Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fodrer jeg rigtigt?  (Læst 7298 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Fodrer jeg rigtigt?
« Dato: 19 November , 2009, 16:15 »
Jeg fodrer mine høns på flg. måde:

* Fuld adgang til æglægningspiller
* Om morgenen får de rester (grøntaffald, børnenes madrester osv.) fra dagen før.
* 4 dl hvede eller knækket majs hver eftermiddag
* Fri adgang til haven fra kl. 15, når alle børn er vågnet

Er det forkert?  :-[ Burde de have flere korn eller gør jeg noget forkert? Jeg synes jeg læser om flere som blander en del?

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Fodrer jeg rigtigt?
« Svar #1 Dato: 19 November , 2009, 16:38 »
Tja, nu findes der jo ikke kun en måde at gøre tingene på... Men det lyder temmeligt fornuftigt den måde du fodrer på. Jeg vil dog pege på at det kan være problematisk med fri adgang til pillerne. Hvis du har en race der er madglad så æder de for meget. Men det finder du ud af når du slagter en høne, for så er de nemlig for fede indeni

Men hvordan i alverden får du børnene til at sove så længe :D (ved godt det er dagplejebørn...)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 November , 2009, 17:01 »
Men hvordan i alverden får du børnene til at sove så længe :D (ved godt det er dagplejebørn...)

Haha Christina den opskrift på sovende børn vil jeg også godt bede om  *f

Det lyder til at du fodrer godt  /o

Hmm mine har også frit adgang til piller... og her får de også hvidløg med "madresterne"  ;)  <O

Mvh
Vigge

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 November , 2009, 18:00 »
Nå, det var godt at høre  /o

Og det er jo selvfølgelig middagsluren, jeg mener! ::) ::) :D Nogle af ungerne sover jo i barnevogn, og jeg skal ikke risikere et hanegal lige ved siden af barnevognen :D (Og i øvrigt er min pause tit på ca. 3 timer, da ungerne sover en god lur :P :D)

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #4 Dato: 19 November , 2009, 19:00 »
Jeg synes du fodrer ganske fint! Som andre også skriver er der jo mange måder at gøre det på - jeg har jo som du ved lige skrevet (i den anden tråd "Ekstra lys...") hvordan jeg normalt fodrer, men nu skriver jeg det lige herinde også, nemlig:

ca. 90-100 gram pr. dyr af følgende blanding:

1/3 æglægningspiller
2/3 hvede (lige nu er der blandet en lille smule byg i min hvede, fordi min "kornpusher" syntes jeg skulle have det...)

Grunden til at jeg blander så meget korn i er primært for at drøje på de forholdsvis dyre æglægningspiller. (jeg giver 1 kr. pr. kg. korn men ca. 4 kr. pr kg. æglægningspiller)
« Senest Redigeret: 19 November , 2009, 19:07 Fra mortends »
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 19 November , 2009, 21:43 »
Min foderplan ligner til forveksling din Morten. Forholdet mellem hvede og de noget dyrere æglægningspiller er her dog 1 til 3. Jeg blander en lille smule knuste østersskaller i foderet, men det er meget lidt, da det ellers bare ligger tilbage i foderautomaten, når foderet er ædt.
Derudover får hønsene alt egnet i rester og fraskæringer fra køkkenet. Grøntsager, ris, pasta, brød og lignende. Kødrester går til hundene.
Mvh
Erik Andersen

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #6 Dato: 20 November , 2009, 08:31 »
Min foderplan ligner til forveksling din Morten. Forholdet mellem hvede og de noget dyrere æglægningspiller er her dog 1 til 3. Jeg blander en lille smule knuste østersskaller i foderet, men det er meget lidt, da det ellers bare ligger tilbage i foderautomaten, når foderet er ædt.
Derudover får hønsene alt egnet i rester og fraskæringer fra køkkenet. Grøntsager, ris, pasta, brød og lignende. Kødrester går til hundene.

Ja - jeg tror faktisk også at jeg skævede til din plan da jeg lavede min - og blandingsforholdet har jeg justeret fordi min kone og datter synes det er sjovt at kaste korn ind i hønsegården og se dem pile afsted, så de får nok i virkeligheden 1 til 3...  ;)

Jeg glemte også at skrive at jeg giver alle rester fra køkkenet til hønsene, lige fra gulreodsskræller (det er deres favorit for tiden) til den sidste stump af datterens fadkotelet - hundene må her nøjes med hundemad (mine hunde har lidt sarte maver...)

Skaller og knust kul har de stående i to seperate skåle, de er ikke blevet rørt meget i sommer, men her i efteråret spiser de fint af det, men en stor sæk skaller fra DLG holder i flere år her kan jeg se på det hele...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #7 Dato: 20 November , 2009, 09:30 »
Min fodring foregår på samme måde.
Korn får de dog 2 gange om dagen, men aldrig mere end det bliver spist op i løbet af 10 min.
Passer på at de får grønt af en eller anden art hver dag, og så alt rester fra køkkenet.
Æglægningsfoder fri adgang, slagtede Orpington haner for en måned siden, og de var fine, selv om det er en madglad race, er nok mere bekymret for hønerne, kan være det er derfor de ikke lægger æg..
Fede høns er jo ikke gode til æg.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 20 November , 2009, 10:47 »
Erik@ er der en særlig grund til, at det netop er østersskaller, du bruger?
Noget særligt guf ved dem? Eller har i bare hang til østers hjemme hos jer?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 20 November , 2009, 20:51 »
Eneste grund er at det er hvad foderstoffen langer mig over disken når jeg beder om 'hønseskaller'.

Vi er ikke fans af østers her.  :D
Mvh
Erik Andersen

Offline gitteholk

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 20 November , 2009, 21:13 »
Jeg fodre med ca 1 del æglægningspiller og 3 del hvede. Desuden får de skaller og grønt- og mad rester fra husholdningen.
Når jeg er inde at handle hos vores lokale købmand får jeg også tit deres daggamle brød samt frugtaffald.
Trækul.... hvorfor og hvor køber i det?
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Maiken Brændmose Jensen

• Gæst
« Svar #11 Dato: 21 November , 2009, 22:53 »
Jeg fodrer med 3 dele Hvede og 1 del startfoder.

Her i vinterhalvåret får de også lidt knækkede majs.

Der ud over får de alt de grønt de kan spise. samt madrester.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 22 November , 2009, 02:19 »
Jeg fodrer med 3 dele Hvede og 1 del startfoder.

Hvorfor startfoder?

Maiken Brændmose Jensen

• Gæst
« Svar #13 Dato: 22 November , 2009, 20:15 »
Hvorfor startfoder?

Dværg Silkerne er ikke så store, så de kan godt have lidt problemer med, at spise f.eks voksefoder og æglægningspiller,  hvis ikke det er blendet el. mast. 
Og nu hvor der ikke er medicin i startfodret, skal jeg ikke have så mange forskellige slags foder på lager.

Når jeg har nyklækkede kyllinger, blender jeg også startfodret, for ellers er det for stort til de små silke kyllinger.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 November , 2009, 20:28 »
Er der så stort set det samme i startfoder, voksefoder og æglægningspiller? Får de hvad de skal bruge, når de er i æglægning?

Super godt lige at vide, til når der forhåbentlig kommer et par små nuttede silkebasser til sommer *h

Tak :)