Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: min høne er syg  (Læst 18923 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
min høne er syg
« Dato: 15 December , 2009, 09:56 »
Hejsa. Jeg er den lykkelige ejer af 6 høns som jeg overtog fra den tidligere ejer. Desværre er den ene af dem blevet sløj. Den hænger lidt med næbet, som man siger. Lægger sin bagkrop ned mod jorden og vil ikke rigtig gå. Den vil gerne spise, men tilsyneladende er det for svært i længere tid af gangen, så den opgiver. Jeg har ikke forstand på diverse sygdomme, men synes det er synd for den og vil gerne have hjælp til at afhjælpe så den lider unødigt. Det ser ud som om at kammen på hovedet er lidt lysere end de andres, måske pga dens tilstand. Er der nogen der ved hvad det kan være. Den hoster ikke men kan ikke hoppe op i redekasserne og ligger i stedet i halmen på jorden. Den går ikke ud og ind men kun lige i en lille radius omkring sig selv lige får at tage føde. Hønsene er vant til at gå ude i haven når jeg er hjemme. Den har været sløj 2-3 dage. Håber nogen kan hjælpe.

Hilsen Pia

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: min høne er syg
« Svar #1 Dato: 15 December , 2009, 10:01 »

Velkommen Pia

Du er kommet det helt rigtige sted  /o

Her er mange rigtig kompetente hønsemennesker, som helt sikkert kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad din stakkels høne fejler.

God bedring med hende
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #2 Dato: 15 December , 2009, 10:03 »
Velkommen her til Pia  <I
Det lyder ikke godt. Har du et bud på hvor gammel den kan være ?
Jeg tænker  -- hvis det er en gammel høne som har lagt fine store æg, så kan der komme et æg som er så stor at hønen ikke kan få den ud.
Det kaldes læggenød.
Hvis du trykker på det blå ord så kommer der noget omkr det..

Har du haft den i hænderne og mærket lidt på den ??
« Senest Redigeret: 15 December , 2009, 10:10 Fra linda andreasen »
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

pylle pylle

• Gæst
« Svar #3 Dato: 15 December , 2009, 10:37 »
har du tjekket den for utøj?? det kunne også lyde som om det var det..

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 December , 2009, 11:19 »
Tak for jeres svar så hurtigt... jeg har været inde og kigge på siden om utøj og gik ud og tog hende op. Hendes fjerdragt omkring "kråsen" er tyndet ud for fjer og ser lidt slidt ud. Jeg har tjekket for utøj men kan ingen finde. Jeg har kigget på føderne"løberne" og heller ingenting der, så vidt jeg kan ane. Hun er lidt stor ven "numsen" og jeg har tidligere fundet rigtig store æg i redekasserne.. sådan lidt skæve og en anelse bulede, sikkert pga størrelsen. Hønsene er fra 2008 men ved ikke om det er primo eller hvornår, men de er da relativt unge. Jeg har lagt lidt korn og kalk piller og kalkpillerne gik hun straks ombord i. Jeg har lagt hende på noget halm i et hjørne. Hun vil ikke gå og puster sig op. Jeg vil tjekke lige tjekke ud på linket om for store æg.

Tak for velkomst hilsnerne  :)og iøvrigt fremragende side. Jeg savnede nemlig noget om hønsehold- skal også senere finde ud af noget om hønsehus, da jeg ikke synes de bor optimalt.

Hilsen Pia

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 December , 2009, 11:33 »
Har du klikket på læggenød.

Når du skriver at hun er lidt stor ved enden og du har haft store æg - ja så tænker jeg også at der kan sidde et æg fast. Det skulle være temmelig smertefuldt og en tilstand som skal stoppes hurtigt. Prøv lige og klik på ordet - så får du en beskrivelse.

God bedring.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 December , 2009, 13:15 »
Nu har jeg smurt enden "kloaken" med madolie. faktisk "hældt lidt ned i enden for det er jo som en mund som bevæger sig når den kommer i berøring med noget. Jeg har også givet lidt madolie på en ske gennem næbet, men spørgsmålet er hvor meget hun kan tåle, for jeg synes jo ikke det er særligt meget hun har fået ifht at det bør hjælpe på at ægget kommer ud. Og jeg har trykket og masseret hende på maven og ved rumpen. Hun spiser stadig kalk piller men vil ikke have andet. Der står omkring lægge nød, at man blot efter et halvt døgn bør aflive hønen hvis ikke der er kommet noget ud. Men jeg ved jo i princippet ikke om det er det der er i vejen, og betyder det halve døgn, at jeg skal forvente hun lægger det æg inden for den tidsramme pga den olie hun har fået? Og igen, har jeg givet hende nok olie? Det er ret trist det her, synes jeg.
p.s. Er det nok med madolie ved rumpen eller skal jeg gå ind for i princippet er det jo inde i problemet er eller?
Tak for et fremragende forum.
Hilsen Pia

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 December , 2009, 13:31 »
Nu har jeg nærlæst div omkring lægge nød. Varme er en god ting, faktisk alfa omega. Blot et flottet spørgsmål, hvordan får jeg varme ud til hønse huset?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 15 December , 2009, 13:35 »
Velkommen på forum, Pia  :D
Jeg kan se du allerede har fået gode råd fra mange af vores fantastiske medlemmer, så jeg kan ikke bidrage med så meget mere end det du allerede gør.
Mht. til varme, kan du enten trække en lang ledning, og sætte en varmelampe i hønsehuset, men du kan også tage hønen ind i en kasse på badeværelset, især hvis I har gulvvarme, eller måske nær en brændeovn. Det kræver selvfølgelig, at hun bliver langsomt akklimatiseret når hun skal ud igen, for ellers bliver hun forkølet
Jeg  *k for at din lille høne får det godt igen. Hold godt øje med hendes tilstand, og tænk på at en høne vil gøre ALT, hvad den kan for at virke normal - typisk byttedyrsadfærd.
Blive endelig ved med at spørge, hvis vi kan hjælpe med mere  :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 December , 2009, 14:10 »
Tak for det... går ud til hende ... igen ... og ser på det. Jeg har varme i badeværelses gulvet så jeg finder en kasse og håber hun får lagt det æg, såfrem det er det der er problemet..

Tusinde tak for hjælpen

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 December , 2009, 14:17 »
En god ting er, at fylde en engangssprøjte med olie (eller fx gel til rektalundersøgelse af dyr, hvis du lige har det ved hånden...) og forsigtigt sprøjte det op i kloakken på hønen. 10-15 ml er fint. Hvis problemet er helt oppe ved æggelederen, så er det ikke nok blot at smøre måsen.  ;)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #11 Dato: 15 December , 2009, 14:32 »
Håber sådan hun får det bedre! *h

Hvis hun stadig har det som du beskriver i første indlæg, når der er gået et døgn mere, så ville jeg aflive :(

Håber på det bedste! God bedring! *b

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 December , 2009, 15:41 »
*k herfra.  Det er så hårdt, når de kære høns skranter, og svært at vide hvornår nok er nok. *t
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

DM

• Gæst
« Svar #13 Dato: 15 December , 2009, 16:11 »
det  kan  friske  dem  lidt op  hvis  man fodre  med  lidt animalsk føde

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #14 Dato: 15 December , 2009, 19:17 »
Pia
Hvis du har taget hende ind på det varme gulv i en kasse nu, så er der vist kun at  *k tilbage.
Håber på hurtig bedring for den lille høne.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk