Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man forebygge ømme ben - altså hos hanerne ?  (Læst 6163 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Kan man forebygge ømme ben - altså hos hanerne ?
« Dato: 18 Januar , 2010, 22:11 »
"Min hane har gennem længere tid været rigtig dårligt gående og for et par dage siden fandt jeg ud af at han havde ondt i benene pga. hårde landinger fra for høje siddepinde. Derfor har jeg lige ombygget hønsehuset lidt og "Hansemand" går allerede meget bedre nu!"

Jeg har tilladt mig at kopiere MortenD's indskudte bemærkning fra hans tråd, der hedder "Årets hanetest"

For jeg blev pludselig opmærksom på en risiko, jeg aldrig før har skænket en tanke.

Jeg har i forgårs hævet siddepindene i hønsehuset ret meget. De nye italienere vil gerne i højden, og de forrige beboere (silkehøns) sov ret lavt. Jeg vil gætte på, at pindende nu er ca 1,5 m over gulvet. Og det gir altså et ORDENTLIGT bump, når hanen lander!

Der er ikke meget plads til landingsbane, da huset er ret kort, så han dumper næsten lodret ned. Hønerne gør selvfølgelig det samme, men de har ikke samme vægt.

Skal jeg mon  montere en hønsestige ude i siden - skal jeg sætte pindene lidt ned igen - eller-  skal jeg bare vente og se?

Er der andre end Morten, der har erfaret ømme ben?

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Kan man forebygge ømme ben - altså hos hanerne ?
« Svar #1 Dato: 18 Januar , 2010, 22:23 »
Du skulle tage at læse kapitlet om indretning af hønsehuset i Liljensøes "Den store hønsebog"!

Angående hønsestigen så tror jeg ikke at min ville have brugt den når han skulle ned - måske opad, men han var for dum til at bruge noget som helst på vejen ned hos mig...

...og 1½ meter er ret højt hvis der ikke er plads til "landingsbane" - det er også nævnt i diverse hønsebøger...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 18 Januar , 2010, 22:35 »
Kan desværre ikke hjælpe. Mine haner er lidt sære.
New Hampshire haner kravler i en af redekasserne (60-70 cm over gulvet) for at overnatte, og både Orpington- og Silkehanen overnatter på gulvet.
I det hele taget er det mest hybriderne der benytter siddepindene hos mig.
Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 18 Januar , 2010, 22:43 »
Ja, Pilegården - de ER da lidt sære - hehe!

Morten - jeg har lige nu besluttet, at jeg sænker pindene et stykke ned igen. Vil ikke risikere noget!

Tak for oplysningen - hvis ikke du havde skrevet om det, havde jeg ikke været opmærksom på det - overhovedet. Fantastisk forum!

Og jeg har lige bestilt "Alt om høns" på biblioteket - jeg må hellere nuppe Liljensøe's med i farten - den ved jeg, de har!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 18 Januar , 2010, 22:47 »
Og jeg har lige bestilt "Alt om høns" på biblioteket -

Jamen hvorfor nu det. Det er jo lige her det foregår. Hvad skal du med gamle støvede bøger. ;)
Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 18 Januar , 2010, 22:48 »
Hehe - ja, det kan du have ret i  :D

Bøgerne er jo kun et fattigt supplement  ;D

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #6 Dato: 18 Januar , 2010, 23:59 »
Ja, ømme ben behandles bedst, hvis de kommer ind, og har benene oppe foran tv'et, med nogle flotte chick's på skærmen........
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 19 Januar , 2010, 07:42 »
 *g

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 Januar , 2010, 08:16 »
Ja, ømme ben behandles bedst, hvis de kommer ind, og har benene oppe foran tv'et, med nogle flotte chick's på skærmen........

Nej Børge - den er altså forbeholdt mig - sofaen...  I øvrigt har min kone sagt at hun flytter hvis hønsene flytter ind i huset...    <H  Tak for grinet!
Mvh. Morten

hoejberg

• Gæst
« Svar #9 Dato: 19 Januar , 2010, 08:34 »
Her har vi en hønsestige, og den bliver brugt. Det er ikke alle der bruger den, med her er det både orpinton hanen og et par forskellige damer der bruger den.

Susanne

• Gæst
« Svar #10 Dato: 19 Januar , 2010, 09:03 »
Her har vi en hønsestige, og den bliver brugt. Det er ikke alle der bruger den, med her er det både orpinton hanen og et par forskellige damer der bruger den.

Interessant! Bruger hanen den når han skal NED fra pinden?

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #11 Dato: 19 Januar , 2010, 10:45 »
UHA nu får jeg det helt dårligt! Mine tunge høns (stor wyandot og orpington) har siddepinde i ca. 1 meters højde. De har en stige de kan bruge og orperne bruger den både op og ned (de sidder så ikke på pindene men under pindene ::) - en slags kompromis vi har indgået). Wyandotterne bruger nogle gange stigen (både op og ned) og nogle gange så hopper de ned og det giver altså et ordentligt bump når hanen lander (han er en ordentlig basse på ca. 4 kg). Er det virkeligt et udbredt problem at hanerne bliver ømbenede af hårde landninger?
mvh
Mette
Og så lige et billede af herren (beklager at lyset ikke er det bedste)
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 19 Januar , 2010, 13:12 »
Som før og efter en løbetur.....

Udstrækningsøvelser....!!! /o
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Susanne

• Gæst
« Svar #13 Dato: 19 Januar , 2010, 17:26 »
Hehe, Kaj! Vi må ha ansat en idrætspædagog til hanerne  :D

Nå, men til sagens alvor. Jeg har sænket siddepinden fra 1,5 til ca 1 m idag. Jeg vil altså ikke risikere at hanen blir gangbesværet før tiden. Han skulle gerne kunne træde ordentligt!!!!!!!   ;)

Og så tror jeg faktisk at jeg vil kreere en trappe langs væggen - sådan bare fordi! Måske vil han også bruge den til både op- og nedture. Og ellers kan hønerne jo få lidt adspredelse ved at trisse lidt på den!

Jeg kender ikke til udbredelsen af problemet - blev bare pludselig opmærksom på, at det Kan BLIVE  et problem, da MortenD skrev om det. Tak, Morten!

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 19 Januar , 2010, 18:06 »
Velbekomme! Jeg er i hvert fald HELT SIKKER på at det var det der var problemet for min hane. Han går MEGET bedre nu - dog ikke perfekt, men måske bliver det ikke bedre  :-\ - han har jo næsten boet her et år nu...

...nu får jeg næsten helt dårlig samvittighed - hvorfor har jeg ikke lagt mærke til det før?

Nå - men hvorom alting er, så kan det være han bliver "afløst" til efteråret - jeg håber meget at en af mine halvstore kyllinger fra uge 41 er en hane - jeg har en bestemt jeg lurer meget på til at overtage flokken hvis det er en hane - han har den skønneste lysebrune/gyldne farve...   ;D
Mvh. Morten