Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Det er da en høne??????  (Læst 1523 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Det er da en høne??????
« Dato: 13 ſeptember , 2009, 16:30 »
Et hurtigt spørgsmål.

Det er da en høne? De andre jeg havde dømt som hanekyllinger har alle begyndende kam. Denne havde jeg "dømt" som hanekylling, men slap sammen med en lignende uden om mandens økse i dag. Det fortryder jeg ikke når den begynder at lægge æg, vel ???

Håber der er andre klogere og mere erfarne silkehønse folk der kan hjælpe mig i bedømmelsen.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Tina Holmberg

• Bruger
Sv: Det er da en høne??????
« Svar #1 Dato: 13 ſeptember , 2009, 17:58 »
Hvor gammel er den?
Umiddelbart vil jeg sige hane  :-\
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline palm

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 ſeptember , 2009, 20:20 »
 Hej, jeg har en præcis magen til...den er nu 15-16 uger og jeg er stensikker på, at det er en høne.
Jeg har en tilsvarende, bare hvid på samme alder og den sagde kykyliky for 2 uger siden.
ØV!
Men du kan se det på, at hønerne ikke udvikler hagelapper.
Hanerne får et hævet, rillet parti over næbbet, den blå kindfarve bliver meget kraftig og hagelapperne nærmest lilla.
Han søger nu et nyt hjem og min anden hane søger 2 nye koner, silke dværghøner.
KH mette

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 13 ſeptember , 2009, 22:40 »
Jeg har et par stykker der ser ligesådan ud.
Jeg venter i spænding på at finde ud af om det er det ene eller det andet. Formoder det vider sig mere tydeligt i løbet af de næste 2-4 uger.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 ſeptember , 2009, 07:14 »
Den ene af mine høns så også sådan ud en overgang, så jeg var i tvivl, men så kom der flere fjer fortil på hovedet - det ser også sådan ud på den her.
Mvh Marianne

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #5 Dato: 14 ſeptember , 2009, 07:26 »
Jeg vil sige det er en høne, hvis det var en hane var der strithår bagud, og lidt større hagelapper  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 14 ſeptember , 2009, 22:42 »
Jeg havde 6 hanekyllinger fra samme kuld og både hagelapper og kam udviklede sig helt utroligt forskellig på de 6 både tidsmæssigt; men også som endeligt resultat. Så deeet; kan være lidt svært.

Den flotteste af hanerne (i mine øjne) endte ud med kæmpe hagelapper og meget stor kam).
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 14 ſeptember , 2009, 22:48 »
Fandt lige et billede af omtalte hane taget for et par måneder siden. Synes faktisk både kam og lapper virker større i dag men har ikke nyere billeder af herren.
« Senest Redigeret: 14 ſeptember , 2009, 23:14 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #8 Dato: 15 ſeptember , 2009, 13:08 »
Den er 20 uger gammel. Nogle af de øvrige kyllinger samme udrugning var begyndt at gale, andre havde kun antydning til kam og kindlapper. Jeg har 4 høner fra sidste år og 2 af dem har meget lidt top, og faktisk også "modvinds"hår. Hvis ikke jeg havde sammenlignet med dem ville denne ven her ikke have overlevet søndagen.

Da jeg sorterede valgte jeg at spære alle inde i hønsehuset, og efter en kærlig omgang med loppespray og oliebad til fødderne kom de en efter en ud i hønsegården. Den første var min hane. Jeg synes, at han modtog de fleste med klukken og "tilnærmelser", men ikke hanekyllingen, som er "kronprinsen". "Kronprinsen" fik lov til bare at komme ind og skulle selv finde flokken uden velkomsthilsen fra Hansen.

Har andre oplevet at hanerne kender forskel langt tidligere end os og bruger hanes adfærd som en del af kønsbestemmelsen????
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #9 Dato: 15 ſeptember , 2009, 13:26 »
Helle: Jeg hælder altså stadig hen mod hanen, men det bliver nok en af dem, hvor du først kan være sikker, når den endten galer eller lægger æg.
Da jeg sidste år havde 14 silkekyllinger gående sammen med Hansemand, synes jeg ikke han reagerede anderledes på dem, før meget længere henne i forløbet.
Men i år har jeg 2,3 stor Maran gående sammen med flokken. Og her er der tydelig forskel på behandlingen, når de kommer ud i hønsegården. Allerede omkring 10-11 uger, blev de 2 haner jagtet en tur, og de 3 høner kunne frit gå ud - han gider faktisk ikke engang gøre kur til Marandamerne.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene