Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning  (Læst 13966 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #15 Dato: 12 December , 2009, 21:16 »
Hej Susan.

Jeg kan tilslutte mig Peters og Mariannes mange grunde til at have høns.
Skønt at vide at de æg man bruger kommer fra glade høns der lever under gode forhold.
Skønt at have en 'kværn' til overskudsmad og lignende fra køkkenet.
Naturgødning til haven.

Blot for at gentage nogle af fordelene.

Din mors allergi skal ikke være grunden til ikke at have høns eller andet fjerkræ. Jeg selv er meget allergisk over for alt fjerkræ og heste. Så allergisk at jeg f.eks ikke kan sove med puder/dyner der indeholder fjer.

Men vi har stadig høns, ænder, gæs og min datter har hest. Det er mig der renser hønsehus og iøvrigt tager mig af fjerkræet i weekenden og på andre fridage. På hverdage sørger min hustru for mad og vand til dem. Jeg klarer mig igennem uden mén ved at tage en lille pille ved navn Mildin hver morgen.

Ovenstående er hvad der taler for at det ikke skulle være et problem at få høns. Men i retfærdighedens navn bør vi også medtage i vurderingen hvad der kunne tale imod, eller hvad der ihvertfald skal være med i overvejelserne (nu bliver jeg såå voksen at høre på - undskyld).

Susan. Du er 14 år. Over de næste 5 år sker der så meget i dit liv, at det sikkert er svært at forestille sig lige nu, hvor du bare gerne vil have lov til at få lidt høns.
Der sker meget i og omkring skolen, der sker meget med venner og måske er der pludselig en kæreste med i billedet.

Det betyder ikke at du ikke skal have høns nu, meen jeg ville umiddelbart sige at det med høns nok burde være et familieprojekt. Sådan at, der i familien er en vis forståelse for, at du hen ad vejen nok får brug for lidt hjælp til det daglige med hønsene af din mor og far.

Omkring økonomien.
Alle hobby-er koster penge. Skal du dyrke en eller anden for for sport koster det kontingent samt udstyr/beklædning. Skal du gå til dans koster det dansetimer plus kjoler og sko. Og næsten altid medførende en eller anden form for transportomkostninger der skal lægges oveni.

At holde høns behøver ikke koste en formue. Der er nogle opstartsomkostninger afhængig af de forhold i bor under og hvad i har af brugbare bygninger til formålet. Det lød på dit åbningindlæg (mange inde/ude katte) lidt som om i bor på landet med tilbygninger og god plads.

Indkøb af høns - tja, hvis det primært er til hygge/havehold ville jeg tro du kunne finde dyr her på Forum som ikke koster en formue.

Foder og strøelse - kan gøres rimeligt billigt hvis i kan lave en aftale med en landmand i nærområdet om køb af hvede og halm. Der vil være behov for lidt tilskudsfoder, vitaminer og så videre.

Til gengæld får i verdens bedste æg (med en meget kraftigt farvet æggeblomme i forhold til butiksæg), og ved valg af de rigtige racer også verdens bedste slagtekyllinger.

Når det kommer til racer må jeg også give de øvrige kommentatorer ret. Alle har en tendens til at fremhæve egne racer, og jeg skal så heller ikke være en undtagelse.

Jeg har 4 racer plus lidt blandings.

Heraf vil jeg foreslå 2.

Silkehøns, fordi de er nogle kære størrelser der ser bedårende ud. Minus - Deres æg er ikke så store, omkring 40 g, og de er ikke specielt egnede til slagtning. De er små høns, selv i stor udgave. Desuden er der folk der ikke kan forliges med deres blå skind og lidt mørkere kød. Plus - som sagt, de ser bedårende ud, er hårdføre, gode til at blive skruk og gode til at passe deres kyllinger.

New Hampshire. De er rimeligt gode æglæggere og desuden er de velegnede til slagtning. Fredelig race der trives godt sammen med andre racer.

Det blev lidt langt, men jeg håber at du og dine forældre kan bruge dette indlæg til at træffe en god og fornuftig beslutning, der passer til jeres families ønsker, behov, temperament og fysiske forhold.    
Mvh
Erik Andersen

Offline jussi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #16 Dato: 12 December , 2009, 21:23 »
tak for det fornuftige svar, både svar for og imod...

jeg tror jeg vil spørge igen her i det nye år..

Må man spørge alle herinde hvor mange penge de cirka har brugt, da de skulle starte op?  ???

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #17 Dato: 12 December , 2009, 21:29 »
Hej Susan

Jeg syntes du skal sige til din mor at hun skal være glad for at hun har en 14 årig teenagerpige der interesserer sig for høns, jeg har en kollega med en datter på din alder, hendes interesse er alkohol og stoffer og temmelig letsindig omgang med ting som ikke er verdens smarteste for unge piger.
Og så kan du sige til din mor at skulle det komme dertil at du ikke finder interesse i at passe dem mere, ja så har hun kraften til en god suppe. Det gode ved høns er nemlig at man kan spise sig ud af problemet der hedder "for mange høns" ;)

Min datter er 6 år og jeg gør hvad jeg kan for at hun skal få sunde interesser og en sund livsindstilling, hun har sin egen hønsegård med hendes egne høns, hanen har hun endda købt som kylling for sine egne sparepenge. :)

Vi skal værne om vores unges sunde interesser. Der er så mange skæve fristelser for børn og unge. Lad for guds skyld da børn og unge få noget sundt og meningsfuldt at gå op i, så længe de gider, hvad der er godt kommer sjældent skidt tilbage :)

Jeg håber virkelig du får et par høns :)

PS du skulle overveje nøgenhals ;) de er vildt grimme, men sjove og søde. :)
ellers vil jeg også tilslutte mig wyandotterne, de fåes i rigtig mange flotte farver :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #18 Dato: 12 December , 2009, 21:31 »
Wanda: Lige mine ord  /o- altså bortset fra nøgenhalsen  ;D
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #19 Dato: 12 December , 2009, 21:53 »
Må man spørge alle herinde hvor mange penge de cirka har brugt, da de skulle starte op?  ???

Svarene på dette spørgsmål vil afhænge meget af hvilke faciliteter/forhold folk har haft til rådighed på forhånd. Så i jeres tilfælde afhænger det noget af hvordan i bor. Er der eksisterende tilbygninger, og kan nogle af disse evt anvendes til hønsehus, måske med lidt ombygning.

Mikkel Schmidt lavede forskellige beregninger af omkostninger for nyligt. Måske du kan finde dem og finde lidt information fra det indlæg.

Mvh
Erik Andersen

Offline jussi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #20 Dato: 13 December , 2009, 17:37 »
tak for alle svarende, og Wanda må man spørge hvad en nøgenhals er?  ???

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #21 Dato: 13 December , 2009, 17:45 »
Det er såmen en hønserace :) Du kan se hovedet af en i galleriet under andre dværge. Jeg har selv en, men den er ikke helt så fin. Men det er en spøjs race uden fjer på halsen, men med en lille tupé på hovedet :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #22 Dato: 13 December , 2009, 18:22 »
Hvis du vil have ordentlige slagtedyr, så drop tanken om dværge. Det er fint kød, men der er næsten for meget arbejde med dem til at det er besværet værd. (jeg har både store og dværge!) En god mellemstor æglæggende race vil være at foretrække. Der er mange at vælge imellem, men det kan du selv se, hvis du googler lidt om de forskellige racer.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #23 Dato: 13 December , 2009, 18:32 »
Nøgenhals findes også i stor ;)  Og vælger du dem, så skal jeg købe rugeæg af dig :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline jussi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #24 Dato: 13 December , 2009, 20:02 »
Hej Wanda, må man spørge hvad der er særligt ved disse "nøgenhalse"? Prøvede at google dem, men fandt intet, så hvad hedder de i virkeligheden?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #25 Dato: 13 December , 2009, 20:09 »
De hedder faktisk Siebenburger Nøgenhalse, og er en hønserace, der er billeder i vores galleri:

Personligt synes jeg de er mere sjældne end kønne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jussi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #26 Dato: 13 December , 2009, 21:43 »
hej Wanda - hvis jeg får lov tror jeg ikke det bliver dem...det minder mig om min mors smag i hunde, ført havde vi miniaturebulterrier, og nu har vi bulldog, dejlige hunde, men MEGET grimme!!  *g

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #27 Dato: 13 December , 2009, 21:58 »
Hej Wanda, må man spørge hvad der er særligt ved disse "nøgenhalse"? Prøvede at google dem, men fandt intet, så hvad hedder de i virkeligheden?

Udover at de er grimme og specielle så tror jeg ikke der er noget særligt ved dem ;)
Af hund står en Chinese Crested på min ønskeseddel og en sphinx kat ville også være velkommen, så har vel en eller anden fetish med pels/fjer løse skabninger :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #28 Dato: 13 December , 2009, 22:00 »
Ja, særprægede er de. Om de er kønne - det er jo smag og behag.
Får umiddelbart associationer om en grib forklædt som høne.
Undskyld Wanda, men jeg kan ikke gøre for det. Tag det ikke ilde op.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #29 Dato: 13 December , 2009, 22:02 »
Wanda, min ene kusine avler de der mega-grimme hårløse hunde. Hun både udstiller og vinder præmier med dem, så hvis du engang mangler en kontakt til en grim-hunds-avler, så slå på tråden, så får du et telefonnummer.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)