Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mit lille kyllinge eksperiment  (Læst 3900 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Holmberg

• Bruger
Mit lille kyllinge eksperiment
« Dato: 20 ſeptember , 2009, 11:00 »
Da jeg bestilte 20 daggamle Sussex blandiger, som daggamle, fik jeg den idé, at jeg ville eksperimentere lidt, for at se hvor meget forskel der vil blive på kyllinger med en hønsemor og papkasse kyllinger.
Samme dag de bestilte æg blev lagt i rugemaskine, lod jeg derfor en skruk silke få et enkelt æg. Den lille Silke klækkede samme dag, som jeg hentede de 20 Sussex blandiger. Skrukken fik 5 af kyllingerne ud til den lille silke kylling. De resterende 15 beholdt jeg indenfor, under varmelampe.
De 15 kasse kyllinger er blevet holdt adskilt fra mine øvrige høns, når de i dagtimerne har været i løbegård, har de dog kunne se og høre de andre, og nu hvor de er flyttet i egen lejlighed, kan de også både se og høre de andre.

Kyllingerne er nu blevet 6 uger, og selvfølgelig er kasse kyllingerne betydelig mere tamme, end dem med en Silke mor.
Kassekyllingerne er allerede begyndt deres små magtkampe, og der er meget tydelig forskel på bevægelserne på haner og høner.
Men hvad der overrasker mig er, at kassekyllingerne allerde omkring 2-3 ugers alderen begyndte at udvikle farve og størrelse på kam og hagelapper. Dem hos Silke mor har stadig helt lyse kamme, der er det kun kropsformen, som afslører hvad de bliver.
Ikke nok med det, men kasse kyllingerne er også vokset betydelig hurtigere end dem hos Silke mor. Hvis man ikke vidste bedre, ville man ikke vide, at de alle er samme alder. Dem hos Silke mor ser 1-2 uger yngre ud størrelses mæssigt.
Det er ikke fordi kasse kyllingerne har haft kunstigt lys, for de er fra den varme periode. Kun de første 2 uger brugte jeg en infrarød varmelampe til dem. Efterfølgende har de fulgt samme døgnrytme som dem hos Silke mor.
Nu kan jeg jo så kun vente og se, når de bliver kønsmodne, om der så også er forskel i hvornår hanerne galer og hønerne lægge æg.
Og det som jeg egentlig lavede eksperimentet for, om kasse hønerne bliver lige så nemt skruk og kan ruge, som dem fra Silke mor.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline liski

• Passiv bruger
Sv: Mit lille kyllinge eksperiment
« Svar #1 Dato: 20 ſeptember , 2009, 16:43 »
Hm, interessant! Jeg er spændt på at høre, hvordan det forløber med skrukning osv.  :)
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 ſeptember , 2009, 17:17 »
Interessant forsøg...
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 ſeptember , 2009, 19:52 »
Ja det var spændende at læse om.. Glæder mig til at høre videre. /o
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 20 ſeptember , 2009, 19:57 »
Ja, det lyder meget interessant. Hvis det ikke er lyset, hvad kan det så være som får dem uden skruk til at udvikle sig hurtigere?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 20 ſeptember , 2009, 20:15 »
Det er nok alligevel lyset.
Tænk på at flere gange i løbet af en dag vil kyllingerne søge ind under mutter-skruk, for at hvile eller få lidt varme eller omsorg. Og når de kommer derind i varmen, ja så er lyset pludselig slukket for de små.
Men eksperimentet er stadig meget interessant.
Og andre teorier er selvfølgelig meget velkomne.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 20 ſeptember , 2009, 20:42 »
Jeg tror at kasse kyllingerne simpelthen har spist mere foder, især i de første to uger hvor de havde lys på i døgndrift.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #7 Dato: 21 ſeptember , 2009, 00:00 »
Med den infrarøde varmelampe burde lyset ikke ha' nogen effekt, da der kun har været et svagt rødligt skær over deres soveplads. Ved mad og vand har der ikke været noget lys.
De har haft 2 sammensatte flyttekasser at bo i, den med vand og mad uden lys, kun med et lille hul ind til sovestedet og varmelampen, som jo kun gav et svagt rødligt skær.
Jeg har lige netop forsøgt at gøre eksperimentet så ens, som man nu kan, når det ene hold skal holdes varme.

Desuden er det jo heller ikke kun størrelsesmæssigt, men også adfærdsmæssigt er der er stor forskel på dem. Kassekyllingerne udviser hane/høne adfærde, dem hos Silkemor virker stadig bare som små afhænge kyllinger.
« Senest Redigeret: 21 ſeptember , 2009, 00:02 Fra Tina Holmberg »
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene