Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: nyklækkede kyllinger hvad skal være klar (er begynder)  (Læst 8434 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

runan77

• Gæst
nyklækkede kyllinger hvad skal være klar (er begynder)
« Dato: 04 ſeptember , 2009, 06:16 »
Hej jeg har gennem en årrække 4 høns af gangen købt som voksne klar til æglægning, men har aldrig haft kyllinger.

Jeg har netop fået lagt 45 orpington æg i rygemaskine hos en bekendt.

Mit spørgsmål er:

-Jeg har en gammel isoleret udestue der egentligt skal nedrives kunne det ikke evt. være et godt sted for kyllingerne at starte deres liv ?

-Er varmen fra lampen nok til kyllingerne eller skal jeg have gang i radiatoren derude ?

-Skal kyllingerne have adgang til hønsegård fra starten eller skal de være inde ? i så fald hvornår må de komme ud ?

-Evt. et godt råd til foder ! eller er det bedst med en færdig blanding ?

mvh Rune

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: nyklækkede kyllinger hvad skal være klar (er begynder)
« Svar #1 Dato: 04 ſeptember , 2009, 08:35 »
Velkommen på forum, Rune  :D OG stort tillykke med dine små kyllinger.
Jeg bruger altid professionelle (= skrukker) til at udruge kyllinger og passe dem, men jeg skal forsøge at svare så godt jeg kan, så må andre hjælpe også  /o
Udestuen er sikkert fin, bare der ikke er træk. I begyndelsen skal du have dem i en stor kasse med varmelampe i den ene ende og foder og vand i den anden ende.
Du kan læse om temperaturer m.m. her:
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Avl/Kyllingemoder
Du kan læse om fodring her:
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Foder/Kyllingefoder

Jeg ville ikke give dem adgang ud de første flere uger, og i det hele taget kun på en lun solrig dag, og overvåget, så du kan se om de har det ok.
Når de går med en skruk, kommer de ganske vist ud få dage gamle, men der har de jo også hele tiden deres "dundyne" med, og hun skal nok sørge for at få dem varmet, hvis de klynker.
Spørg endelig løs, hvis der er mere du vil vide  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: nyklækkede kyllinger hvad skal være klar (er begynder)
« Svar #2 Dato: 04 ſeptember , 2009, 10:30 »
Hjertelig velkommen Rune  <I

Når de små kyller kommer kan de fint gå i din udestue. Til 45, hvis alle kommer skal du ha en stor kasse  /o
Jeg bruger en palle ramme  (uden pallen) - du ved, sådan en der lige passer på en EU palle. Dem kan man sætte 2-3 oven på hinnanden så er der et fint sted til dem.
Varme fra lampe--ja.
Foder - kyllingestarter fra møllen
Vand - ja.

Husk: alt skal være i meget lave skåle til start ellers kan de ikke nå maden, eller de drukner i vandet  !a
Pøj Pøj med dem, det bliver en skjøøn oplevelse som nok vil stjæle lidt af din tid pga nuttehedsfaktoren i kassen  *f *g *p *p
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk