hvordan giver man en høne vitaminer??  :-[
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 21 Januar , 2010, 16:24 »
*t *l  Godt der er styr på det nu, der er ingen som MOR!
Nej, det er vist rigtigt. Hun lytter, når de gokker "Moooooor!" - og det gør de, bare de hører mine skridt nede i gården. Så kan hun jo næsten ikke lade være at gå op og se, om der skulle være et lille hønebehov ;-)
  <+   <E
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #14 Dato: 21 Januar , 2010, 16:36 »
Vispomin (vitaminpulver) det blander du i foderet...dosering står på dåsen, men hvis du vælger et andet mærke, så står doseringen garanteret også der.

Det lyder til at dine fire fjerpiger spiser rigtig godt og varieret. Har de mulighed for at gå frit i haven og få ekstra motion?...jeg tænker på, at det måske er lidt svært, når du har en hund, som jager dem..

Karin...jeg synes så bestemt, at du skal videooptage hønsebadet...det vil vi gerne se  /o

Jeg vasker mine høns, hvis de er beskidte i numsen...eller på fødderne (de får lov til at gå inde i huset nogle gange) ..og ingen af dem har det mindste imod vaskeriet og nusseriet...faktisk så "pludrer " de ofte med....specielt to af dem er ret glade for at kigge på sig selv i spejlet, når de bliver vasket ved håndvasken i badeværelset...så gokker og snakker de løs..med den høne, som er  spejlet.
Faktisk så tror jeg, at vi alle hygger os, når vi bader  :D

« Senest Redigeret: 21 Januar , 2010, 16:38 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14