Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag  (Læst 37104 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag
« Svar #15 Dato: 19 Oktober , 2009, 13:50 »
Så døde den ene wyandot, den lagde midt på gulvet og var død :-[
Mine faverolles har fået tilbagefald. de så bare meget bedre ud i morges. det suser lidt i stalden når der er åben i dag så det er desværre nok træk. Derfor holder jeg det lukket i dag og de kommer kun ud i et par timer og får lidt frisk luft, tror nu at det er sundt nok til dem med frisk luft eller er det bedre at holde dem inde?

Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #16 Dato: 19 Oktober , 2009, 16:38 »
Mon ikke at de havde sygdom i sig da du købte dem ?

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #17 Dato: 19 Oktober , 2009, 16:53 »
Måske, det er ca 3-4 uger siden?
Men det kom jo i mine lyse sussex og kyllinger først men de er ikke så hårdt ramt som faverolles. 
Jeg har prøvet at give dem lidt panodil og lidt sukker i noget vand og taget op i sådan en plastiksprøjte og hældt lidt i munden lidt af gangen i dag, for at se om det hjalp lidt og nu sidder de ikke og "ryger" mere. Ku forestille mig at de ville have godt af lidt sukker for ikke at gå helt sukkerkold, er det ikke det samme med høns som med mennesker på det område? De spiser jo ikke helt vildt.
Har tænkt på om jeg skal prøve at ringe til en dyrlæge og høre hvad det kan være igen, men ved i det ikke tror jeg ikke en dyrlæge ved det heller ikke. (Ringede til en sidste år og fik at vide at de skulle have en død høne for at ku sige det).
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #18 Dato: 19 Oktober , 2009, 17:14 »
Jeg tror ikke at det er en god ide at begynde at lege doktor dyregod selv og give dyr menneske medicin.
Ved godt at man er desperat og bare vil gøre noget.
Det er en god ide at sende en død høne til obduction så du kan få vished og så evt. behandle de andre dyr optimalt også inden at det evt. skulle brede sig.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #19 Dato: 19 Oktober , 2009, 17:26 »
Jeg havde det også sidste år samme tid og jeg tror det er træk, har fundet ud af hvor det evt susser lidt fra, derfor det kun er dem der har det. Jeg syntes at det virker som om at de har influenza og tænkte at så er det da en mulighed at give en smule panodil.
Det koster jo en kig at få tjekket sådan en høne  :-[ Har læst et par steder herinde om næsten de samme symptommer og hvor dyrlægerne ikke har fundet noget, men mister jeg alt for mange vil jeg nok tage det til stor overvejelse. for så er den jo meget galt.
Mvh Bettina.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #20 Dato: 19 Oktober , 2009, 18:28 »
Dyr kan generelt slet ikke tåle Paracetamol-produkter, så du risikerer at forgifte dine høns  /d
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #21 Dato: 20 Oktober , 2009, 07:11 »
Kan de ikke? Sidst jeg ringede til en dyrlæge med min hund fik jeg at vide at han måtte få en halv om dagen og blev det ikke bedre med ham dagen efter skulle jeg komme igen, han havde ondt i benet.

I dag har de øjenbetændelse og sidder ikke og ryger mere, løftede også mine faverolles på pind i aftes. Så det er nok fordi det har blæst ind af de huller. Så i dag må jeg igang med kamille te. men så prøver jeg med bare sukkervand og kamille te i dag og en gang hønseguf, mister jeg en mere ringer jeg nok til en dyrlæge.

Hvad koster det at få kontroleret en død høne?
Mvh Bettina.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #22 Dato: 20 Oktober , 2009, 10:44 »
Spørg din dyrlæge, hvad det koster at få obduceret en høne. Måske er det billigere at sende den ind selv....
Det er ikke nogen god idé at give dyr Paracetamol. Det udskilles meget forskelligt og til tider meget langsomt, så det giver permanente leverskader (som de kan dø af). Prøv f.eks. at søge på "hund" og "Paracetamol" og få en masse skrækhistorier :o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #23 Dato: 20 Oktober , 2009, 13:38 »
OKAY :o Jeg troede ikke at det var så skadeligt. Men de har ikke fået andet end sykkervand  i dag og de drikker det faktisk fint i dag.
Jeg vaskede dem godt med kamillete i dag, både næsen og deres øjne, der er bedring på vej, som om at jeg i det mindste har gjort noget rigtigt. /o Men nu må jeg se om der er flere der dør, håber det ikke, de stakkels snotnæser.

Mange tak for svarende og bud på hvad det ku være, er overbevist om at det har været træk fra de blæsvejrsdage siden de har det bedre i dag.
Mvh Bettina.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #24 Dato: 20 Oktober , 2009, 13:52 »
Du gør ihvertfald en indsats og det lyder til at din pleje hjælper.
Jeg vil  *k og håbe på bedring hos dig.

Jeg har set billeder fra din hj. side og det er godt nok nogle fine bure  du har fået lavet til hønsene. Der er masser af "konen med æggene" fremtid der  :D ;)
Det er så dejligt med visioner og så se hvordan det lykkes.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 20 Oktober , 2009, 14:38 »
Godt at der er fremgang ved dig ;)

Gav vidst 600 kr for det dengang jeg fik det gjort sidste efterår, så helt billigt er det ikke, men det skulle være noget mere præcist end en skrabeprøve fra halsen.

God bedring ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #26 Dato: 20 Oktober , 2009, 16:12 »
Jeg har set billeder fra din hj. side og det er godt nok nogle fine bure  du har fået lavet til hønsene. Der er masser af "konen med æggene" fremtid der  :D ;)
Det er så dejligt med visioner og så se hvordan det lykkes.
[/quote]

Jeg håber da at det hjælper til at der ikke er flere der dør, selv min lille wyandotkylle ved radiatoren sidder og kigger rundt lige som jeg havde bestemt mig for at kæresten skulle gøre en ende på dens lidelser, så nu får den en chance mere.

Tak skal du have, ja der mangler lige nogen rigtige udebure til dem istedet for det lave hegn, men det kommer til foråret. 8) Men så skulle det også blive helt perfekt.

Godt at der er fremgang ved dig ;)

Gav vidst 600 kr for det dengang jeg fik det gjort sidste efterår, så helt billigt er det ikke, men det skulle være noget mere præcist end en skrabeprøve fra halsen.

God bedring ;)
Kan de det også? troede at de skulle have en død en. Tror de har haft ondt i halsen også for de ku ikke have at jeg rørte ved deres næb for at åbne det lidt men det kan jeg få lov til nu.
Kan det næsten betale sig nu hvor de forhåbentlig er på rette spor?

Hvad ville i andre gøre, når det allermest virker som træk og influenza?
Mvh Bettina.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 20 Oktober , 2009, 20:46 »
Det kan man godt, men det giver vidst ikke altid det bedste resultat..

Jeg ville vente og se ad, hvis det bliver være, så tag til dyrlægen, ellers ikke.

Mine får roba-b når de er forkølede og en masse levertrand :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #28 Dato: 20 Oktober , 2009, 21:34 »
Er vispumin ikke ligeså godt? Eller skal jeg få fat på roba-b og levertran? Jeg giver dem vispumin hver anden dag lige nu, ellers får de ca hver 3-4 dag.
De havde det endnu bedre her til aften, kun øjenbetændelse og næsen er stoppet med at rende.
Vi har jo sådan nogle udsugnings huller i loftet, som der er i grisestalde, som jeg har givet skylden for det susser ned i deres rum og igennem deres låger når der er åben for dem. Så der skal vi have nogle sække og rokwool i, samt at sussex går fri så døren er åben om dagen, så der trækker det også ind. Så de må desværre ikke være længe ude når det blæser mere. :P
Mvh Bettina.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #29 Dato: 20 Oktober , 2009, 22:29 »
Jeg ved ikke hvad dine høns fejler, men umiddelbart er jeg ikke overbevist om at sygdommen skyldes træk. Ihvertfald næppe alene træk.
Dine Farveroller forstår jeg er ret nytilkomne og det kan selvfølgelig godt være at de er meget sårbare for træk hvis de ikke tidligere har været vant til lidt 'luft'. Men dine Sussex burde ikke umiddelbart følge med i sygdommen, hvis de har været vant til at gå under de forhold du holder hønsene under.

Grunden til min skepsis omkring at træk alene skulle være årsagen, er, at mine høns får rigeligt 'luft'. Der er åbne vinduer i to ender af hønsehuset samt en lem der er åben i de lyse time i alt slags vej. Kun hvis det om vinteren blæser en 'halv pelikan' eller det skulle måske snarere hedde en 'halv pingvin' sætter jeg en plade for det af vinduerne der har den største åbning og lukker evt lemmen hvis vejret alligevel er dårligt at hønsene ikke har lyst til at gå ud. Og jeg oplever ikke sygdom. Jeg tror at hønsene efterhånden som det bliver koldere gradvist vænner sig til lidt koldere vinde og samtidigt finder de steder i opholdrummet hvor der er mindst træk.

Jeg håber du har fået kontrol over sygdommen men vil anbefale at du holder godt øje med hønsenes velbefindende også i dagene/ugerne fremover i tilfælde af tilbagefald.
Mvh
Erik Andersen