Velkommen på forum, Susan

Som Peter ganske rigtigt skrev har mange af os været på LU (LandsUdstilling) i dag. Jeg er selv lige kommet hjem efter en fantastisk dag sammen med knap 4000 stk. fjerkræ og mange skønne forummedlemmer og så alle de andre "hønsetosser".
Argumenter: du kan jo vise din mor billede at mit lillebitte hønsehus:

Jeg har sand i bunden af mit hønsehus og på møgbrættet:

Hver dag bruger jeg en lille børneløvrive til at rive klatterne af møgbrættet og ned i en spand, derpå ryger det i komposten, jeg river i selve hønsehuset og hønsegården efter behov.
Jeg bruger allerhøjst 10 minutter dagligt på selve arbejdet med hønsene, men jeg har timers nydelse hver dag.

Gødning fra høns er den allerfineste gødning man kan få til haven.
De æg man får fra sine høns fås ganske enkelt ikke bedre, og det er da en rar tanke at vide, at de kommer fra glade høns, der har et godt liv i modsætning til burhøns og skrabehøns, som har et rædselsfuldt hønseliv.
Høns er gode til at spise diverse rester fra husholdningern: resten af en madpakke, middagsrester, grønsager osv osv. Så i stedet for at få en fyldt affaldsspand, får man friske æg.
Allergi er ikke noget problem, for som Peter skriver, er hønsene jo udenfor.
Mine høns løber frit i haven hele dagen, og de spiser store mængder af skadedyr: biller o. lign. og så fordeler de også lige deres gødning over det meste af haven.
Der findes ganske enkelt ikke noget husdyr, der er mere afstressende og mere hyggeligt end en flok høns.
Jeg har hane, men det er ikke absolut nødvendigt. Hvis man har mulighed for at have hane uden at genere naboer, er det dog en rigtig god idé for hanen giver en helt anden adfærd i flokken.
Skriv endelig, hvis du har flere spørgsmål.