Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: æg/foder  (Læst 7425 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline johnny larsen

• Passiv bruger
æg/foder
« Dato: 19 December , 2009, 20:07 »
jeg har ca 40 høns som er et år gammel hvorfor ville de kun ligge mellem 4 og 6 æg pr dag er der noget der har et gammel hus råd

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: æg/foder
« Svar #1 Dato: 19 December , 2009, 20:23 »
Hvilken slags/race høns?
Og hvad fodrer du med?
Mvh
Erik Andersen

Offline johnny larsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 December , 2009, 20:35 »
jeg foder med hvede og guldkorn fra dlg. der lidt af hver af høns

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 December , 2009, 20:48 »
Og du har vel lys ved dem siden du forventer æg ?
Med venlig hilsen Søs

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 19 December , 2009, 20:54 »
Guldkorn er jeg ikke klar over hvad er. Formoder du ikke refererer til morgenmadsproduktet af samme navn.

Du skal nok prøve med tilsætning af lidt æglægningsfoder.

Min foderblanding består af 3 mål hvede til 1 mål æglægningsfoder. Denne blanding tilsættes en lille smule skaller og ca 1 teskefuld vispumin (vitamin/mineral blanding) pr kg blandet foder. Og jeg får 5-10 æg dagligt fra 12-14 høner. Jeg har lidt forskellige høner; 4 Isa Brown, lidt Orpington, 2 gul Sussex lidt New Hampshire og et par blandings.

Udover foderet skal du også give dem lidt kunstigt lys morgen og aften i denne tid hvor det kniber med det naturlige lys. Jeg har automatisk tænding af lys kl 0700 og lyset er tændt gennem dagen til kl 2100.

Må så samtidig indrømme at jeg har 6 silkehøner som næsten ikke giver æg for tiden. 1-2 stk om ugen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #5 Dato: 19 December , 2009, 21:11 »
Jeg har 9 høns (+ en nybagt hønemor). De får ekstra lys fra kl. 4-8:30 og jeg fodrer med knækket majs, hvede og æglægningspiller, og jeg har mellem 1 og 4 æg om dagen... Ikke meget! ::)

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 December , 2009, 21:16 »
"Guldkorn" er det lokale navn for tilskudsfoder. Det hedder jo lidt a hvert, alt efter hvor det kommer fra. På vores mølle hedder det tilsvarende produkt æggo.
3 x hvede til en x  tilskud, er det en fornuftig blanding???

Mvh   Jørgen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 19 December , 2009, 21:24 »
Det jeg bruger er fra Mølleren og hedder fuld af pep, på deklarationen står der, at der bruges ½  af fuld af pep og ½ korn. Jeg giver nogen gange mere af fuld af pep end halvdelen for at give dem et skub igang.

Der kan være mange årsager til at høns ikke lægge æg.
Feks :
Alder
Fældning
Race (nogen racer lægger flere æg end andre)
Lys
Foder (de skal have ordentlig foder)
Foderstand (fede høns lægge ikke mange æg)
Skaller
Vejret  (Er det for koldt, sker der heller ikke meget)
Utøj
Flytning
Stress
Foderskift
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 19 December , 2009, 21:31 »
Jeg bruger også 'Fuld af pep' fra Mølleren. Den vejledning om blanding der står på deklarationen tager næppe højde for hvad man eller giver sine høns ved siden af foderet. Men selvfølgelig kan man følge anvisningen på sækken.

Vore høns får en hel del køkkenrester, og det synes at virke fint med køkkenrester + 3/4 hvede og 1/4 'Fuld af pep' + plus tidligere nævnte tilsætninger i form af skaller og vitaminer.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #9 Dato: 19 December , 2009, 21:46 »
Da jeg jo heller ikke gider spise det samme hele tiden, så prøver jeg at variere hønsenes foder så meget som muligt. Min normale foderblanding består af 1/4 æglægningspiller, 1/4 knækket majs, 1/4 hvede og 1/4 byg. Dertil kommer hvad køkkenet formår af rester og hyggemad, samt fri adgang til grønt i haven, når den altså ikke er dækket af ½ meter sne. I dag hentede jeg 3 æg fra 5 høner. (Dværgene har givet 1 æg for et par dage siden, men det var det første i næsten 1½ måned.)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

GKV

• Gæst
« Svar #10 Dato: 20 December , 2009, 01:14 »
Jeg blander 3 skovlfulde hvede, 1 knækket majs,1 tilskudsfoder, skaller til fri afbenyttelse. Jeg har 11 staldhøns og 9 æg om dagen, de to 5års er gået i strejke. Mine 5 Lone Araucanere lægger 5 æg om dagen, silkerne lægger ikke så mange, men dog regelmæssigt.

Hver dag får de et par blade grønkål og vi skal også lige have lidt franskbrød af hånden, for at forblive tamme.

Vi kan simpelthen ikke spise alle de æg, så vildtfuglene får dem hårdkogte, det samme gør kyllinger, katte og hunde.

Der er lys i stalden til sent på aftenen, staldhønsene er hos hestene og går frit omkring, de andre i hønsestalden er delt op, ( ikke noget med sidespring her)  også de har lys, men jeg har faktisk tænkt på, at slukke lidt tidligere her, så de fik en pause og var fit for fight til foråret.

VH Gunni.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #11 Dato: 20 December , 2009, 09:09 »
Gunni, når du skriver staldhøns, er det så hybrider? Det var dog vildt med så mange æg! :o

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 20 December , 2009, 09:25 »
Ja man kan drukne i æg, derfor forstår jeg ikke folk som død og pine vil have høns som skal kunne lægge 1 æg om dagen, hver evig eneste dag.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #13 Dato: 20 December , 2009, 09:43 »
Mine er næsten stoppet helt med æg her efter det er blevet så koldt, var ellers kommet godt igang. Men nu er jeg heldig hvis jeg får 2 æg om dagen.
JEg fodre med trigale (?) korn, en hvede-rug specielart. derudover får de lidt ekstra hønseguf og vispumin.  Jeg har lys hos mine både morgen og aften, men vil se om ikke jeg kan finde lidt billig havre et sted, tror måske nok at rugandelen har en lidt øv-effekt uden at vide det med sikkerhd, men for dælen det var gratis og de æder det med største velbehag, så må jeg jo leve med lidt færrer æg :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

GKV

• Gæst
« Svar #14 Dato: 20 December , 2009, 09:54 »
Jeg er nu glad for mine hybridhøns, 3 sorte Hellevad, 3 Italienere, og 3 New Hampshire. De blev anskaffet da de 10 høns jeg købte for fem - seks år siden nu var reduceret ned til bare to, ved naturlig afgang.

At de lægger æg hver dag i denne tid, undrer mig meget for der er pivende koldt i hestestalden, vandet fryser både i krybber og div. baljer som vi har som reservevand. Slangen skal tøes op hver dag. Kort sagt samme temperatur inde som ude.

At Araucanerne så også har vist sig, at være mere end gode æglæggere er da dejligt.

Alt det andet racehalløj er kommet til senere. og her skal der jo ruges nogle æg ud. Så mon ikke det kommer til at passe med antallet senere?

VH Gunni.