Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Den unge Günthers lidelser  (Læst 10441 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Den unge Günthers lidelser
« Dato: 11 Januar , 2010, 23:49 »
Vi har det fineste grå Orpington hane, Günther, der er fra sidste år. Han er en rigtig kælehane, meget tillidsfuld og nysgerrig.
Efter vi har fået Orpington'er er vores hønsegård blevet delt op det har medført at det kun er den ene gruppe der har lem direkte til hønsegården. I weekenden har vi været i Jylland og jeg havde glemt at tænke over at orpington'erne skulle lukkes ud for at komme ud i deres del af hønsegården, så derfor lod jeg døren stå åben og tænkte at det går nok for 2 dage... Jeg kunne ikke få fat på naboen.
Da vi kom hjem lå Günther på gulvet og ville ikke stå på sine ben. Dåååårlig dåååårlig samvittighed, det har jo været hundekoldt i denne weekend!
Han var virkelig dårlig og hvis han havde været en høne, så havde jeg nok kappet hovedet af ham, for at gøre en ende på lidelserne. MEN det er jo ikke en høne, det er Günther! ´Han måtte bare ikke dø, så han blev installeret i en foret kasse i stalden for at se om han kunne komme lidt til kræfter. Jeg gik ud til ham imorges med bange anelser, jeg var sikker på han var død. Så lå han bare der og kiggede på mig, da jeg kom ind, han lå fuldstændig som jeg havde efeterladt ham. Han ville stadig ikke stå på benene, men havde det lidt bedre.
Nu har han ligget på et badeværelse vi ikke bruger så tit, så han kan få varme og fred. Han er blevet håndfodret med pasta og lidt grød, ligesom han også har drukket vand. Nu ligger han i opret stilling, altså ikke helt på siden og er MEGET friskere. Han kommer med sin lille genkendelseslyd når jeg kigger ned til ham. Han er fin i kammen og frisk i øjnene. Han står stadig ikke på benene, men vil altså både spise og drikke. Han raller lidt når han trækker vejret...

Hvad tror I? Kan jeg være så heldig at det "bare" er influenza og en grim forskrækkelse?
Håber nogle af alle I kloge hønsekendere har et godt bud  :D
Mvh. Tanja
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Den unge Günthers lidelser
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2010, 08:04 »
Mon ikke han er blevet forkølet.

Nu har han så samtidig en mulighed for at straffe dig for din forglemmelse, så du ikke gør det igen.  /1

Opmærksomhed, særpleje og varme er jo dejligt. Det kan blot give et problem, når han skal ud igen.

Dejligt at høre, at han har det bedre.

Giv ham en stor potion hønseguf og en kop kamillete
« Senest Redigeret: 12 Januar , 2010, 08:26 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2010, 08:43 »
Vi har det fineste grå Orpington hane, Günther, der er fra sidste år. Han er en rigtig kælehane, meget tillidsfuld og nysgerrig.
Efter vi har fået Orpington'er er vores hønsegård blevet delt op det har medført at det kun er den ene gruppe der har lem direkte til hønsegården. I weekenden har vi været i Jylland og jeg havde glemt at tænke over at orpington'erne skulle lukkes ud for at komme ud i deres del af hønsegården, så derfor lod jeg døren stå åben og tænkte at det går nok for 2 dage... Jeg kunne ikke få fat på naboen.
Da vi kom hjem lå Günther på gulvet og ville ikke stå på sine ben. Dåååårlig dåååårlig samvittighed, det har jo været hundekoldt i denne weekend!
Han var virkelig dårlig og hvis han havde været en høne, så havde jeg nok kappet hovedet af ham, for at gøre en ende på lidelserne. MEN det er jo ikke en høne, det er Günther! ´Han måtte bare ikke dø, så han blev installeret i en foret kasse i stalden for at se om han kunne komme lidt til kræfter. Jeg gik ud til ham imorges med bange anelser, jeg var sikker på han var død. Så lå han bare der og kiggede på mig, da jeg kom ind, han lå fuldstændig som jeg havde efeterladt ham. Han ville stadig ikke stå på benene, men havde det lidt bedre.
Nu har han ligget på et badeværelse vi ikke bruger så tit, så han kan få varme og fred. Han er blevet håndfodret med pasta og lidt grød, ligesom han også har drukket vand. Nu ligger han i opret stilling, altså ikke helt på siden og er MEGET friskere. Han kommer med sin lille genkendelseslyd når jeg kigger ned til ham. Han er fin i kammen og frisk i øjnene. Han står stadig ikke på benene, men vil altså både spise og drikke. Han raller lidt når han trækker vejret...

Hvad tror I? Kan jeg være så heldig at det "bare" er influenza og en grim forskrækkelse?
Håber nogle af alle I kloge hønsekendere har et godt bud  :D
Mvh. Tanja

Hmm - interessant!

Min hane har nøjagtig samme symptomer som din - dog har han ikke været så skidt at han lå på siden, men han er ikke glad for at stå på sine ben. Jeg har taget den beslutning at jeg bruger de næste halvanden måned til at teste hans befrugtning og hvis den ikke er god nok, så må han skiftes ud  :-[

Men jeg krydser stadig fingre for at han bliver bedre, jeg finder ham da også stående ind i mellem...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2010, 09:16 »
Så har jeg prøvet det med, idag startede vi morgenen med at bade hanen, da han i bogstaveligste forstand har ligget i sit eget skidt  :P Turen med føntørren tog han pænt, jeg troede de ville gå fuldstændig i panik...
Han kan nu stå på sine ben (ligger dog stadig) og har det meget bedre. Jeg tror Helle har ret i, at han er blevet forkølet. Nu får han vitaminer og bio citridal direkte i halsen to gange om dagen. Hvis han er ok i aften så kommer han ud i stalden igen, så han ikke bliver for magelig i varmen  :)
Men nu er jeg oprimist, jeg tror sør'me han klarer den *o
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 12 Januar , 2010, 09:29 »

Det lyder som en rigtig god morgennyhed.

<P

..håber han snart er på benene.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Januar , 2010, 11:58 »
Jamen dog, sikken en redelighed.

Godt han har det bedre. Jeg syntes bare det er underligt, at en forkølelse sådan skulle ramme bentøjet. Endnu mere underligt, at Morten kan genkende samme symptomer med hans hane. Hvorfor lige haner som blever forkølede i benene :-\

Når min Hansemand, som jeg jo har fået af dig Tanja ( og tak for ham) går rundt ude i de der -14 grader, har jeg ligesom lagt mærke til, at hans ben bliver røde bag på. Jeg har lagt mærke til det og tænkt at det da er anderledes i forhold til Hønsedamernes ben, som bare er mere eller mindre gule. Interessant.... gu've' om det betyder noget. Det kan jo også være, at det er som med mennesker, at hankønnet bare ér mere følsomme og bliver MEGET syge når de bliver lidt syge..... ;)
« Senest Redigeret: 12 Januar , 2010, 12:03 Fra Tina Mathiasen »
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 12 Januar , 2010, 12:13 »

...det kan jeg ikke svare dig på Tina..

...men psssshh...ha, ha...pas på hvad du nu roder dig ud i  *g *f
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
0
« Svar #7 Dato: 12 Januar , 2010, 12:17 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 11:35 Fra The Mother »

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 12 Januar , 2010, 12:22 »
De har da nok gigt de små hanebasser. ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 12 Januar , 2010, 14:41 »
Det kan jo også være, at det er som med mennesker, at hankønnet bare ér mere følsomme og bliver MEGET syge når de bliver lidt syge..... ;)
Hæ hæ Tina, ja det er vist en farlig teori, men lige i dette tilfælde kunne der være noget om det. Han har i al fald naret mig til at tage ham ind på badeværelset, hvor han nu hygger sig og byder pænt velkommen med sin gokken når man kommer på besøg  ;D Har man nogensinde hørt om en indendørs kælehane? NEJ, det har man ikke, Günther, så du ryger tilbage i kulden såsnart du begynder at gå igen  *t
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 12 Januar , 2010, 21:09 »
He, Så hvis Günther er bare lidt snedig, begynder han aldrig at gå, når du er i nærheden :D

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 Januar , 2010, 21:20 »
Pas på med at smide ham direkte ud igen, for så kan du risikere at han får tilbagefald og bliver virkelig virkelig slemt forkølet :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 13 Januar , 2010, 09:46 »
Pas på med at smide ham direkte ud igen, for så kan du risikere at han får tilbagefald og bliver virkelig virkelig slemt forkølet :)
Havde tænkt at lade ham opholde sig en dags tid i stalden inden han ryger ud, lyder det fornuftigt?
Imorges gik han en meter hen til madkålen (som jeg havde flyttet for at lokke). Han er MEGET bedre nu og åh hvor er jeg lettet. Jeg tror vi sætter han ud i stalden i eftermiddag, så kan han komme ud til damerne imorgen, hvis han tager det fint  :D
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 13 Januar , 2010, 10:09 »

Det er jo ikke så koldt i disse dage- i hvert fald her i Nordsjælland - så det vil
nok være en god ide at gøre, som du har planlagt,

...hvis han da ikke får tilbagefald, når han finder ud af, hvad du pønser på  *f

Jeg kan godt forstå, at du er lettet.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 13 Januar , 2010, 16:37 »
Det lyder fint, men jeg ville for mig eget vedkommende vente to dage efter at han var kommet i stalden, men jeg ved ikke om det er nødvendigt ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.