Hej Jan,
Det lyder som lidt af et projekt, det der. Jeg synes du skulle prøve at pløje
www.havenyt.igennem. Der er også mulighed for at spørge kloge hoveder.
Men jeg vil mene, at medmindre du vælger at få kørt noget muldjord på og evt. få det fræset lidt sammen med overfladen i den tidligere jord (den hurtige, men dyre løsning), så kan det godt lade sig gøre at få anlagt sig en god have ved hjælp af især græs, slå det og lad det ligge, så vil det over tid give dig et bedre muldlag. Græsset gøder nemlig også lidt, og så er der noget for regnormene (dine bedste venner i denne sammenhæng) at arbejde med i de øverste lag.
Det hjælper efterhånden på overfladen af din græsplæne, at den bliver slået og kørt/gået på, så den efterhånden bliver pænere at se på.
Du kan også sagtens bruge græs i komposten. Husk at vande bunken tilpas og tilsæt hønsemøg og rod det godt sammen, ellers sker der ikke rigtigt noget. Dæk gerne med sort plast. Bunken skal stikkes om, så det ikke omsatte kommer inderst, og så skulle bunken gerne tage varme påny. Det kan godt være lidt af en kunstart, men når man kan, så kan man.
Husk bare, at hvis bunken ikke har været varm nok, bliver komposten en ukrudtsspreder af rang, for da dør frøene ikke.
Jeg bruger afslået græs, samt halm med møg fra kaniner, får og høns til at dække under frugtbuskene, bare et ordentligt lag, så slipper man for ukrudt, samtidigt med at man får nogle meget frodige buske!
Et stort emne, men gå ind på Havenyt og find meget mere. God arbejdslyst.