Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høne med dårligt øje - adr adr adr  (Læst 6668 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Høne med dårligt øje - adr adr adr
« Dato: 31 August , 2009, 17:12 »
Puh adr har lige været ovre og ordne øjet på en høne. Den har gået med lukket øje siden i går eftermiddag og når den åbnede øjet så det mere rødt ud end det plejede. Så i dag blev den fanget og øjet vasket med kamillete.
Men mens jeg står og dupper på øjet kan jeg mærke at jeg flytter rundt på en klump et eller andet. Jeg fik så klemt klumpen ud, det var en gul/beige klump som virkede lidt gummiagtig. Hvad kan det have været? Det er tydeligvis det der har irriteret øjet og også givet betændelsen. Kan det have været noget den har fået ind i øjet eller er det størknet betændelse?

Nu håber vi det går bedre med hønen i løbet af de næste par dage og ellers må hovedet af.

Er det andet vi kan gøre end at vaske med kamillete?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Høne med dårligt øje - adr adr adr
« Svar #1 Dato: 31 August , 2009, 17:54 »
Hej

Dine dyr kan være lidt forkølet, jeg har haft samme problem og jeg måtte til dyrlæge og det var alle dyrene der skulle have en tur.

Tommy   

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 31 August , 2009, 18:32 »
Jeg tror det er øjenbetændelse og det smitter nemt ! der skal ikke ret meget træk til før de får det...
hvis ikke kamilleteen virker skal der lidt kraftigere sager til, Fucithalmic®vet.1% virker, kan købes hos "dyr"lægen for ca. 115 kr. for 5 gram... 23000 kr. kiloet  :o
Men prøv nu med kamilleteen først, men det kan godt tage sin tid og slippe af med skidtet  :-\

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 31 August , 2009, 19:09 »
Sådan som du beskriver den gule "klump", så tror jeg at der har været et fremmedlegeme (halm, sand, korn) som er blevet indkapslet og nu er væk. Så skulle kamillete eller vand i et par dage klare det. Bare årsagen er væk.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 August , 2009, 20:23 »
Altså lige umiddelbart synes jeg heller ikke den beigegule klump lignede betændelse. Det mindede om et lille stykke viskelæder i konsistens. Men der kan jo være kommet betændelse af at det har været i øjet.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #5 Dato: 31 August , 2009, 21:37 »
Sådan som du beskriver den gule "klump", så tror jeg at der har været et fremmedlegeme (halm, sand, korn) som er blevet indkapslet og nu er væk. Så skulle kamillete eller vand i et par dage klare det. Bare årsagen er væk.....

Også min tanke..... lyder meget sandsynligt. Var der intet pus i det andet øje ? hvis ikke tror jeg ikke at det har været øjenbetændelse.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 31 August , 2009, 22:08 »
Lene: Nej jeg synes nemlig ikke der var noget i det andet øje...måske har det været en lille smule rødt, men det har ikke været meget så. Det øje det var galt med var tydelig rødt og lukket meget af tiden.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #7 Dato: 01 ſeptember , 2009, 14:18 »
Jeg har også en høne med lukket øje. Den begyndte at virke lidt sløj i går og var ikke gået med de andre ind til aften. Så den kom med ind i stuen i en kasse. Den var MEGET slap i det.

Jeg vaskede i kamillete. Her til moren er den også lidt sjøj men blev vasket igen. Der kommer ikke noget puds ud o dens øje er eller ikke rødt - bare lukket. ???

Jeg er nu ved at se om jeg kan opdrive noget salve til øjet. Men den har det faktisk allerede meget bedre. Den er hoppet op på kanten af kassen og sidder og "skuer" ud i stuen. Den er også begyndt at spise selv - det gjorde den ikke i går.

Jeg tror det går til levesiden, lige som det lyder som om din høne også er ved at komme sig. /o
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 ſeptember , 2009, 15:51 »
Jeps - i dag kunne jeg slet ikke genkende hønen mellem alle de andre og allerede i går aftes deltog den i slåskampen om rugbrødskrummer.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 01 ſeptember , 2009, 17:50 »
 <: *y  også til Stinne!
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #10 Dato: 01 ſeptember , 2009, 18:31 »
Godt gået, begge to. Fint at I ikke brugte hovedafbryderen  :o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Vivian

• Passiv bruger
  • Håber ik mine høns er haner...... Hanhøner....
« Svar #11 Dato: 11 ſeptember , 2012, 12:14 »
Hovedafbryderen. Undskyld, men for fanden et godt grin !

Smører nu min Hans med Camille, og bagefter en omgang Fucithamic som jeg engang har købt til hunden. Også hos ham er det kun det ene øje,, !

Hovedafbryderen. He he  :laugh:
1.0 Paduaner Sort/hvid  (troede det var en Toppet hollænder)
?.? Stor Lys Sussex
0.4 Dværg Sølvplettet Hamborger

1.0 Gravhund
1.0 Kæreste

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 11 ſeptember , 2012, 13:08 »
Åh pas nu på med selv at begynde at bruge diverse medicin til jeres dyr, hvis ikke de har været tilset af dyrlægen først.

Jeg har set grumme eksempler på øjenskader hos dyr, hvor ejeren selv forsøgte med behandling med medicin de havde liggende i skabet, som havde været brugt til et andet dyr med lignende sygdomsbillede.
Ikke noget kønt syn, og hamrende synd for dyrene  :-[
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin