Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: HVad gør i med jeres haner?  (Læst 9770 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pylle pylle

• Gæst
HVad gør i med jeres haner?
« Dato: 17 Oktober , 2009, 00:36 »
det smerter mig at jeg ikke kan finde et hjem til min hanekylling..

jeg har været hele "den blå avis" og "gul og gratis" møllen igennem før, og vil det ikke mere.. får bare for mange ubehagelige opkald..  og jeg vil vide mine dyr får et godt hjem..

Slagtning er da en mulighed.. men han bliver ikke til middag på dette bord.. (dværg silkehane)
Og syntes bare det er så... ja.. hvad skal jeg sige.. at slå et fantastisk dejligt dyr ihjel, fordi det er det forkerte køn?? jeg er for blød..

så hvad gør i med jeres hanekyllinger?? ??? ??? ??? er i bare hårde, og svinger øksen?? selvfølgelig jer med fjerkræ som bruges til slagtning, men jer med små prydhøns??

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: HVad gør i med jeres haner?
« Svar #1 Dato: 17 Oktober , 2009, 00:42 »
Her svinges øksen om det så er store eller små.

Det nu engang en af de følger hønsehold må have.
Med venlig hilsen Søs

pylle pylle

• Gæst
« Svar #2 Dato: 17 Oktober , 2009, 00:54 »
øøøvvv. tænkte nok det var det eneste man kunne gøre.. jeg bliver vist bare nød til at tage mig sammen så... :'(

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #3 Dato: 17 Oktober , 2009, 00:57 »
Spiser I også de små, Søs?

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Oktober , 2009, 00:59 »
Jeg har endnu ikke haft nogle på matriklen der var for små til gryden.

Det mindste jeg indtil nu har slagtet var dværgwyandotter og store silker.

faktisk har jeg aldrig set en dværgsilke...men jeg er ret overbevist om den ikke er umagen værd.
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 17 Oktober , 2009, 08:31 »
Lige den del af hønseholdet, kan jeg heller ikke så godt klare, så du har en lidelsesfælle her *t
Men vi har dog slagtet små dværgwyandottehaner, som vejede få hundrede gram (ml 250 og 600 g så vidt jeg husker), da de var slagtede og rensede. Jeg havde selv lidt svært ved at spise dem, men min mand sagde at de smagte rigtig godt, og hvis man tænker på vagtler er de jo lige så små, når de slagtes i fuld størrelse.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 Oktober , 2009, 09:00 »
Jeg ville uden tøven hugge hovedet af den, skolde den, plukke den, tage indmad ud, skylle grundigt, og, friskslagtet smager jo bedst. Derudover vil jeg GLÆDE MIG over at den har jeg selv fedet op....jeg ved nøjagtig, hvad den har haft adgang til af foder, og jeg ved at ingen andre kunne ha´ gjort det bedre.
Kan du ikke selv slagte den, så få en du har tillid til - til at gøre det for dig.
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 Oktober , 2009, 10:27 »
Spiser dem også.

Når man først har sundet sig lidt, smager de glimrende.
Det svære er, hvis man er nået at blive venner :D

En af vores venner ønsker sig faktisk at smage silkehane. Han vil tilberede den med blå spaghetti :D

pylle pylle

• Gæst
« Svar #8 Dato: 17 Oktober , 2009, 11:47 »
storm-olsen, det lyder ellers som en god ide!! :D

Kaj: du har helt ret.. !!! tror også bare det er første gang der er den værste.. jeg skal bare gøre det!! :-[

tak for jeres svar!

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
« Svar #9 Dato: 17 Oktober , 2009, 14:09 »
Jeg står med samme problem...har 3 haner der skal slagtes. Jeg trækker tiden til de begynder at slås, så det er uungåeligt at slagte dem. Håber der kommer en og redder dem inden... :P
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 Oktober , 2009, 17:34 »
Hanekyllingerne bliver også slagtet her, og det er utvivlsomt den første gang der er den værste, eller når man må slagte pga sygdom(de spises ikke).
Ofte er det netop mine hanekyllinger jeg bliver "venner" med, nok fordi de er nemmeste at kende i den store flok. Men sidst der var en hanekylling der skulle slagtes, bed den mig i fingeren da jeg skulle fange den så den havde jeg det ikke så dårligt med at slagte alligevel  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 17 Oktober , 2009, 19:39 »
Dem der ikke bliver solgt af hanerne - bliver slagtet og ryger i fryseren, men nu har jeg også store dyr.

Men der en del som kun skærer brystet fra på de helt små, for der er mest kød på,  folk spiser også vagtler og duer og de er heller ikke specielt store.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 17 Oktober , 2009, 22:21 »
Spiser dem også.
Når man først har sundet sig lidt, smager de glimrende.

Sådan er vi så forskellige.
Jeg spiser dem. De smager glimrende. Og derefter sunder jeg mig lidt.  *g
Mvh
Erik Andersen

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #13 Dato: 18 Oktober , 2009, 00:29 »
Her bliver der også avlet med henblik på slagtning, da jeg ikke kunne drømme om at købe fjerkræ i butikkerne.
Selvom jeg efterhånden har slagtet mange høns, er jeg stadig meget lidt glad ved at svinge øksen - noget med at det ligger mig meget fjernt, at slå et dyr ihjel.
MEN, når først den er død, ser jeg det blot som kød til husholdningen. Det genere mig hverken at plukke eller trække indmad ud.
Har man først smagt "hjemme dyrket" kylling, så ved man at der ikke findes bedre.
Jeg slagter også mine silker.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Susanne

• Gæst
« Svar #14 Dato: 18 Oktober , 2009, 08:35 »
Her gør vi lidt begge dele!

Nogle haner blir slagtet (min mand hugger hovedet af, og jeg gør resten) og spist. I foråret fik jeg seks rugeæg fra lys sussex, og der er stadig fem i fryseren. De havde en pæn størrelse og smager himmelsk som grydesteg.

Silkerne har vi også smagt. Men de er ofte så små, når de skal udryddes, at det knap er umagen værd at ordne dem. Jeg er heller ikke vild med det blågrå skind.  Måske skal jeg alligevel prøve bare med brystfilet'erne næste gang. (Så slipper jeg da for at liste dem i skraldespanden)  ::)