Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne hakket til blods  (Læst 8006 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Høne hakket til blods
« Dato: 01 Januar , 2010, 20:43 »
Da jeg havde lukket hønsene ud i formiddags og skulle hælde ny foder i foderautomaten opdagede jeg at der var blod overalt på ydersiden. Det så noget voldsomt ud. Hønsene var imidlertid løbet ud i hønsegården så jeg kunne ikke umiddelbart finde den der havde forårsaget blodet på automaten. Men jeg holdt naturligt nok øje med hønsene for at finde ud af om en af dem skulle have problemer.
Det viste sig senere på dagen af en af mine gule Sussex høner blødte kraftigt fra den bageste del af kammen. Den var helt blævret at se på og nærmest et åbent sår.
Jeg fik fanget hende ind og gjort hende til burhøne. Hun blev sat i et relativt stort fuglebur som blev placeret i hønsehuset. Hun har nu været isoleret i buret i 6-7 timer, men det ser stadig ud som om den bageste del af kammen er et åbent sår.

2 spørgsmål melder sig umiddelbart:

1) hvorfor er hun pludselig i den grad blevet skambidt af de øvrige beboere af hønsehuset? Der har aldrig tidligere været den slags problemer og der er ikke for nyligt kommet nye til.

2) kan hun reddes? Hvis hun nu får fred til at sårene heles (ved at lade hende blive i fugleburet) vil hun så få lov at være i fred når hun igen sættes løs i hønsehuset/gården eller skal jeg forvente nye overfald på hende?

og et 3. spørgsmål - andre der har oplevet lignende? 
Mvh
Erik Andersen

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Høne hakket til blods
« Svar #1 Dato: 01 Januar , 2010, 21:12 »
det hænder at hanen får fat i kam istedet for halsfjer når han træder hønen.
rens såret og når det ikke bløder skulle hun kunne sættes sammen med de andre igen.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Januar , 2010, 23:55 »
Det lyder ikke godt. Jeg tænker om den kan have stukket hovedet for langt frem og siddet fast i et eller andet. Er der noget tråd eller andet, som den kan ha' siddet fast eller skåret sig på i nærheden af foderautomaten.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 Januar , 2010, 08:26 »
Jeg siger som patricia, det er nok kokken, Jeg har faktisk en sussexhøne som mangler en tak i kammen efter et kok "angreb"  :) Du behøver vist ikke være bekymret her. ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 02 Januar , 2010, 10:56 »
Du skal væreopmærksom på at hvis hønen bløder, så er de andre klar til at pille og pille til de har pillet den ihjel, så det vil være rigtig godt at holde den for sig selv til den ikke har hul i hovedet mere.
Det bedste er naturligvis at den kan gå sammen med de andre, men alligevel adskilt.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 02 Januar , 2010, 21:23 »
Hønen med blod fra kammen blev isoleret i et stort fuglebur (burhøne  :D) som blev placeret på gulvet i hønsehuset, så hun på en måde stadig var sammen med flokken.

Blødningerne er stoppet og hun ser ud til at have det fint, bortset fra en masse størknet blod i fjerene på hovedet. Hun får lov at leve som burhøne ihvertfald 1 dag endnu.

Her til aften var det igen blod på foderautomaten. Jeg efterså samlige høns inkl haner, men kunne ikke se at nogen af dem havde blødt, så jeg er lidt i vildrede om hvad der sker.

Der skulle ikke være noget der stikker ud eller frem eller lignende som de skulle kunne komme til at rive sig på.

Men jeg holder selvfølgelig godt øje med dem og gennemser flokken igen i morgen tidlig inden de får udgang.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 02 Januar , 2010, 23:34 »
Måske er de også lidt mere sarte her i kulden?
God bedring  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 02 Januar , 2010, 23:43 »
Har selv haft lidt af de samme tanker. De render rundt i frostvejr, nogen gange forstærket af lidt chill-factor fra vinden, med deres nøgne kamme stikkende frit op i luften.

UUUH - det må give noget afkøling.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 03 Januar , 2010, 22:02 »
Den blødende høne så ud til at være kommet sig helt ved middagstid, så jeg besluttede at hendes tid som 'burhøne' ikke nødvendigvis skulle forlænges yderligere. Hun var meget glad for at komme ud at gå med de andre i hønsehus og -gård, og der har heldigvis ikke været tegn på nye sår/blod efter hun er blevet sat fri. Så jeg  *k for at det går fra nu af.
Der har ikke været mere blod på foderautomaten, og heller ikke synlige skader på andre høns at se.
Mvh
Erik Andersen

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 04 Januar , 2010, 15:46 »
Du må se at få strikket nogle små uldne huer til kammene!  8)
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk