Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mit hønsehold er blevet forgiftet!!!!!!!!!!!!  (Læst 12310 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline rvh

• Passiv bruger
Mit hønsehold er blevet forgiftet!!!!!!!!!!!!
« Dato: 23 December , 2009, 07:49 »
Hej Alle

Ja, det er desværre rigtigt.
Jeg kom ud for at se til mine høns og hane søndag morgen. Til min store skræk var der smidt rottegift ind i hønsegården. (er placeret op til skel, som støder op til en sti).
Har dog mine anelser ang. gerningsmænd, da der jo tidligere har været klager pga hanen. Klagerne over hanen har både været forbi kommunen og politiet, uden at de har gjort noget. Derfor tror jeg, at man i afmagt over situationen tager sagen i egen hånd og dermed udøver selvtægt. (For hund der gør, og kat som skider i naboens sandkasse, det må man godt ha)

Men jeg undre mig over rottegiften... Det er stearinagtigt, og det ligner at det har været en klods, som er blevet hakket med en kniv, samtidig kan jeg konstaterer at der er små BLYKUGLER i giften!!!!!!!!!!!!!!
Er der nogen som kender til blykugler i rottegift???, eller er det blot en ekstra ingrediens som gerningsmanden har tilført for at få en mere virkningsfuld coctail???

Jeg er da lykkelig for at jeg opdagede rottegiften og fik det fjernet, inden der blev spist op.
Men hvad med de blykugler, som hønsene også har fået???. Jeg regner med at blykuglernes formål er at havne i kråsen og forårsage blyforgiftning. Og hvem ved måske har de igennem lang tid modtaget en håndfuld blykugler, som supplement til småsten til kråsen.

Det skræmmer mig at der findes mennesker, som oven i købet selv har kæledyr, som vil udsætte andres kæledyr for sådan en omgang.

Jeg har naturligvis ringet til politiet og anmeldt det.....De antager det blot som HÆRVÆRK !!!!
Jeg må indrømme at det i min verden tangerer som lidt mere. For tænk hvis jeg ikke havde opdaget rottegiften og blykuglerne..... så havde jeg naturligvis stadig spist EGNE ÆG. Og derigennem sandsynligvis ha pådraget mig selv og min 3 årige søn forgiftning af gift og bly. (jo, jeg ved godt at hønsene muligvis først ville dø af rottegiften, men hvad nu, hvis hønsene har fået blykugler gennem lang tid (kastet over hegnet), så har æggene nu en høj koncentration af bly.

Jeg regner ikke med at spise egne æg/høns, da jeg jo ikke kender forgiftningens omfang.
Men er der nogen STEDER ELLER METODER hvor man kan få testet æg eller høns for forgiftninger????

NB. Alle høns og hane lever stadig, efter de alle har gennemgået en K-vitamin kur.

På forhand tak

God Jul og Godt Nytår

//RVH

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Sv: Mit hønsehold er blevet forgiftet!!!!!!!!!!!!
« Svar #1 Dato: 23 December , 2009, 07:57 »
Uhh , det vender sig i min mave  <R <R
Forfærdelig situation at havne i , og frygtelige konsekvenser hvis knægten havde spist klumpen ....
Jeg mangler ord.
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 December , 2009, 08:18 »
Jeg er også fuldstændig paf. At nogen kan finde på det!!!

Tror, jeg ville kontakte embedslægen evt. startende med egen læge, mhp test for forgiftning - og redegøre grundigt for, at man kan formode, der har været bly igennem lang tid. (Er du 100 på, at det er bly?) Det handler jo i høj grad om din lille søns helbred og fremtid. Blyforgiftning kan have grimme følgevirkninger.

Personligt ville jeg nok også kontakte både dyrenes beskyttelse og skrive et læserbrev eller to i den lokale avis - bare for at komme af med en vrede, der ville være så enorm... og desværre viser erfaringen jo, at det ofte er det eneste, man kan gøre, fordi anmeldelserne sjældent bliver fulgt op.

God jul - trods alt!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 23 December , 2009, 08:22 »
Nå du kom først Tine  :D
Men altså, jeg er dybt chokeret over at mennesker kan være så dumme, tåbelige, ondskabsfulde....(plads til flere passende udtryk).
Men altså Rikke, jeg ville have foreslået noget i retning af det Tine skriver.
Jeg kan simpelthen ikke forstå nogle mennesker  ::)  :o de er til at  /3
*t til dig
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #4 Dato: 23 December , 2009, 08:35 »
Jeg er rystet over hvad mennesker kan finde på, men jeg sidder og tænker når rotter spiser hønsefoder så virker giften ikke, er det mon det samme for høns  ???
Men hensyn til blyforgiftning der har jeg ingen ide hvad der kan være modgift.

Men jeg ville som de øvrige henvende mig til dyrenes beskyttelse, og er du helt sikker på hvem det er så villle jeg gå til politiet.
Du får lige et trøstekram *l
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 23 December , 2009, 08:39 »
Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål, men håber der er nogen, der kan. Og ja, måske kan dyrenes beskyttelse, som Berit nævner, være behjælpelig.

Det du skriver er topmålet af ondskabsfuldhed. Føj for pokker! Det løber vist os alle koldt ned ad ryggen.

Jeg håber at oplevelsen ikke ødelægger din jul.

De bedste hilsner herfra
Susanne

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #6 Dato: 23 December , 2009, 08:42 »
Jeg er også helt paf. Hvilken grusomher kombineret med tankeløshed....Jeger bange for at hvis du vil have politiet til at gøre noget ved det, så må du have fat i pressen. Desværre er det sådan i dag.

Dianova laver veterinære undersøgelser. Prøv at ringe til dem.
http://www.dianova.dk/Veterin%C3%A6r%20diagnostik.aspx
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 23 December , 2009, 08:48 »

En ganske frygtelig historie!

Hvis du påviselig har fundet blykugler i giftmassen, må du pinedød gå videre med sagen.

Politiet kan ikke affeje din anmeldelse som hærværk, når ondskaben eller tankeløsheden(den er jeg sgu ligeglad med) kan udsætte din søn og andre for forgiftningsfarer!

Gud fri mig vel hvor er kan mennesker være onde.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #8 Dato: 23 December , 2009, 10:03 »
Jeg ved ikke havd jeg skal sige - jeg sidder her og er lidt ked af at Kong Vinter tog en af mine kyllinger i går, men det der topper jo al ondskab og uretfærdighed!

Jeg ved det lyder frygteligt og modbydeligt, men hvis det var mig ville jeg nok nødslagte hønsene og starte en ny besætning op. Ellers slipper du aldrig af med den der "hvad nu hvis"-fornemmelse du går rundt med.

Nu ved jeg ikke hvor du bor og jeg ved heller ikke noget om dine forsikringsforhold, men mine dyr er igennem min "fritidslandbrugsforsikring" dækket ved tyveri, hærværk, ulykker o.lign. så jeg ville også melde episoden til min forsikring og forsøge at få dem til at dække udgifterne til erstatning af dyrene.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Lene Andersen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 23 December , 2009, 10:39 »
Sikke noget modbydeligt svineri!!!

Jeg vil foreslå du kontakter jeres læge. Han/hun må kunne tage evt. blodprøver eller andet, der viser om i har fået bly i kroppen, om ikke andet få råd omkring bly og giften.
Hvis i har få noget i kroppen, må politiet da tage det alvorligt, og ikke kun mene det er hærværk.

Nødslagtning af hele hønseholdet vil måske være en stakket frist, for hvad nu hvis det sker igen  ???
Kan du på nogen måde afskærme hønsene, så ingen kan smide noget ind til dem?

Jeg fatter ikke at mennesker kan opføre sig så ubetænksomt/ondt.
Mange hilsner Lene :-)

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #10 Dato: 23 December , 2009, 10:52 »
Jeg blir sgu sur når jeg høre om den slags "Dyrmishandling" af hærværksmænd... Man får jo lyst til på "godt nordjysk" "Å Røk hue å hame" oversat til Dansk... "Og rukke hovedet af ham der har gjort det"

Rottegift er helt sikkert det de ved Mortalin kalder "Kloakbrikker".... De er blålige i overfladen... Man bruger dem i kloaksystemer og i de rottestationer som står langs bygninger.... De er ULOVLIGE og have som privat mand... Så enten er manden rottefænger eller har gode forbindelser der til.....

Vil du rede dine høns..... Skal der masser af Hønseguf med RIGTIG MEGET MADOLIE I.... Du skal have smurt deres tarme rigtig godt og grundigt i olie så giften ikke trænger ind....

De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 23 December , 2009, 10:56 »
Mit hovede bobler af raseri og foragt lige nu!!! Hvad hulan tror de mennesker at de har gang i!!?! Det er ikke bare hærværk! I det her tilfælde kunne det jo ikke kun have været hønsene der havde kunnet være forvoldt skade på, men også dig og din søn! Jeg kender ikke den nøjagtige virkning af rottegift og/eller bly, men i kunne da i princippet, hvis ikke du havde opdaget det være kommet i livsfare? Måske er jeg på glatis her, men jeg vil da mene at det er ydderst alvorligt det her!! Jeg er virkelig foraget og ked af det på dine vegne! Jeg håber i kommer over det, men som tidligere nævnt, så kontakt pressen, det er nok den eneste vej frem :) - Jeg føler med jer :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

pippip

• Gæst
« Svar #12 Dato: 23 December , 2009, 11:11 »
ja dem der har strøet det ud, de skulle svinges til og spise det selv og hvad følgerne er, det er bare ærgeligt. lige for lige tand for tand.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #13 Dato: 23 December , 2009, 11:14 »
MAn fattes ord i denne sammenhæng.

Ud over de andres forslag om presse, mere politi, lægebesøg og evt en af dyrene til dyrlæge, så kunne jeg foreslå at du skriver et brev (i forholdsvis pæn tone= bedste psykologiske effekt) Fortæl dine oplevelser, dine bange anelser vedr. personskade, din kontakt til politiet, din plan om at kontakte pressen, og vidregive div. oplysninger fra læge og dyreforeninger. Læg et brev i samtlige postkasser på vejen, lommen eller hvordan I nu bor. Skab nabodebat, er der noget der er træls så er det at føle at alle naboerne kigger skævt til en.
Så ville jeg kontakte de lokale skadedyrs bekæmpere for at dels få dem til at bekræfte at midlet er det ULOVLIGE som Rønnest beskriver, og er det det, så forhør dem af om de har "lånt" noget til nogle venner i dit nabolag. Jeg tvivler på at de er interesseret i at få deres firma ud i dårlig omtale (og dyrplageri og evt sygdom på børn er seriøs dårlig omtale) Så jeg er sikker på at han vil være dig behjælpelig.

Masser af offentlig omtale.  Hvis ikke det lige hjælper i din sag, så kan det måske få syge mennesker tila t tænke sig om en ekstra gang inden de laver den slags crap en anden gang.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #14 Dato: 23 December , 2009, 11:20 »
...så kunne jeg foreslå at du skriver et brev (i forholdsvis pæn tone= bedste psykologiske effekt) Fortæl dine oplevelser, dine bange anelser vedr. personskade, din kontakt til politiet, din plan om at kontakte pressen, og vidregive div. oplysninger fra læge og dyreforeninger. Læg et brev i samtlige postkasser på vejen, lommen eller hvordan I nu bor. Skab nabodebat, er der noget der er træls så er det at føle at alle naboerne kigger skævt til en.

Det var da en vanvittig god ide Wanda - godt gået!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.