Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk blomsterhøne  (Læst 6276 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Skruk blomsterhøne
« Dato: 04 ſeptember , 2009, 08:55 »
Nede i mit hønsehus ligger en punkteret badebold og siger som en blanding af en syg kat og en slange  ::)

Ja, jeg har fået min første skruk - og egentlig burde jeg være glad, de skånske blomsterhøns er jo ikke ligefrem kendte for at skrukke for et godt ord. Men det er godt nok et fjollet tidspunkt, hun har valgt. Jeg har prøvet at vise hende en kalender - og bladre 3 uger frem: "søde ven, du vil jo ikke have små kyllinger i oktober, vel?" - "kssssssssss" svarer hun og virker fuldstændig ligeglad med mit Mayland-argument.

Nå, hun må nok en tur under den sorte spand - det er nok et mere overbevisende argument. Nu er mit spørgsmål bare: mon hun vil skrukke igen i foråret  ???  Hun er ikke særligt gammel kun knap 6 mdr.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skruk blomsterhøne
« Svar #1 Dato: 04 ſeptember , 2009, 08:58 »
Jeg tror da, hun vil blive skruk igen til foråret  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 ſeptember , 2009, 09:00 »
Hej Louise,

Hvis du godt kunne 'bruge' nogle kyllinger nu, tror jeg ikke du skulle være så bekymret for årstiden, det er jo trods alt varmere end i marts måned, hvor nogen jo også lægger sig og man lader dem ruge kyllinger. Og når de har deres varme pelsdyne.
Men ellers så tror jeg bestemt hun vil kunne finde på det igen til foråret, når hun 'har det i sig'.

Tillykke med det uanset, mine skånske har endnu ikke vist tegn på at ville skrukke, så der er du heldig!

Mvh Marianne

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #3 Dato: 04 ſeptember , 2009, 12:49 »
Ej, Louise!!! Du bliver bare NØDT til at prøve en gang kyllinger mere!!!! Kom nuuuu, det er da for spændende med en blomsterskruk!! *p

Offline Louise S.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 ſeptember , 2009, 13:48 »
Nøøøj, hvor I lokker  ;)

Jamen, det kunne da godt være, at jeg skulle droppe spanden og give den stakkels høne lidt æg at ruge på. Jeg føler mig fælt fristet til et lille hold kyllinger.....

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 04 ſeptember , 2009, 13:54 »
Helt ærligt!  :o

Du er simpelt hen for heldig til at lade den chance gå hva´? Nu en blomsterhøne er så sød at skrukke for dig...ja GID DET VAR MIG!  :D

Jeg stemmer osse for kyllinger, og hun skrukker sikkert igen til foråret! Heldige dig  /o

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 ſeptember , 2009, 15:18 »
Bare en 3-4 stykker  ;D Og husk: det hele skal fotodokumenteres!!  /o
Mvh Marianne

Offline Louise S.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 ſeptember , 2009, 16:44 »
.oO man skulle være et skarn, hvis man lod chancen forpasse - en skruk blomsterhøne!!
.oO vi kan da altid bruge et par ekstra kyllinger
.oO de spiser jo næsten ingenting, og mutter skruk bruger jo ingen strøm
.oO kyllinger er sååååå søde, så man kan da sagtens ha'  3 kuld på en sæson

Ja, jeg er sørme gået i gang med at udtænke argumenterne, som skal overbevise min bedre halvdel om, at mutter skruk skal have lov til at ruge et lillebitte hold kyllinger ud. Spøg til side - jeg har verdens sødeste og mest gavmilde mand, han syntes det var helt OK at jeg fik mig en rugemaskine, da ræven ryddede hønsegården i februar. Han har også bygget hønsegård nr 2 til mig i foråret  :-*

Jeg må hellere lige (gen)læse lidt på Forum, for jeg ved jo INGENTING om skrukker  ???  Gode råd modtages med kyshånd  ;D

Selvfølgelig bliver det fotodokumenteret - er det måske ikke ved at være et af Forums mottoer:

Hvis der ikke er billeder, så er det ikke sket  ;D

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 ſeptember , 2009, 09:08 »
JO! :D Det var WOODY, som lagde an med dét slogan, og så er det altså bare hængt ved! ;D

Ej, hvor er det spændende! *p Og da du skrev at du skulle overtale manden, tænkte jeg da også et øjeblik...øhh, snakker vi om den samme mand??! ??? *g

Ej, du er bare så heeeeldig!!! Ville ønske det var mig, der havde en skruk, altså! *p Men der er da lidt håb endnu, når de nu er fra samme kuld ;)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 ſeptember , 2009, 09:20 »
Det er rigtigt nok at blomsterhøns ikke skrukker i stor stil men jeg har nu haft en, eller flere, blomster skrukker hvert år, i "alle" de år jeg har haft racen.
Sidste år havde jeg en høne der fik kyllinger i september. Det gik også fint indtil at hønen ville på pind da kyllingerne kun var 4 uger gamle. Der var vi altså henne i oktober og det var for koldt for de små at undvære varme. Der døde et par stykker inden jeg tog dem fra og satte dem ind under en varmelampe.
Problemet blev så at de ikke kunne komme ud igen før hen på foråret.
Men der er selfølgelig forskel på skrukhøner. Lige nu har jeg en blomsterhøne der går med kyllinger. Hun varmer dem stadigvæk og de er ca. 7 uger.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Louise S.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 05 ſeptember , 2009, 12:53 »
Nå, for søren - nu er hun sørme hoppet af reden igen. Gad vide om de sidste par dages regn og rusk har fået hende til at skifte mening...
Under alle omstændigheder så slipper jeg vist for at tage stilling til, om det er forsvarligt med kyllinger på denne årstid - for Danny har selvfølgelig en pointe....

Men hvis hun har leget punkteret badebold i 7 dage, så er der vel en chance for at en redefuld golfbolde kan lokke hende til at blive skruk til foråret. Jeg skal i hvert fald gøre forsøget, for nu blev jeg jo lige blevet helt opsat på at prøve naturmetoden  ;D Meget co2-neutralt og klimavenligt  /o

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 ſeptember , 2009, 20:33 »
Øv, nu var jeg lige så spændt! :D

Det er rigtigt nok at blomsterhøns ikke skrukker i stor stil men jeg har nu haft en, eller flere, blomster skrukker hvert år, i "alle" de år jeg har haft racen.
Sidste år havde jeg en høne der fik kyllinger i september. Det gik også fint indtil at hønen ville på pind da kyllingerne kun var 4 uger gamle. Der var vi altså henne i oktober og det var for koldt for de små at undvære varme. Der døde et par stykker inden jeg tog dem fra og satte dem ind under en varmelampe.
Problemet blev så at de ikke kunne komme ud igen før hen på foråret.
Men der er selfølgelig forskel på skrukhøner. Lige nu har jeg en blomsterhøne der går med kyllinger. Hun varmer dem stadigvæk og de er ca. 7 uger.

Danny

Ja, sådan rigtig ny og hønse-dum...men hvorfor kunne de ikke komme ud før hen på foråret, hvis de havde udviklet fjer osv.? Har det noget at gøre med at de skal have en slags vinter"pels" eller? *r

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 05 ſeptember , 2009, 22:01 »
Det kunne de måske også men når de går inde i en lun stald endda med en varmelampe så er overgangen til eks. -5 grader noget sværere. Ofte bliver de syge og utrivelige af sådan en flytning.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 06 ſeptember , 2009, 09:34 »
Ok, tak, det er godt at have styr på :)