Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning i folkeskolen...  (Læst 6961 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vigge

• Passiv bruger
Udrugning i folkeskolen...
« Dato: 17 December , 2009, 20:54 »
Hej, jeg ved ikke lige hvor det indlæg hører til under - men det ryger lige ind her..

Det er 2. gang i denne her uge at jeg oplever at man i en folkeskole klasse udruger kyllinger.

Er det normalt at man gør dette i folkeskolen???

Det var min genbo som havde fået en lille kylling som uforpligtende indflyttergave, som skulle have været brugt til slangefoder efter udrugningen, men så kunne de ikke nænne det. Det skal lige siges at det ikke er min genbo som rugede den ud, men en af hendes bekendte - og så endte den ene lille kylling hos hende. Hun kom så over til mig - og vi fik efterlyst nogle flere kyller, så den har fået et godt hjem sammen med nogle jævnaldrende kyller hos hende nu /o

Men men men jeg undrer mig rigtig meget! Forstår slet ikke hvad de unge lærer af sådan en udrugning med henblik på slangefoder!! Og så på denne her årstid!! de legede jo lidt med denne lille kylles liv... og den havde været så ensom  :-\

Hvad er der i vejen med en godt bondegårdsbesøg med klassen og så se en skruk og evt. en skruk med kyller. DET må da være noget ved at se - og ikke sådan en meningsløs udrugning, og så det jeg vil kalde mishandling af en kylle, og så i folkeskolen! For anden gang i denne her uge uafhængigt af hinanden  :'(

Jeg synes det er yderst usmageligt, og undrer mig meget over at lærere i skolen foretager sig det og er så uvidende om kyllinger/høns.

Vigge - der brokker sig en smule..

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Udrugning i folkeskolen...
« Svar #1 Dato: 17 December , 2009, 21:15 »
Jeg syntes det er fint for ungerne at de er med i processen fra æg til kylling, da mange børn desværre er ret uvidende hvad dyr, natur og fødevare angår... Men jeg vil også sige at det er synd for den lille kylling der skal ende som slangefodder... men slangen skal også have noget at spise og hvis ikke det er kyllinger de fodre med så er det mus, rotter og kaniner der må lade livet??? tænk på alle de haner der må lade livet for vores skyld, bare fordi de har det forkerte køn...

Men ved det er meget normalt at ruge kyllinger ud i en folkeskole. Der er flere biblioteker i landet der udlåner rugemaskiner ud til skolelærere ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #2 Dato: 17 December , 2009, 21:24 »
. Der er flere biblioteker i landet der udlåner rugemaskiner ud til skolelærere ;D

Waow kan man låne rugemaskiner på bibloteker???? :)

JEg har som udgangspunkt ikke noget imod at man laver ruge eksperimenter i skolen, MEN så skal det saft suse mig gøres ordentligt hvilket vil sige

1 mere end 1 kylling
2 ordentlige faciliteter til dyrene
3 sørge for at børnene behandler dyrene ordentligt
4 have en gennemtænkt plan med hvad der skal ske med dyrene når de bliver store.

Og når disse ting er indfriet, hvorfor så ikke gå hele vejen og lade børnene være med til at slagte dyrene? ved godt at de på skolerne ikke må æde kyllingerne bag efter, men hvis børnene skal have et holistisk og realistisk billede af hvor maden kommer fra, så skal man da følge det helt til dørs.

Wanda som snart er ejer af et stk skolekylling som har levet alene i stuevarme!
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #3 Dato: 17 December , 2009, 21:24 »
Ja hvis et var på min skole ville der hurtigt være en lærer eller forælder, der fik sat en stopper for det og fandt et stykke lovtekst, der forbød det...

Jeg mindes at vi havde kaniner på skolen i min folkeskoletid - på et tidspunkt forsvandt de. Vi fik at vide at skolen ikke måtte have dem længere.

Hos os bruger vi bondegårdsbesøg i stedet for at tage dyrene ind på skolen. Jeg kunne aldrig drømme om at ruge kyllinger ud på skolen.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 December , 2009, 21:41 »
Vigge - jeg er fuldstændig enig med dig.

Det er efter min mening skandaløst, at de udruger kyllinger, uden også i projektet grundigt at have sat sig ind i høns behov og deres liv. Der skal være en fuldstændig dyreetisk korrekt plan for, hvorledes disse dyr bringes til livet og om de skal aflives bagefter eller hvor de skal hen. Det kan ikke være rigtigt, at børnene eller evt. lærerne ender med at syntes, at de er smadder søde og lader dem ende i et hamsterbur på et børneværelse indtil buret er for lille.

Hvis sådanne projekter skal accepteres af mig, skal der en anstændig etik ind i projektet. I vores by har vi et skolelandbrug, hvor børnene helt fra børnehave alder og op til 4. ell. 5. klasse jævntligt kommer på skolelandbruget og følger livet komme og gå, hjælper med at fodre og passe dyrerne som led i undervisningen af børnene. Der er alle de gode danske bondegårdsdyr. Det er guld værd. Kommunalpolitikerne vil hvert år spare dette væk og det er vel også billigere at låne en rugemaskine på biblioteket i stedet for...... :-\

Gu' ve' hvordan de laver seksualundervisning ::)...... det tror jeg ikke jeg vil vide.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 December , 2009, 21:53 »
Og jeg vil også gerne være med til at brokke en smule over det fænomen. Det er levende dyr - og hvor er respekten for dem, når en ensom kylling kan ende i et bur på et børneværelse i otte uger?
Har heldigvis aldrig oplevet det live. På vores skole blev projektet klaret ved, at en robust skruk (wyandot) blev installeret i et afskærmet bur i en uge med sine æg, som så blev kyllinger. Børnene fik lov at kigge med under tilsyn og opsyn og da ugen var omme, kom mutter skruk hjem igen til den lærer, der havde lånt hende ud. Jeg syntes, det var lidt synd for skrukken, men hun virkede faktisk ret så ligeglad og så længe kyllingerne var så nye, var det såmen nok lidt ligemeget, i hvilken skrukkasse de lå.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 December , 2009, 22:05 »
Jeg er selvfølgelig enig med jer alle i at man skal behandle dyr ordenligt.

Derfor vil jeg i min fremtid som pædagog absolut ingen betænkeligheder ha´ved at lave rugeprojekter.

jeg føler nærmest det en pligt at oplyse både voksne og børn om sådanne emner da der hersker en kollosal fremmedgjorthed over for dette.

Derfor jeg gerne samlede hele gårdens børn da vi boede i KBH og der skulle fodres kongepython med store fede rotter

og derfor jeg til min datters 12 års fødselsdag holdt store slagtedag med alle hendes tøseveninder. Det fede ved at gøre det i privat regi er jo at vi kan nyde frugten af vores anstrengelser.

Men da jeg åbenbart er mere sjælden end køn  ;) håber jeg at jeg kan udbrede kendskab til dyr og deres rette betingelser samt brugen af disse til endnu flere  :)
Med venlig hilsen Søs

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 December , 2009, 09:06 »
Hejsa igen.

Jeg er da enig i at rugeprojekter er ok - under de rigtige forhold. Men når det så er sagt så forstår jeg virkelig ikke formålet - når de pågældende lærere er SÅ uvidende om kyller. De ruger ud i november/december, kyllingen eller kyllingerne kommer med eleverne hjem enkeltvis i lille fuglebur - sådan var det i dette tilfælde, og fik forkert foder.. og ja slanger skal også have mad - eleverne kunne i dette tilfælde ikke gøre dette, da de havde været med den kylle fra dag 1. Ja - hvad har de så fået ud af projektet?????? Ruget en kylling ud i maskine, og derefter haft den hjemme i 5 uger, hvor den så blev brugt som uforpligtende indflyttergave.
Eleverne havde da fået langt mere ud af bondegårdsbesøg med en erfaren person hvad angår kyller og andre dyr(min mening). Må nok indrømme jeg er ret overrasket over at dette foregår på skoler landet over  :-\ og det ikke til til positive. Så må lærerne da på kylle kursus hele bundet...

Vigge

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #8 Dato: 18 December , 2009, 13:09 »
Vigge@ Jeg synes godt nok også din fortælling lyder helt uacceptabel; kyllinger alene - hvad sker der dér? Og den respektløse behandling af dyr. :o Jeg fatter ikke at nogle lærere (der jo trods alt skal lære vores poder en hel del) kaster sig ud i sådan noget.

Det skal dog siges at min søns klasse også har ruget i maskine - dog i september. Kyllingerne var afsat på forhånd og skulle aftagerne springe fra ville klasselæreren (og hendes pensionerede far) tage den. De har begge høns i forvejen og er meget erfarne på området - også hvad angår rugning.

Min søns klasse er så heldig at have to klasselokaler til rådighed, så maskine og senere løbegård stod i det sekundære lokale. Hele klassen læste og skrev bøger om høns, æg, kyllinger og deres pasning og fulgte selvfølgelig med i æggenes/kyllingernes liv og færden. Efter klækningen blev elevernes familier inviteret til åbent hus hvor kyllinger og det materiale børnene havde arbejdet med stolt blev fremvist.

Det var meget lærerigt. Dog vil jeg også sige at bondegårdsbesøg vil være RIGTIG godt og lærerigt.

Jeg bakker min søns klasses (og klasselærers) projekt fuldt op. Det var en stor oplevelse og meget lærerrigt for klassen - så det kan gøres på en ordentlig måde.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)