Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning  (Læst 13967 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jussi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Dato: 12 December , 2009, 12:06 »
Jeg er en pige på 14 år som har 2 undulater 1.1.
Min mor har allergi bl.a. for fugle, men hun kan ikke mærke noget når det er "i små mængder", så derfor fik jeg lov til at få unduer.
mine forældre har før jeg blev født haft dværghøns, og min far kunne godt tænke sig høns igen, eller ænder, gæs, duer eller fasaner.
Jeg er med på idéen da jeg synes fjerkræ er nogle facinerende dyr, men min mor er ret skeptisk.
Jeg ved ikke hvornår min mor fik sin allergi, og om hu havde den dengang mine forældre havde høns.
Har spurgt min mor en gang, og hun svarer at de ikke vil blive passet, at det er dyrt, og at ingen vil rense bur og samle æg, og alt muligt andet...Tror bare det er dårlige undskyldninger, for vi har både 1 hund, 1 inde/ude kat, 3 ude katte + andre tilløber (katte) så i alt ca. 8 katte der fodres, vi har også 5 heste, og så har jeg mine 2 undulater...Alle vores dyr bliver passet med alt, og ingen bliver forsømt, så kan ikke forstå hvorfor min mor bruger de ovenstående argumenter...

Er der nogle der har nogle argumenter jeg kan bruge, så jeg kan få lov til at få høns, og har i måske gode råd til gode hønseracer?

På forhånd tak for hjælpen!

Hilsen Susan og de mange dyr

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #1 Dato: 12 December , 2009, 12:26 »
Susan, - Det er simpelthen den værste dag i dag hele året du kommer ind i forummet her, for alle er i Herning til Landsudstilling. Så jeg vil træde ind i Marianne Vedel sted og byde dig velkommen.
Jeg er sikker på at du vil få et hav af argumenter for at holde høns her på denne tråd.
Mit er: Min kone er også allergisk over for fjerd. Hønsene er jo ude, så det er ikke noget problem. Med hensyn til pasning er jeg overbevist om at det klarer du, det er ikke så svært, tværtimod,  det er faktisk dejligt at bruge et par timer på det en gang imellem, det er som om hønsene syntes det er hyggeligt man er der lidt længere tid end på hverdage, hvor man bare fodre.
Susan, som jeg skrev. Du får et hav af argumenter fra på mandag, måske allerede i morgen.

Hilsen
Peter
Hilsen
Peter

Offline jussi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #2 Dato: 12 December , 2009, 12:40 »
Okay tak for svaret, så man vel vente til mandag...

Forresten har jeg flere forskellige racer i hovedet for tiden:

Silkehøns
Kochin
Toppede hollændere
Wyandottere
Orpington høns

Men kan selfølgelig skifte mening efter hånden...

Hvor mange er det egentlig bedst at starte med?

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #3 Dato: 12 December , 2009, 13:31 »
Her på forummet anbefaler alle naturligvis deres egen race, så du vil nok blive lidt forviret når der kommer foreslag.
Jeg tror de fleste har sådan 2 eller 3 racer, alt efter hvor meget plads man har. Skal man have hane til hver race kræver det naturligvis at de går adskilt.
Jeg har 8 racer med 1 til 3 høns af hver, uden haner, (dog stadig nogle få haner også) kun til udstilling her på stedet, så hvis du kan lokke dine forældre ud på en lille køretur er i velkomne, der er sikkert ikke så langt!
Af dem du lige nævnte har jeg Orpingthon, og silkehøns. Derudover er der Araucane, Skånske blomsterhøns, Maran,Brahma,Jersey kæmper, og Sumatra.
Hilsen
Peter
Hilsen
Peter

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #4 Dato: 12 December , 2009, 16:48 »
Velkommen på forum, Susan  :D
Som Peter ganske rigtigt skrev har mange af os været på LU (LandsUdstilling) i dag. Jeg er selv lige kommet hjem efter en fantastisk dag sammen med knap 4000 stk. fjerkræ og mange skønne forummedlemmer og så alle de andre "hønsetosser".
Argumenter: du kan jo vise din mor billede at mit lillebitte hønsehus:

Jeg har sand i bunden af mit hønsehus og på møgbrættet:

Hver dag bruger jeg en lille børneløvrive til at rive klatterne af møgbrættet og ned i en spand, derpå ryger det i komposten, jeg river i selve hønsehuset og hønsegården efter behov.
Jeg bruger allerhøjst 10 minutter dagligt på selve arbejdet med hønsene, men jeg har timers nydelse hver dag. *p
Gødning fra høns er den allerfineste gødning man kan få til haven.
De æg man får fra sine høns fås ganske enkelt ikke bedre, og det er da en rar tanke at vide, at de kommer fra glade høns, der har et godt liv i modsætning til burhøns og skrabehøns, som har et rædselsfuldt hønseliv.
Høns er gode til at spise diverse rester fra husholdningern: resten af en madpakke, middagsrester, grønsager osv osv. Så i stedet for at få en fyldt affaldsspand, får man friske æg.
Allergi er ikke noget problem, for som Peter skriver, er hønsene jo udenfor.
Mine høns løber frit i haven hele dagen, og de spiser store mængder af skadedyr: biller o. lign. og så fordeler de også lige deres gødning over det meste af haven.
Der findes ganske enkelt ikke noget husdyr, der er mere afstressende og mere hyggeligt end en flok høns.
Jeg har hane, men det er ikke absolut nødvendigt. Hvis man har mulighed for at have hane uden at genere naboer, er det dog en rigtig god idé for hanen giver en helt anden adfærd i flokken.
Skriv endelig, hvis du har flere spørgsmål.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jussi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #5 Dato: 12 December , 2009, 16:55 »
okay..
har kigget hele listen på denne side igennem, og her er dem jeg synes lyder intressante:

Amrocks
Australorps
Chabo - De japanske dværge
Danske landhøns
Dorking
Kochin
Krydsninger
Langshan
Maran
New Hampshire
Orloff
Orpington
Plymouth Rock
Silkehøns
Skånske blomsterhøns
Sussex
Welsumer
Wyandotter

Det var så dem alle  :D

Jeg spurgte min mor igen,de havde fået hønsene foræret, og da min far havde sagt ja, og til sidst ikke ville passe dem mere, så min mor måtte gøre det foærede de dem væk igen, og de havde 2 haner og kan ikke huske hvor mange høner men tror det var 4 eller 6?
Min mor ville ikke snakke om det op til jul, også fordi det er en dårlig periode at anskaffe sig høns hvis det var, så jeg vil spørge igen i det nye år.
Det hun ville være bekymret for var at jeg måske ikke ville gide at passe dem til sidt (DET VIL JEG!), og at det koster mange penge (har foreslået selv at betale noget!)

Til Marianne: Tak for svaret, hvis jeg får lov skal de nok gå i vores køkkenhave, hvor vi de sidste to år har haft kartoffler, men som jeg har nævnt er min mor meget imod idéen, selvom jeg har lovet at jeg ville passe dem hver dag, medmindre jeg ikke er hjemme.

Hilsen Susan

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #6 Dato: 12 December , 2009, 17:27 »
Det var mange racer du syntes om <L men som der bliver skrevet tidligere vil vi nok alle komme med hver vores ynglings race og fremhæve den...
 Min er silkehøns, de er sjove at se på, meget rolige og spiser ikke meget som mange andre racer... det tager mig 5 min hver dag lige at hælde rent vand op og ordne sovepladser, deres fodder er i en automat så man bare skal hælde fodder op hver 14. dag og så for de madrester fra dagen før.
Mit hønsehus er et gammelt hundehus som jeg har fået gratis så det har heller ikke kostet så meget at starte op...
Du kan gå ind og se min hjemmeside ved at trykke på globusen under min profil, der er billeder af hus og gård

held og lykke med det /o
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #7 Dato: 12 December , 2009, 17:55 »
Af de racer du nævner, kan jeg varmt anbefale wyandotter, jeg har dem selv i dværg, og de er meget rolige og tillidsfulde, de lægger store æg for en dværgrace (41-46 g) og de er gode til at lægge æg vinteren igennem også selvom de ikke får ekstra lys. Hvis man gerne vil have kyllinger, er de gode skrukker, og de er også gode kyllingeførere.
Hvis I synes det kunne være lidt sjovt med forskellige skalfarver på æg, er der jo maran, som lægger chokoladefarvede æg og araucana som lægger turkisfarvede æg,
Jeg har ikke lige et billede ved hånden af araucanaæg, men jeg skal nok tage et af Lindas æg i morgen på LU.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #8 Dato: 12 December , 2009, 18:24 »
Jeg fandt lige et billede, som jeg beskar
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jussi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #9 Dato: 12 December , 2009, 19:45 »
hej alle sammen, grunden til de mange racer, er at jeg gerne vil have høns, som er:
Gode æg læggere..
Livlige, men bestemt ikke opfarende og aggressive!
Nemme at gøre tamme, samt socialt anlagt..
De må gerne smage godt, hvis der skulle slagtes?
Og det at de ikke "er så dyre i drift" er bestemt et plus!

Og selvfølgelig gode til at passe på sine kyllinger, og haner, som er venlige, og passer på flokken.

Hilsen Susan  8)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #10 Dato: 12 December , 2009, 19:57 »
Alle de krav lever dværgwyandotter op til  /o, ja de er selvfølgelig ikke kæmpestore slagtedyr  ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jussi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #11 Dato: 12 December , 2009, 20:59 »
De behøver ikke være kanon store, bare den mængde kød der er smager godt...

Men dem jeg er mest til er Wyandotter, silkehøns og orpingtons tror jeg? hehe, er lidt ubeslutsom...  ???

Hilsen Susan

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #12 Dato: 12 December , 2009, 21:04 »
Velkommen på forum.

Vil give Marianne ret omkring dværg Wyandotte, som ekstra plus er de gode begynder høns, da de er meget stabile dyr.
Jeg startede selv ud med dværg Wyandotte, og selvom jeg i dag er mere til de større racer, er der stadig plads til lidt dotter i haven.
Som slagte race har jeg lys Sussex i stor, som også er rimelige æglægger og rigtig nemme at gøre håndtamme. De er gode slagtedyr, både hvad angår smag og kødmængde.
Derudover har jeg Maran og Silke i stor.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #13 Dato: 12 December , 2009, 21:08 »
Kære Marianne...
tak for de dejlige billeder af æggene
ingen tivil om at maraner står højt på min liste... når nu barnevelderen lægger lyse  nydelige æg...

:)
Grethe
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tigger forældre om høns - hjælp med overbevisning
« Svar #14 Dato: 12 December , 2009, 21:15 »
Tak for de pæne ord, Grethe  :D
Er du til store eller dværg maran? Så vidt jeg har forstået, er det ikke givet at alle dværg maran lægger mørke æg, man fortæller mig, at jeg har været heldig, at mine lægger så flotte æg, for farven er gået tabt i mange stammer i bestræbelserne på at fordværge dem. Det samme gælder et stykke hen for de store, hvis man vælger de nyere farver, her er der også blandet andre racer ind for at opnå de ønskede fjerfarver, og igen er det sket på bekostning af ægfarven.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk