Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min aftentur i stilheden...  (Læst 1944 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Min aftentur i stilheden...
« Dato: 08 December , 2009, 21:40 »
Jeg går hver aften en tur med hundene ud på den enoooorme mark bag gården...der står græs på den, som bli'r høstet af flere omgange gennem sommeren til køerne. Nu står den og venter på foråret, og vi sniger os derud og nyder storheden i alt fra rivende storm til absolut stilhed.
I aften var én af disse, med mørkblå nathimmel og en mælkevej så hvid... komplet horisont, fuldent kuppel... Ikke en lyd, indtil jeg indså jeg måtte smide huen for at få absolut ikke en lyd... vi satte os derude, midt i ingenting på selv samme sted som er spisebord for traner og vildgæs hele forsommeren...med langt til alle gårde og veje... et sted ruskede en ko i nogle tremmer... pludselig ude i Ølene vildtreservat knækker et par ænder sammen af grin over en eller anden dårlig vittighed... alle lyde er så fjerne, og alligevel så nære... Sidder og kigger op på den dybblå osteklokke der glimter...og med et bli'r jeg ramt af alvor og tristhed... bli'r igen ramt af tanken...det er netop nu i disse dage, at vores klodes fremtid ligger i hænderne på grådige magthavere. Stemningen forandres på et splitsekund mens jeg husker på at kloden står overfor sin største udfordring. Med Tyskland som modstander...store ambitioner, men 25% af deres energi kommer fra kulkraftværker...24 mere er under planlægning... USA og Kina som modstander...de bygger en kulkraftcentral om dagen...
Mit ønske for jordens fremtid føles håbløst og modløsheden sniger sig ind på mig...

Mens alvoren pumper rundt i min krop, trænger tårene sig på...og så dér, foran mig, falder en stjerne! Jeg væver lidt mellem hvordan det nu skal tolkes, rejser mig og bevæger mig med sænkede skuldre hjemad med mine stille hunde... Hov, der faldt endnu én!

Jeg må jo ikke sige hvad jeg ønskede! 

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Min aftentur i stilheden...
« Svar #1 Dato: 08 December , 2009, 21:48 »
Måske du uden at være klar over det startede en meget voldsom og meget vanskelig diskussion med dit indlæg.

Jeg sad og faldt i svime over første halvdel. Den kan jeg kun være enig i.

Andel halvdel er for politisk betændt til at jeg vil kommentere på den, men jeg kan da afsløre at jeg nok ikke er helt enig med dig.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 December , 2009, 22:12 »
Jeg synes det er en smuk historie og et billede på, hvordan modsætninger kan mødes i natur og sind især i denne tid.
Mvh Marianne

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 December , 2009, 22:20 »
Måske du uden at være klar over det startede en meget voldsom og meget vanskelig diskussion med dit indlæg.

Jeg sad og faldt i svime over første halvdel. Den kan jeg kun være enig i.

Andel halvdel er for politisk betændt til at jeg vil kommentere på den, men jeg kan da afsløre at jeg nok ikke er helt enig med dig.

Hvordan kan du sige at det er en meget voldsom og meget vanskelig diskussion Karina har startet. Jeg kan ikke få øje på nogen diskussion, kun et halvsurt opstød fra dig.
Jeg selv synes ligesom Marianne, at det er en smuk beretning, så tak Karina for billederne på min nethinde  ;)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 December , 2009, 22:23 »
Syntes også at det er en dejlig og symbolsk beretning, jeg selv tænker efterhånden meget over klimaet, især pga alle de opgaver vi får stillet i skolen med det, så derfor er jeg da også begyndt at spare hvor jeg kan.. det eneste jeg mangler at finde løsningen på er min trang til at vågne op under bruseren om morgenen... det er ikke så smart, men jeg skal lige have fundet metoden til at undgå det ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 December , 2009, 22:24 »
Koldt vand, kære Mikkel, koldt vand... Du vågner meget hurtigt, og du bruger kun en lille smule vand...  ;D
Mvh Marianne

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 08 December , 2009, 22:28 »
Ej helt ærligt Pilegaarden...du kommer da godt nok på barrikaderne  :D forstå det som du vil... jeg er da fløjtende med hvor enig eller uenig du er!

Jeg har ikke på sinde at starte en diskussion eller politisk debat... det var i enkelthed en stille oplevelse..i mit sind!

Undlad dog at kommentere så...jeg er helt chokeret over du kan få sådan en betændt oplevelse ud min hundeluftetur  ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 08 December , 2009, 22:38 »
Jamen så lad os sammen nyde første halvdel af indlægget, som jeg kun kan være enig i, var meget smukt. Gør selv tilsvarende fra tid til anden.

Og glemme at anden halvdel af indlægget blev bragt.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 08 December , 2009, 22:41 »
Hahahaha Marianne...den var dælme go'....
Go for it Mikkel  :D

Du glemmer bare anden halvdel Erik... for min del var det ½ af hele turen til stadighed  ;)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #9 Dato: 08 December , 2009, 22:58 »
Jeg syntes nu det var en smuk beretning hele vejen igennem. Eftertænksomhed er da kun til alles bedste. Og så tror jeg jeg vil ønske næsten det samme som Karina næste gang jeg ser et stjerneskud ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 December , 2009, 07:03 »
Hmm.. er det så dårligt, at Erik får en diskussion med sig selv?
 Når man skriver, er man jo aldrig herre over, hvilke kommentarer eller reaktioner, man starter, og det kan godt være både sært og svært :D

Personligt kan jeg slet ikke se noget surt opstød eller kritik i Eriks indlæg. Bare en kommentar om, at Karina har sat tanker igang - og jeg er glad for, at han har sund sans nok til ikke at starte en politisk diskussion :D

Og jeg er også glad for, og synes roligt Karina kan være stolt af, at få at vide, at hun har skrevet en tekst, som måske uventet, har rykket rundt på nogle brikker i et andet menneske hoved. Det er sundt!

Og tak for den oprindelige tekst. Den er smuk - en flot naturbeskrivelse, en beskrivelse af en stemning, lidt aften melankoli, men den er da også politisk, og hvis ikke man er enig i Karinas opfattelse af klimatopmødet.. ja så er man jo ikke det, og kan måske få tændt nogle tanker der.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 December , 2009, 07:28 »
Puha!! Føj da! Det er nok at alle vinduerne står åbne om morgenen når jeg er ibad, så jeg fryser mine tær! ;)...   Nej jeg skal måske vente til jeg er vågen, og så tage badet der :D...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Susanne

• Gæst
« Svar #12 Dato: 09 December , 2009, 08:30 »
Ja, Dejlig beretning, Karina - og godt med lidt stof til eftertanke. Jeg kan også blive helt urolig for klodens fremtid.

At der er forskellige opfattelser af, hvad der er årsag og hvordan tingene skal løses er vel en selvfølge. Både i det politiske liv og selvfølgelig også i et forum med over 2000 mennesker. Det skal vi ikke være så bange for.

Tak for dine stemningsbilleder og koblingen til jordklodens/naturens ve og vel   /o

karina dj

• Gæst
« Svar #13 Dato: 09 December , 2009, 10:01 »
Tak for ALLE kommentarer...

Mest af alt har jeg dårligt skænket hele den politiske situation såvel som klimatopmødet en eneste tanke... Jeg bor jo på Bornholm...laaaaangt ude på landet. Ser ikke TV og hører ikke radio... Derfor har jeg ikke fulgt hele den debat der kører, men er ikke i tvivl om hvor min energi ville blive sat hvis jeg stadig var i København...

Så derude på marken igår var stort set første gang i hele denne hurlumhej, at jeg fik øjnene op for sagens alvor. Jeg lever en dejlig beskyttet tilværelse langt fra skyderier på Nørrebro... mit liv handler i grove træk om hvornår mon de hønekyllinger begynder at lægge æg...ak, først til næste år! Mon jeg skal ud at ride en tur idag, eller skulle jeg se at få vendt noget mere møj i køkkenhaven...

Alt hvad der foregår derude i det virkelige liv, er langt langt langt væk fra min hverdag herude på landet, hvor avisens politirapport handler om en stjålet knallert og tyvfiskeri  :D

Én ting er sikkert... de sidder ikke i Danmark alle de store for kun at diskutere om der er en kommende istidsforandring på vej  ;) Såeh...
« Senest Redigeret: 09 December , 2009, 10:10 Fra karina dj »

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 09 December , 2009, 10:11 »
:-D

Du beskriver det så godt! Og jeg kender det SÅ godt. En gang imellem rammer verden udenom virkelig en midt mellem øjnene, og man bliver faktisk sendt lidt til tælling.