Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp. Frysende, medtaget due  (Læst 8757 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Hjælp. Frysende, medtaget due
« Dato: 31 December , 2009, 10:44 »

Da jeg for en times tid siden var ude og lukke hønsene ud i haven,fandt jeg en frysende ringdue siddende i en busk. Den baskede med vingerne både inden og da jeg tog den op for at undersøge den.

Den har ikke nogle synlige skader, er klar i øjnene, men fandt sig hurtigt i at sidde helt stille i min varme favn. Dens hjerte hamrer ikke vildt af angst.

Min fornuft siger mig jo, at jeg skulle lade den sidde, meeen...jeg har foret en murerbalje med halm og enghø, sat vand, dåsemajs og vildtfugleblanding samt fugl ned i den og pladseret den i min baggang, som ikke er opvarmet, men dog holder en temperatur på ca. 13 grader.

Skal jeg give den en chance?...eller gøre kort proces????
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hjælp. Frysende, medtaget due
« Svar #1 Dato: 31 December , 2009, 10:46 »
Det kommer nok an på dit overskud...og om duen lider. Jeg tror jeg ville aflive  :-\

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Hjælp. Frysende, medtaget due
« Svar #2 Dato: 31 December , 2009, 11:10 »
Jeg ville give den en chance! Giv den noget nærende foder (æggeblomme er godt) og se, om den ikke liver op. (Er den i dårlig foderstand?) Hvis du har et bur, så er det nok smart at sætte den der. Hvis den kommer sig, så vil den nok ikke blive i baljen  ;)Held og lykke  :)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Hjælp. Frysende, medtaget due
« Svar #3 Dato: 31 December , 2009, 11:22 »
Hvis du ikke selv vil stå med det, så kan du kontakte en vildtplejestation.  :) Så kan den holde nytår der  ;)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Hjælp. Frysende, medtaget due
« Svar #4 Dato: 31 December , 2009, 11:51 »

Christina...jeg kan ikke nænne det lige nu...

Jake..jeg giver den en chance her. Har lige kigge til den, efter jeg har været ude og gå tur med hunden..den har pustet sig op..som om den er begyndt at skulle holde varmen..det kan jo vær tegn på, at den kan begynde at mærke igen. Den kiggede op, da jeg kom hen til den...så der er i hvert fald liv.

Den er ikke i dårlig foderstand. Jeg tror, at den er èn fra et af de to par, som holder til i haven...og de bliver også fodret godt gennem vinteren. Der sidder en ringdue på en gren her tæt ved vinduet...det er sikkert dens mage.

Juhuu..jeg har jo hybrider, så vi kan sagtens tilbyde æggeblommer. Det vil jeg straks give den.

Jeg må igang med at finde noget burværk  /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

GKV

  • Gæst
Sv: Hjælp. Frysende, medtaget due
« Svar #5 Dato: 31 December , 2009, 12:04 »
 Forhåbenltlig vil den spise, så den igen kan få energi til at modstå de mange kuldegrader og komme tilbage til magen.

Helsd og lykke med det.

VH Gunni.

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Hjælp. Frysende, medtaget due
« Svar #6 Dato: 31 December , 2009, 13:20 »
Citér
Skal jeg give den en chance?...eller gøre kort proces????


Jeg tror nok, jeg havde gjort kort proces. Naturen holder jo bestandene sunde ved at rydde ud i svage individer, og det synes jeg ikke, vi mennesker skal blande os for meget i...selvom det er svært at lade være.
« Senest Redigeret: 01 Januar , 2010, 15:26 Fra Signalhorn »
Johan Gadegaard

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hjælp. Frysende, medtaget due
« Svar #7 Dato: 01 Januar , 2010, 12:19 »
Er den der endnu?
For nogle år siden tog jeg en lignende "patient" ind efter en frysende kold nat. Den havde nogle huller i brystet som havde blødt lidt (duehøg?) og var nærmest paralyseret. Den spiste dog og efter et døgn ville den ud af det gamle papegøjebur, jeg havde sat den i. Jeg kom så i tanker om at naboen havde duer og gik ind og spurgte ham, hvad jeg skulle gøre. Han kom med mig tilbage, så duen og konstaterede det var hans due og at den ikke havde været hurtig nok til at undgå duehøgen - og hev hovedet af den...... Så meget for min omsorg og bekymring :o.
Jeg tror nu nok at jeg ville gøre det igen. Nu er naboen nemlig død ::)
Som vi tidligere har haft diskussioner om i dette forum så er det jo ikke bare naturens udvælgelse - det handler også om held. Så hvor meget det betyder i den store sammenhæng er jo til diskussion. Men i yderste konsekvens skulle vi jo heller ikke behandle vores børn mod infektioner og andre onder, hvis vi tror på den med "udvælgelsen", vel?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Hjælp. Frysende, medtaget due
« Svar #8 Dato: 01 Januar , 2010, 12:31 »

 
Den lille due magtede desværre ikke at komme med ind i det ny år.

Den gav op i går eftermiddags, kort efter jeg faktisk syntes at se en lille bedring.

Jeg ved ikke, hvad der var galt med den. Den havde ingen sår,var klar i øjnene, havde en meget, meget fin fjerdragt og var i god foderstand - den havde endda forsøgt sig med lidt majs, kunne jeg se i dens næb bagefter.

...jeg prøvede ...men den kunne ikke  :'(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Hjælp. Frysende, medtaget due
« Svar #9 Dato: 01 Januar , 2010, 12:34 »

Hm..jeg ved ikke, hvad der lige blev af den første del af mit sidste indlæg, men..

Kirsten tak for dit input.

Jeg har i hverfald svært ved at lade et nok så lille væsen ligge eller aflive straks, hvis jeg tror, at der er en chance for at gøre noget i situationen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hjælp. Frysende, medtaget due
« Svar #10 Dato: 01 Januar , 2010, 13:44 »
Øv. Det var trist. Alligevel synes jeg at vi er lidt seje at vi er friske på at prøve igen - det gør jo lidt ondt når det ikke lykkes :(
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Hjælp. Frysende, medtaget due
« Svar #11 Dato: 01 Januar , 2010, 15:16 »
Kære Helle,
du gav den lille due en rolig og varm død uden frygt for rovdyr.
Jeg synes, du gjorde noget rigtigt godt.  Hospice Helle  *h
Kærlig hilsen Lise
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Hjælp. Frysende, medtaget due
« Svar #12 Dato: 01 Januar , 2010, 15:52 »
Citér
Som vi tidligere har haft diskussioner om i dette forum så er det jo ikke bare naturens udvælgelse - det handler også om held. Så hvor meget det betyder i den store sammenhæng er jo til diskussion. Men i yderste konsekvens skulle vi jo heller ikke behandle vores børn mod infektioner og andre onder, hvis vi tror på den med "udvælgelsen", vel?

Held er jo en del af spillet om naturens udvælgelse. Men vi kender sjældent forhistorien og kan ikke vurdere, om der er held på spil eller "dårlige gener". Derfor lader jeg naturen om det. Jeg skelner skarpt mellem vilde dyr og dem, jeg har påtaget mig ansvaret for. Og børn hvis jeg havde nogle... :)
Johan Gadegaard

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Hjælp. Frysende, medtaget due
« Svar #13 Dato: 01 Januar , 2010, 15:55 »

Tak Lise  *l

Jeg er sgu en klovn til det...bliver så ked af det, når det ikke lykkes.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Hjælp. Frysende, medtaget due
« Svar #14 Dato: 01 Januar , 2010, 18:15 »
Helle  *b
Du gjorde hvad du kunne. Husk du ved jo ikke hvad der var årsagen til at den var så forfrossen- Den fik da kærlighed til det sidste. Det havde den ikke fået uden dig  *l
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk