Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Den mest kødfyldte race? (Som ikke er en hybrid)  (Læst 16825 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Den mest kødfyldte race? (Som ikke er en hybrid)
« Dato: 02 November , 2009, 23:10 »
Hvad er det for en?

Jeg tænker nemlig på at se om jeg kan få skaffet nogle rugeæg til foråret, og så håbe på at få et par skruk-høns, som vil ruge dem ud for mig :) Det er mest til opfedning og slagt, så det skal ikke være dyre racer, som Brahma og Jersey Kæmper...

sussie

• Gæst
Sv: Den mest kødfyldte race? (Som ikke er en hybrid)
« Svar #1 Dato: 02 November , 2009, 23:12 »
Sussex er gode køddyr og gode store æg.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 November , 2009, 23:23 »
Rugeæg fra jersey kæmper og brahma behøver ikke at være dyrere end alle andre ruge æg. Det kommer an på hvor du køber dem. Folk der gør et stort avlsarbejde og evt. udstiller vil selfølgelig gerne have en god pris for det de nu har avlet frem. Alt respekt for det... Men hvis det "bare" er til slagt så kan man jo finde en hobby-hygge-have-avler. Iøvrigt ville jeg ikke vælge brahma hvis det udelukkende er til slagt. Brahma er forholdsvis sent udviklet og ikke blandt de mest kødfyldte.
Faverolles eller orpington ville være mine bedste bud.
Du skriver godt nok at du ikke vil have "hybrider" men i dette tilfælde kunne jeg godt finde på at finde nogen daggamle kyllinger af "industri plymouth rock'en". Så får du ihvertfald kød for alle pengene. Hvis du lader dem gå længe nok så vejer de mere end de fleste gæs gør ved slagtning :o

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 02 November , 2009, 23:27 »
Da jeg var på udstilling i weekenden blev jeg noget imponeret over hvor store australorpshanerne var. :o Og de var jo fra i år. Jeg kender ikke selv racen, men syns altså de har de kønneste mørke øjne, og hanerne ville virkelig give en ordentlig steg til gryden eller ovnen. Dem kunne jeg godt selv begynde at overveje...
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #4 Dato: 03 November , 2009, 01:01 »
jeg var også til udstilling - noget jeg havde glædet mig til i lææææææææææænge... der var ingen barnevelder :'( ... men der var sussex og kæmpejersey og brama ::) ... og lur mig lige om de dersens sussex haner ikke så ud til at være næsten ligeså store som jerseyerne... men de var nok ikke HELT lige gamle  ;)... jeg blev nu alligevel MEGET imponeret...for sussex haner og min hane ligger så vidt jeg ved i samme vægtklasse... sååååå han bliver GODT NOK STOR da... ham kok-o.... ;)

var i øvrigt flotte dyr og venlige og rare mennesker, der gerne øste af deres viden :) så god oplevelse for 20 kr... ;)

så der er ingen tvivl ... jeg og junior skal til LU i Herning i dec... der skulle komme helt vildt mange dyr  /o...hehe
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #5 Dato: 03 November , 2009, 01:08 »
Jeg slagtede orpington hanekyllinger her for en 3 uger siden, de var fra maj, og vejede alle lige okring 2,4 - 2,5 kilo, og de var ikke fede...
Altså afslagtet vægt..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 03 November , 2009, 08:09 »
@ G.Lausen

Spørgmålet er så om ikke de Jersey Kæmper og Brahma du så ikke var alt for små. For Sussex er en race, som er mindre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline PernilleLS

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 November , 2009, 10:54 »
Vi har lige slagtet to sussex haner, der var 16 uger gamle. De vejede hhv 1,5 og 1,6 kilo da de var klar til gryden.

Pernille
med venlig hilsen
Pernille

2.5 sussex, 3 søde børn og 1 dejlig mand

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #8 Dato: 03 November , 2009, 12:26 »
Mange tak for jeres svar :) Sussex vejer så nogenlunde det samme som Blomsterhønsene, kan jeg næsten forstå? Mine blomsterhaner, vejede ca. 1,5 kilo da vi slagtede dem (ca. 4 mdr gamle)...

@Danny: Er de plymouth fra industrien, ikke dem som nærmest ikke kan bære vægten af deres egne ben, når de når en vis alder?  :-\

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 November , 2009, 12:44 »
Hvad med en almindelig Plymoth rock ;)??
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #10 Dato: 03 November , 2009, 13:03 »
I England bruger man gerne et kryds imellem en indisk kamphønse hane til en sussex, plymouth rock, dorking eller andet høne. Det giver en meget kødfuld kylling.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #11 Dato: 03 November , 2009, 13:04 »
Det må da helt klart være en amerikaner!  ;D
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #12 Dato: 03 November , 2009, 13:26 »
@ Lestat
jow de har sikkert ikke været udvoksede! (jerseyerne altså ;) ) for sussex ligger vist i vægtklasse med barneveldere...
Nu er jeg ikke den drevne hønseudstillingsbesøger - har kun været på én  ::) - såååå deeet! Men de var altså flotte både sussexeren og jerseyerne... faktisk dem jeg syntes bedst om... jeg kan godt lide store høns ;) ... og hvis jerseyerne ikke var udvoksede... UHA! så bliver de godt nok store!!  :o
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #13 Dato: 03 November , 2009, 16:44 »
Vi har lige slagtet to sussex haner, der var 16 uger gamle. De vejede hhv 1,5 og 1,6 kilo da de var klar til gryden.
16 uger er heller ikke ret gamle. Hvis du har mulighed for det, så vent gerne 4-5 uger mere. Så kommer de over 3 kg.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 November , 2009, 19:28 »
@Danny: Er de plymouth fra industrien, ikke dem som nærmest ikke kan bære vægten af deres egne ben, når de når en vis alder?  :-\

Jeg tror ikke at vægten af deres ben er så stor... :D
Ej, spøg til side.
De er så vidt fortalt blevet bedre til at bære deres store vægt. Men umiddelbart tror jeg ikke at du ligefrem vil have problemer med brækkede ben. Men de ligger meget ned istedet for at gå rundt som eks. dine blomsterhøns.
Hvis de bliver ruget ud af en høne (eller kommer under hønen som daggamle) og kommer ud i haven dagligt så er jeg helt sikker på at deres benproblemer vil være små. Så får de jo rørt sig og skal søge mere efter føden.
Jeg kender nogen der får ca. 30 af disse "industri plymouth rock'er" hvert år. Dem slagter de lidt løbende og tager selfølgelig dem der er mest besværet først. Det skal så siges at de ikke vokser op med en høne og at de heller ikke rigtig kommer ud.
De sidste de slagter har en slagtevægt på over 7 kg. Så kan jersey'erne godt gå hjem (puh ha, nu bliver jeg lynchet :-\ )

Danny
Himlen bør altid være blå!