Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Har silkekyllinger sværere ved at klække?  (Læst 2842 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Har silkekyllinger sværere ved at klække?
« Dato: 17 December , 2009, 12:27 »
Inspireret af et par tråde her på det sidste stiller jeg spørgsmålet. Vi har for at tjekke op på fertilitet o.s.v. haft 2 x 1 maskine igang med silkehønseæg og mørkebrune æg fra vores staldhøns har fyldt maskinen op.

Jeg er ikke tilhænger af disse vinterkyllinger, men ville gerne have lidt erfaring, inden det blev alvor og jeg skal igang med Araucanerne.

Nå, men det korte af det lange er, at det har taget lidt lang tid for de små silker at komme til verden, men staldhønseæggene !!!!! Puf, puf, puf alle æg uden nogen problemer.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 17 December , 2009, 16:51 Fra GKV »

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Har silkekyllinger sværere ved at klække?
« Svar #1 Dato: 18 December , 2009, 13:59 »
Jeg har kun ruget silker ud en enkelt gang. De var et døgn længere undervejs end de andre æg. De var gode til at komme ud af æggene selv. De startede bare på det senere :D

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #2 Dato: 18 December , 2009, 14:27 »
De er ikke sværere at have med at gøre end andre.
Jeg har klækket adskillige gange, og her har det næsten været sådan, at silkerne er dem der klækker bedst, og er bedst til at komme i vej...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 December , 2009, 10:57 »
Silkehønse æg klækker lige så nemt som alle andre æg. Det du oplever lyder mere som indavl eller evt. vitamin mangel, når de andre æg klækker fint.
En anden mulighed er at silkeæggene ligger et sted i maskinen hvor der er koldere/varmere eller lign., end der er i resten af maskinen?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 December , 2009, 10:59 »
Jeg synes heller ikke jeg har haft problemer med at silkerne havde sværere ved at komme ud end andre.
De eneste æg jeg har haft i maskinen der havde sværere ved at klække er maranerne fordi deres skal er noget hårdere, men ud er de kommet.

GKV

• Gæst
« Svar #5 Dato: 19 December , 2009, 15:48 »
OK, ja erfaring er jo ikke det jeg har mest af, men jeg synes nu da jeg kan læse mig til, at de er lidt længe undervejs også andre steder. Det er jo ikke i sig selv bekymrende, hvis det er det, der er normalt, det undrede mig bare.

Mine staldhøns lavede en lille trekant, pillede og ganske kort tid efter var de ude af skallen.

Hønsene er alle unge og jeg kan ikke forestille mig, at de skulle mangle noget, de har jo gået frit sommer og efterår, får god mad og tilskudsfoder samt, at jeg jo har grøn og rosenkål i haven som de får, hvad de har lyst til, af.

Jeg fortsætter med at øve mig udi i maskinrugning og håber på, at når det virkelig gælder, ja så kan jeg gøre det godt nok.

VH Gunni.