Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: luftvejs problemer ved nyankommende,  (Læst 26289 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: luftvejs problemer ved nyankommende,
« Svar #15 Dato: 09 November , 2009, 16:21 »
Hej

Hvis der har være mere end det som der er vist, så er hønen godt til at redde, de bliver fine igen, at man ikke kan se skællene er for at huden er blevet mere blød så ligger skællene sig ned, så jeg vil behandle nogle gang og så se tiden an, høns er ret gode til at læges når først sygdommen er væk.

Når der er behandlet for kalkben, så er en gang god fed crem godt for skindet, som når vi har tørre fingere, så smør bare på.

Neglen står nok ikke til at redde, den vil falde af af sig selv og der kommer ikke en ny, men hønen klare sig fint uden.

Dette er min bedømning ud fra billederne, men hvis der er tvivl om den ikke kan stå på benen så vil en aflivning være det mest humane.

Kalkben kan godt udvikle sig til betændelse som sætte sig i knoglen, især omkring ledene, så hæver benene op og dyret vil have besvær med at gå og en aflivning skal hurtigts muligt,   

Hilsen
Tommy  

« Senest Redigeret: 09 November , 2009, 16:30 Fra Tommy Andersen »

pylle pylle

• Gæst
« Svar #16 Dato: 09 November , 2009, 16:25 »
tak Tommy.
Det er jeg glad for at høre. den får en chance på hønsefødder fronten.. nu må vi bare se tiden an med forkælelse osv.. syntes ikke jeg kan høre den helt store forandring.. ved nogen af dem,, jeg ser tiden an en uges tid, og så må vi se på om det skulle være noget andet en forkølelse..

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #17 Dato: 09 November , 2009, 16:34 »
Hej igen

Omkring forkølelse så vil jeg råde dig til at spørge dyrlægen om du kan få lidt til alle dine dyr, det koster lidt penge for medicinen og måske en prøve fra svælget for at se hvilken slags forkølelse det kan være.

Tommy 

pylle pylle

• Gæst
« Svar #18 Dato: 09 November , 2009, 17:08 »
jeg vil godt lige understrege at mine dyr er 100% raske! jeg tog kun disse 2 høner fordi jeg havde mulighed for 100% isolation! jeg er meget striks på hygiejnen så at mine dyr kan forblive gode stærke dyr!

de 2 syge høns er væk fra mine superdyr!!!

jeg vil følge dit råd Tommy... og kontakter dyrlægen i morgen..

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #19 Dato: 10 November , 2009, 13:24 »
Hej igen

Omkring forkølelse så vil jeg råde dig til at spørge dyrlægen om du kan få lidt til alle dine dyr, det koster lidt penge for medicinen og måske en prøve fra svælget for at se hvilken slags forkølelse det kan være.

Tommy 

Da jeg ringede til dyrlægen fik jeg at vide at jeg kun kunne sende en høne ind og ikke en halsprøve. Men han havde garanteret heller ikke forstand på det. ;D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #20 Dato: 10 November , 2009, 23:07 »
så har jeg givet ormkur og pencillin. De skal have pencillinen i 5 dage.. så må vi se hvordan det går!!

pylle pylle

• Gæst
« Svar #21 Dato: 15 November , 2009, 16:11 »
ja.. her snegler det sig afsted..
kalkbens hønen, frisker op.. langsomt men sikkert.. benene er ødelagt.. men hun går og kan skrabbe... jeg tror godt hun kan få sin førtidspension her hos mig.. men den røde, ja.. jeg ved ikk.. nu har den fået sin pencillin, vitaminer, hønseguf, hvidløg i vandet, alt godt fra haven, tranebær, æbler osv. den er flyttet ind i huset, og ja.. jeg ved ikk.. måske det er mere humant at aflive?? jeg er sådan i tvivl. det er sådan en dejlig høne.. jeg syntes sådan den fortjener en chance..

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #22 Dato: 15 November , 2009, 16:20 »
Kan du se om der er orm i dens afføring? Hvis der er skal du nok holde meget øje med om ormekuren tager det hele for det skal jo nødig gå som hos mig. Håber da at den bliver bedre. jeg krydser fingre for at du får dem på højkant igen. ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #23 Dato: 15 November , 2009, 16:26 »
jeg har givet dem ormkur også.. som jeg fik af dyrlægen.. tror den ene havde orm.. der var de der røde slimting i, som der var billeder af i en anden tråd.. men det ser fint ud nu... jeg er dog ved at tabe modet
det er synd for dem at de skal være isolerede.. jeg vil ikke udsætte mine egne dyr for noget.. og jeg har det bare skidt over hele situationen efterhånden..
« Senest Redigeret: 15 November , 2009, 16:28 Fra pylle pylle »

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #24 Dato: 15 November , 2009, 17:30 »
Jeg er dog ved at tabe modet
det er synd for dem at de skal være isolerede.. jeg vil ikke udsætte mine egne dyr for noget.. og jeg har det bare skidt over hele situationen efterhånden..

Jeg synes altså du skal aflive dem :( Ved godt det lyder lidt kynisk, men de har det jo ikke godt, og du har det ikke selv godt med situationen. (Og så kontakt evt. tidl. ejer for at få erstattet dem!)

Knus *b Kan godt forstå det ikke er den fedeste situation at stå i! *l

pylle pylle

• Gæst
« Svar #25 Dato: 15 November , 2009, 17:49 »
 <W min kloge gamle erfarene mor, kommer og kigger på dem i morgen. hun ved hvad der skal gøres...

:'( :'( :'(

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #26 Dato: 15 November , 2009, 18:42 »
Det er overhovedet ikke sjovt at se på, derfor vi vagte at slå de svage ihjel. se evt tråden "hjælp jeg har mistet en høne." (Det var mig der satte de grimme orm ind) Og nu er deres afføring bare fine. /o
Mvh Bettina.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #27 Dato: 16 November , 2009, 22:01 »
ja, så har jeg fået nyt mod.. idag er den dårlige stump tå faldet af frk. kalkben, præcis som Tommy sagde.. så nu begynder tæerne altså at se helt godt ud..
forkølelsen hos den anden chick, ser også ud til at være i bedring.. den æder godt, pudser og ordner sig, og klukker nu.. tror faktisk at vi snart er helt friske!! ;D

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #28 Dato: 17 November , 2009, 06:25 »
Utroligt!!  <.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #29 Dato: 17 November , 2009, 07:33 »
Hvor er det godt, de er ved at få det bedre, men dyrt og besværligt, når man får sådanne høns købt, for ikke tale om alle de bekymringer man gør sig *t
Måske kunne du lægge et billede ind, så man kan se forskellen på fusserne nu, da de er i bedring. Jeg tror det vil være en stor hjælp, for dem, der ikke har prøvet at have en høne med kalkben.  :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk