Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Passer det? Om kamp mellem haner  (Læst 3705 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline PernilleLS

• Passiv bruger
Passer det? Om kamp mellem haner
« Dato: 17 November , 2009, 21:32 »
Hej Hønsevenner

Vi var til familietam-tam her i weekenden, og jeg fortalte glad om vores høns og de to tilbageværende unghaner (klækket ca 1 august).

Og så var der lige et familiemedlem der mente at vi ikke er rigtig kloge at have de to haner gående i samme gård. Han påstod at de pludselig og uden varsel ville komme op og slås for alvor, så blodet flød og én af hanerne ville dø af det  :o :-[

Passer det?

Indtil videre er de på rimelig venskabelig fod. De står indimellem overfor hinanden og markerer med oppustet hals osv, men de gør ikke mere ud af det.

Planen er at slagte begge haner når de er blevet lidt større - om 1-2 måneder. Men skal vi skynde os at gøre det så vi ikke risikerer at komme hjem fra arbejde en dag og blive mødt af et blodbad i hønsegården?

Der er ca 14 m2 gård med et enkelt træ og så hønsehuset på 2-3 m2.

med venlig hilsen
Pernille

2.5 sussex, 3 søde børn og 1 dejlig mand

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Passer det? Om kamp mellem haner
« Svar #1 Dato: 17 November , 2009, 21:40 »
Det kan du nem risikere, men du kan også risikere det modsatte, men du kan højst lade dem gå sammen et par mdr mere uden at det måske går galt. bare hold godt øje med at de ikke bliver "uvenner". :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #2 Dato: 17 November , 2009, 22:36 »
Jeg hører til undtagelsen, som bekræfter regelen.

Jeg har altid mere end en hane i samme gård, kun en gang i løbet af den tid, jeg har haft høns, har jeg måtte fjerne en hane pga. kamp. Og jeg har haft høns i rigtig mange år efterhånden.
Som regel klarer de sig fint, med 2 haner til en flok.

Har endda i sommers haft 6 haner gående i flokken, de 4 af dem røg kun fordi tøserne blev slidt for meget.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 17 November , 2009, 22:38 »
Som Bettina skriver kan du risikrere/opleve både det ene og det andet. Jeg tror at udfaldet i mange tilfælde vil afhænge af hvor mange høner der er til rådighed. Er der rigeligt at 'tage af' for hanerne kan de i mange tilfælde godt finde ud af at dele op så de har hver deres lille flok at tage vare på.
Jeg har feks 3 voksne haner gående sammen med mine høns. En stor, flot ca 3 år gammel New Hamshire, en ung og endnu knapt så smuk Orphinton fra foråret og endelig en smuk silkehane ligeledes fra foråret. Af høner har jeg 5 silker, 7 Orphington, 2 gul Sussex, 2 New Hamshire, 5 blandingshøner og 4 Isa Brown. Og jeg oplever ingen ufred hverken i hønsegården eller i hønsehuset.  
Mvh
Erik Andersen

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 November , 2009, 22:46 »
Hejsa

Man kan godt have 2 haner i en flok.Der vil dog altid være en alfa han.

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 November , 2009, 13:10 »
Jeg har 5 haner pt, hvoraf de 4 er 19 uger gamle, og har ikke haft nogen problemer endnu, men tør tilgengæld heller ikke tage chancen så de 4 ryger her inden så længe, de er nemlig også ved at være ok i str...
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 November , 2009, 14:56 »
Har masser af haner her.
1 hane til hver flok høns undtagen den gård hvor de er 2 haner om 12 damer. Den ene er så også kun en stor ranglet knægt så han tør ikk gøre udfald mod førerhanen endnu. Behøver han så heller ikk ...jeg har sat ham der så han kan blive oplært og når tid er ryger den gamle i gryden.

Så har jeg masser af haner enten i deres egen hanegård eller rendende frit i haven. Men stadig kun unghaner. Heller ingen problemer..de har masser af plads.

Får jeg gamle haner ind på matriklen der har været førerhane der hvor de kom fra, resulterer det altid i gryden for enten den ene eller anden.

Så ja jeg har oplevet og oplever haner der fredelig lever side om side. Og så har der været de mest imponerende kampe med slukkørede maltrakterede hansemænd til følge. Det ret nemt at skille kæmpende haner af ...de registrerer overhovedet ikk man kommer ..og så det jo bare at fjerne den ene.

Som udgangspunkt VIL jeg bare ikk have mere end en hane til hver flok damer....... det er da så dejligt at se sådan en alfahan spankulere rundt. Gider ikk se på ham betaen der sniger sig langs hegnet  :D

Men det jo så ozz nemt nok for mig at sige da jeg har 5 hønsegårde og en have de overskydende bare kan rende rundt i (samt en sulten familie  ;))

Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 November , 2009, 14:59 »
Nå ja ..race underordnet  ;)

Med venlig hilsen Søs