Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad gør jeg når mine æg klækker?  (Læst 1540 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kilgod

• Passiv bruger
Hvad gør jeg når mine æg klækker?
« Dato: 08 Oktober , 2009, 20:07 »
Jeg har ruget æg ud flere gange i rugemaskine, og har erfaringer med at sætte dem sammen med de andre høns i hønsegården, når de har nået en vis alder og er varmefri.

Nu har jeg for første gang vovet mig ud at lægge 4 æg under min silkehøne, da hun blev skruk forrige weekend.

Jeg har i den forbindelse nogle spørgsmål, som jeg sikkert kunne søge på herinde i dette dejlige forum, men syntes langt fra min søge funktion fungere, så tillader mig at høre om ikke en eller 2 har lyst til at hjælpe mig.  ;)

1. Skal min skrukhøne have bestemt foder mens hun ligger på æg og lige efter æggene er klækket? Hun har adgang til æglægningspiller og hvede.

2. Har læst flere gange herinde at nogen isolere deres skruk og sidenhen de små kyllinger sammen med hønemor, skal man det eller kan de fra starten af gå frit rundt blandt de andre i hønsegården?

3. Jeg forventer æggene klækker søndag den 18 oktober, så er her jo koldt, kan hun holde sine kyllinger varme, eller skal jeg sætte min varmelampe op inde i huset så hun kan få aflastning der?

Hmm det var vist det for denne gang, kan jo tænkes jeg har flere spg jo tættere på udklækningen jeg kommer.  ;D

På forhånd tak for hjælpen

Mange hønsehilsner fra Susanne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad gør jeg når mine æg klækker?
« Svar #1 Dato: 08 Oktober , 2009, 20:24 »
Hvis du har en skruk til at ruge, er kyllingerne i gode hænder, for hun er professionel!
Når jeg har en skruk, spiser hun det, der er i og omkring hønsegården, hun hopper af reden en gang om dagen, hvor hun nærmest hektiskt får spist, drukket og løbet lidt, desuden tager hun et støvbad og lægger en gigantisk ildelugtende klat.
Mine skruk har boet i hønsehuset sammen med de andre, jeg har hver dag fjernet evt. nylagte æg, rugeæggene har jeg haft markerede med en blyantstreg hele vejen rundt. Jeg har også lige holdt øje med at skrukken ikke ved et uheld har lagt sig i en forkert rede, for det kan ske, hvis hun ser en anden rede med æg.
En enkelt gang har jeg haft en skruk i et skrukkehus, men da kyllingerne var to-tre dage gamle, tog hun dem resolut med i hønsehuset, og det var så det.
Med maks. fire kyllinger kan hun nemt holde dem varme.
Årstiden er selvfølgelig lidt barsk for de små med rusk og regn, men jeg vil da *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 08 Oktober , 2009, 21:15 »
Kan kun istemme Mariannes svar.

Jeg fik 3 kyllinger for et par uger siden udruget af en skruk i hønsehuset og hun har taget sig af alt det 'praktiske'. Hun tog sågar kyllingerne med på gårdtur da de var blot et par dage gamle. De går sammen med ca 15 voksne høns og der har ikke været nogen som helst problemer.

Du skal nok købe en lille pose startfoder som du kan servere i en separat lille skål. Bare en lille smule ad gangen og placer det i nærheden af skrukken, så skal hun nok vise kyllinger hvad der skal gøres. Og hun vil samtidig sørge for at holde de andre høns lidt på afstand mens kyllinger får lidt at spise.
Mvh
Erik Andersen

Offline Kilgod

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Oktober , 2009, 22:01 »
1000 tak for jeres input, jeg vil så bare lade hønemor gøre alt arbejdet og håbe det går godt.

Det bliver nu lidt anderledes ikke at kunne følge med i det hele gennem rugemaskinens vindue  :o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 09 Oktober , 2009, 07:18 »
Anderledes, men skønt at se de små med skrukken, kyllingerne får sikkert også nemmere ved at klare sig, for skrukken vil tage dem ud i den udstrækning vejret er til det, og så har de jo hele tiden dundynen ved hånden = ingen problemer med at vænne dem fra en varmekilde, for det sker løbende  :) Jeg tror også deres kost bliver meget bedre, nå de kommer med ud og går og piller/skraber i græs, visne blade osv.
Vi glæder os til at se billeder *o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Oktober , 2009, 19:25 »
Jeg har en lille ny kylling, som går med sin skrukkemor, og det går fint. Den kommer lystigt ud under skørterne og spiser og skraber lidt, piler så ind under vingen og stikker hovedet ud for at følge med i hvad der nu foregår. Luksus er det også at have en hel silke-dundyne helt for sig selv  /o
Mvh Marianne

Offline Kilgod

• Passiv bruger
Sv: Hvad gør jeg når mine æg klækker = mine æg er klækket
« Svar #6 Dato: 19 Oktober , 2009, 22:14 »
Jubii i dag da jeg kom hjem fra arbejde var der klækket 4 ud af de 5 æg som min skruk silkehøne lå med  <L !a Må nok sige det er en hel del nemmere at få hende til at ruge kyllinger ud, så er man fri for at vande, vende og lufte æg i rugemaskinen.....

Jeg har hørt jeres råd og dropper planen om varmelampe og håber at hønemor kan holde dem varme  ;D

Her lige et par billeder  <I

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #7 Dato: 19 Oktober , 2009, 22:24 »
Tillykke med dem <I <L

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 19 Oktober , 2009, 22:24 »
Silke'dyner' er jo noget af det fineste man kan få, så mon ikke det går fint med det.
Tillykke og held og lykke med de små.  :)
Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 20 Oktober , 2009, 08:58 »
Tillykke, hvor er de bare smukke  :D

Ja, når der er en hønemor, skal alting nok gå. Det er faktisk ret nemt, og kyllingerne bliver meget livsduelige. (Jeg har for første gang udruget kyllinger i min lille rugemaskine og er i tvivl om det meste. Det slipper man for med en skruk )

Held og lykke med dem  <L

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 20 Oktober , 2009, 15:57 »
Ååååhhh!  *h *h *h *h
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 20 Oktober , 2009, 17:08 »
Det er da lige før man selv bliver skruk...  ;D Glæder mig til at kunne have mange kyllinger igen engang i februar/marts...
Mvh Marianne

hoejberg

• Gæst
« Svar #12 Dato: 20 Oktober , 2009, 18:16 »
Tillykke. De er nuttede :D