Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinge hjælp!  (Læst 7300 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Andreas

• Passiv bruger
Kyllinge hjælp!
« Dato: 18 December , 2009, 19:45 »
Jeg startede den 28. september om aftenen med at ruge i min lille ruge maskine på mit værelse. Jeg begyndte på 17. dagen at ruge med så høj fugtighed at der kom damp på indersiden af låget. I dag da jeg kom hjem fra skole(kl. 12.00), var der prikket et lille trekantet hul. Man kunne gennem hinden se kyllingen bevæge sig lidt, og engang imellem stak den næbbet ud gennem det meget lille hul. I et af de andre æg, var der også kommet en lille sprække. Da jeg kom hjem fra Badminton kl. 19.30 var der ikke sket mere. /d Der er kommet en lille sprække i hinden, og det resterende hinde har fået en mælkehvid farve. Skal jeg hjælpe kyllingen på vej, og hvis ja hvordan ??? <L

Mange hilsner Andreas :)
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Kyllinge hjælp!
« Svar #1 Dato: 18 December , 2009, 20:04 »
HEj Andreas.  Der kan sagtens gå et døgn fra der er revne/hul til kyllingen er ude. så vent lidt med at hjælpe til :) (selvom det er sindsygt svært at vente ;) )
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 18 December , 2009, 20:05 »
Jeg vil tro at den er kommet selv i morgen tidlig, da de første kyllinger mange gange tager lidt længere tid om at komme ud.;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 December , 2009, 20:08 »
MAnge tak for svar!  /o <E Var næsten ved at blive bange,! :o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 18 December , 2009, 20:18 »
De skal nok komme, Andreas  :D Jeg *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 December , 2009, 20:46 »
Tak Marianne.  :D  /f af at vente på <L og alle fingre her i hustanden er krydset! *k
« Senest Redigeret: 18 December , 2009, 20:48 Fra Andreas »

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #6 Dato: 19 December , 2009, 02:53 »
Hvis du er begyndt at ruge d. 28 september, så sker der absolut ikke mere, *ggg

Nå, jeg forstod godt, at det var en skrivefejl, du mente selvfølgelig 28 november.
Hvis den første ikke er kommet ud i morgen tidlig, ville jeg nok hjælpe lidt på vej..

Men pas på, hvis du gør, kyllingen har en navlestreng, som sidder fast i den ene ende, og den må der ikke trækkes i, så forbløder kyllingen sikkert. Men vip lidt mere af skallen, og fjern evt lidt af hinden.
Normalt, hvis jeg hjælper, fjerner jeg op mod halcdelen af skallen, og lægger den så ned i rugemaskinen igen, i den resterende del af skallen, så skal den nok selv klare resten, og hvis ikke, så er den for svag til at leve.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 19 December , 2009, 13:27 »
Opdatering:

Den har i dag lavet en "lang" revne i ærggeskallen. Men hullet er lige så stort som igår. Det andet æg, har også lavt et hul, og indimellem pipper de om kap. I et tredje æg er der også kommet et lillle hul.

Skal jeg hjælpe den første kylling, hvis ja hvordan, og hvor meget aaf skallen skal der pilles af?

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 December , 2009, 13:49 »
Syntes du skal lade dem ligge i maskinen, der slippes alt for meget fugt ud når du kigger ind i maskinen... Hvis det er welsumerne du får kyllinger af, så er der en tykkere skal på, og det tager lidt længere tid at bryde ud af ;)

husk hvis du bliver medlem af Struer Fjerkræklub, er der i år indkøbt rugemaskine til klubbens medlemmer, så der kan du få masser af hjælp

Hilsen Thomas

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #9 Dato: 19 December , 2009, 14:26 »
Jeg mener også, du skal vente lige lidt endnu, sålænge der er udvikling, og de pipper lystigt, så er det ok.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 20 December , 2009, 12:22 »
ny opdatering:

Da vi kom hjem fra nogle venner i nat klokken 03:30 var tre kyllinger klækket. Imorges da jeg vågnede var den fjerde så klækket, og de ligger nu alle og hygger i maskinen. Jeg synes selv at fire ud af syv er et ret godt første udrungnings resultat.

TAk for hjælpen /o

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 20 December , 2009, 21:21 »
Andreas.

Det er bestemt et akceptabelt resultat.

Held og lykke med de små.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #12 Dato: 22 December , 2009, 10:20 »
STORT TIILYKKE, Andreas :D. Flot klaret.

Det var vist bare nogle kyllinger, der havde brug for en ekstra dag i ægget - men det kan man vel ikke fortænke dem i denne kolde tid. ;)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)