Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tilbage til hverdagen efter LU  (Læst 1680 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Tilbage til hverdagen efter LU
« Dato: 14 December , 2009, 15:27 »
I dag har været en lidt spændende dag. Jeg kom jo hjem fra LU i går med den andel af dværgmaranerne, der bor her, og så var Søren jo kommet til at købe to guldhalsede tøser ud over dem, har vi forvejen. I torsdags fik jeg jo mine fine kobberfarvede dværgmaraner, så det var første gang, hele min blandede hønsestorfamilie skulle være sammen *p
Der var ingen problemer, da jeg satte dem ind til de andre i går sidst på eftermiddagen, lidt småsnakken og småhakken, og det var alt. Jeg var ovre og tjekke på dem nogle gange i løbet af aftenen, men alt var fint  :D Jeg lukkede dem ud her til morgen i god tid, så jeg kunne holde lidt øje med dem, inden jeg skulle på arbejde, for jeg var ærlig talt lidt nervøs; mange garvede avlere har nemlig fortalt skrækhistorier om, hvordan hanerne kan slås så blodet flyder, når de sættes sammen igen efter en udstilling, også selv om de har gået fint sammen inden.
Lige da de kom ud i morges skulle maranhanen, Rip, selvfølgelig spille op over for Jensen (alfahanen), men Jensen svarede igen, og så gik den vilde jagt rundt og rundt og rundt om hønsehus og gård, jeg tror de tog en ti ture, så var der ro, og Rip lod til at forstå at selv om han nu havde været på udstiling, og derfor er en vældig ka'l, så er det stadig Jensen, der bestemmer. De tog nogle flere løbeture inden jeg var nødt til at køre på arbejdet.
Da jeg kom hjem var der ro på, de to halvstore kobberfarvede maraner hyggede i hønsegården, de nye tøser hyggede under en af vores rhododendron'er og resten gik i vanlig samlet flok.
De kom selvfølgelig alle rendende, da de hørte jeg snakkede med de fire nye, men lidt efter forsvandt de "gamle" længere om i haven bag vores hus, og de nye har det bedst, når de ikke kommer for langt fra hønsegården, så der tør de ikke følge med endnu.
Jeg tror det går så fint, fordi de har hele haven at løbe i, så behøver de ikke at slås, men kan løbe væk  /o
Heldigvis ved jeg fra tidligere nye høns, at der højst går en uges tid inden hele flokken er samlet.
Jeg er glad for, at de to små har hinanden, og også for at jeg fik sagt til Søren, at enten var det to høns eller ingen, vi skulle have ekstra, for de to går også og hygger sig sammen.
Jeg har i været en halv times tid ude at snakke med især de fire nye igen, de er bare så fine, og jeg er så glad.*y *y *y
På torsdag skal vi snakke med ham, der kan det der med hønsehuse - livet er herligt *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Tilbage til hverdagen efter LU
« Svar #1 Dato: 14 December , 2009, 15:38 »
Fin historie. Jeg stod lææænge og kiggede på jeres små fine stribede  på LU. De var rigtig søde. Godt at høre, at det er gået godt med hanerne.
Min erfaring har også været, at bare de har masser af plads, så kan der godt gå flere haner sammen, eller måske har vi været begavede med særligt rare haner :D.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 December , 2009, 15:49 »
Ja de var vældig fine de små stribede  :)

Masser af have er altid godt. Det skal så siges at jeg nogle gange har været nødt til at holde en stamme lukket inde i hønsegård for sig selv når der kommer nye høner til. De skal lige finde ud af at det er altså DEN her hane jeg har udvalgt til dem de hører til.
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 14 December , 2009, 16:52 »
Jeg har lige puttet min høns, der skal altid en kærlig, ekstra hånd til, når der er kommet nye dyr til.
Tænk den lille kobbermaranhøne hoppede op i hånden på mig, så jeg kunne hjælpe hende ind på pind, da jeg så havde hende i den ene hånd, var det en smal sag at overtale den lille hane til at snuppe den anden hånd, så de kunne puttes samtidigt.
De er bare for søde *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #4 Dato: 14 December , 2009, 17:02 »
Uuhh Marianne jeg glædes på dine vejne, både med hønsehus, og dine nye dyr mega knus fra mig *b
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #5 Dato: 14 December , 2009, 19:21 »
Tillykke med dem - og alt hvad de fører med sig af "hønse-glæde"!  <I

...og super dejligt at møde dig og din mand på LU - jeg bor jo ikke så langt væk. Måske finder jeg tid til et hønsekig en dag...

Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 14 December , 2009, 19:32 »
Du skal være meget velkommen, Morten  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tommy L Andersen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 December , 2009, 19:38 »
det er dejligt at høre det går godt for din nye "familie" /o
hvis jeg var en høne skulle det være i din hønsegård.   <+
de bliver behandlet som alle skulle. <P
god jul til dig og familien. !mc
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 14 December , 2009, 19:48 »
Tak Tommy, men det er rendyrket egoisme  ;D for hvis mine dyr ikke trives, så gør jeg heller ikke, omvendt glæder det mig ud over al beskrivelse at nusse om dyr, der trives. *p
Jeg kan se, du stadig har de store "sigøjnere", og de har endda fået en mand, tillykke til dem og dig  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tommy L Andersen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 December , 2009, 20:22 »
selv tak de 2 trives og skulle gerne blive til flere til sommer hanen  (batman)er blevet anjas kæle gris.
hun vil dog ikke bære ham mere da han kom til at lave en pølle på hendes sko ::) .men den kommer troligt løbende og skal nusses når hun kommer ud i haven til dem
så kan kun give dig ret der er ikke noget som dyr og børn der trives og når de trives sammen så er det højeste nået :D
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #10 Dato: 14 December , 2009, 22:30 »
Dejligt at familie sammenføringen gik gnidningsløst, men havde nu heller ikke forventet andet, det er jo et dejligt stykke natur, de har at gå på.

Hvordan fik du lige Søren til at købe 2 nye høns? Han må da være ved at falde for din hobby *y
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 15 December , 2009, 06:27 »
Hvor dejligt at høre, Tommy  /o
Tina, jeg gjorde ikke noget som helst, han syntes, vi skulle have en lille høne med hjem til Jensen, men jeg ville ikke have én høne, for det kan godt være lidt hårdt for en enkelt at komme ind i flokken og så mente Søren, at så måtte vi jo hellere få to  ;D Søren har en stor svaghed for Jensen  :D
Jeg havde lige hele banden inde til "undervognstjek" osv, nu da der var kommet fire nye ind flokken, og der kunne jeg se at Rip, maranhanen, har fået nogle hak i kammen, så Jensen har haft fat i ham, men det er vel naturens orden tænker jeg. Nu håber jeg bare, at de har fundet deres pladser i hirakiet. Og et par hak i kammen er ingenting i forhold til de rædselshistorier, som nogle avlere fortalte mig om, hvor en hane næsten har slået en anden ihjel.  :o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 28 December , 2009, 17:50 »
Var ovre og putte høns for en god times tid siden. En af de gråstribede skulle lige vise de nye (to guldhalsede wyandotter og de små kobberfarvede maraner, at de overhovedet ikke havde noget at skulle have sagt endnu, Lille Grethe (kobbermaran) hoppede resolut op på skødet af mig og kunne sidde der og spise sin godnatkornblanding i fred og ro, jeg ved ikke, om det var det, der virkede inspirerende på en af de nye guldhalsede, for hun fløj op og satte sig til rette på min skulder (jeg sad på hug).
Jeg bliver så glad, når de i den grad har tillid til mig, men også ydmyg for jeg synes det er så stort *p
Lille Grethe er i den grad ved at udvikle sig til en lille kælehøne, hver gang hun ser mig, stormer hun hen til mig, og følger mig rundt, også selvom hun skal forcere høj sne. Så må jeg leve med at de "gamle" i klubben griner af mig, når jeg ikke kan spise mine høns  ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline randi nielsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 28 December , 2009, 19:02 »
jeg har tænkt på, at når I har forskellige haner sammen, og vil til at lave kyllinger, f.eks wandotter, hvor længe skal hønen være" isoleret" fra f.eks maranhanen ??? inden befrugtningen er ren wandothane
mvh randi

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 28 December , 2009, 19:04 »
Jeg mener man siger at hønen kan gemme hanens sæd i 21 dage.
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.