Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: æg/foder  (Læst 7423 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: æg/foder
« Svar #15 Dato: 20 December , 2009, 15:33 »
Jeg har lidt over 50 unghøns i forskellige aldre. Enkelte af dem er gamle nok til at lægge æg, og af dem er ca. halvdelen begyndt. Resten begynder nok først til foråret; de var sikkert lovligt sene.
Derudover har jeg en meget gammel dværghøne (4+), som også lægger nogle æg, og desuden havde jeg to krydsningshøner fra sidste år, som stadig gav mig 3 æg på to dage da jeg solgte dem sidste mandag.

Jeg giver dem vand en gang om dagen, men de får intet ekstra lys. De har korn og "kraftfoder" (nogle pille-ting til æglæggende høns) ad libitum. I øjeblikket tør de ikke allesammen gå udenfor, da de ikke vil tro på, at sneen er til at gå i, æglægningen er da nok faldet lidt... Men der kommer da så småt.
Jeg får mellem et og fire æg om dagen, hvilket passer mig strålende.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: æg/foder
« Svar #16 Dato: 20 December , 2009, 21:15 »
Efter en svag æggeperiode i forbindelse med fældning, hvor vi næsten ingen æg fik, er vi nu kommet godt igang igen.
Fra vores 18-20 voksne høner (ikke silker) får vi 6-9 æg om dagen. I dag 8 stk trods de lave temperarurer. Silkerne er ikke rigtigt kommet igang endnu.

Foderet er 3 hvede til 1 æglægningspiller tilsat 1 tsk Vispumin pr kg foder. Samt alt godt fra køkkenet og 'hønseguf' ihvertfald en gang om ugen.
Mvh
Erik Andersen