Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fritflyvende duer  (Læst 12122 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Fritflyvende duer
« Dato: 17 August , 2009, 09:17 »
Jeg har fået nogle fine hvide duer (mookee's), og regner med, at de skal flyve frit fra dueslaget, når de har vænnet sig til at være her. De har en mindre voliere her i starten, som de går ud i fra slaget.

Men er der nogen der har et kvalificeret bud på, hvor lang tid der går, før de føler at dette er deres hjem, og jeg bør kunne regne med, at de finder tilbage når jeg fjerner volieren?

Mvh Marianne

Offline lis nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Fritflyvende duer
« Svar #1 Dato: 19 August , 2009, 13:58 »
du skal lige lade dem ruge et hold æg ud, inden du lukker dem ud eller er der stor sansynlighed for at de flyver væk

Offline duen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Fritflyvende duer
« Svar #2 Dato: 24 August , 2009, 22:37 »
lad dem have adgang til volieren i ca tre uger og så åbner du efter de 3 uger men gerne vend dem til når du fodre går du og fløjter det har jeg vendet mine til jeg har både birmingham rollers west of england og brevduer alle bliver lukket ud når jeg kommer hjem fra skole og er fodret så precis at de efter at have fløjet non stop i et par timer  kan fløjtes ind til fodring og det gør også at kommer der en og skal købe duer og gerne vil se dem i luften kan jeg bare gå op og fløjte så kommer de ind igen

mvh michael sørensen

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Fritflyvende duer
« Svar #3 Dato: 24 August , 2009, 22:39 »
Orv, hvor lyder det bare tjekket...  /o

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Fritflyvende duer
« Svar #4 Dato: 24 August , 2009, 22:56 »
Jeg tror jeg vil øve mig lidt med min kone, - hun er dog ikke til salg!!!
Hilsen
Peter

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Fritflyvende duer
« Svar #5 Dato: 24 August , 2009, 23:00 »
Jeg tror jeg vil øve mig lidt med min kone, - hun er dog ikke til salg!!!

 *g *g Det er jo helt afganistan tilstande. Der må en mand nægte sin kone mad hvis hun ikke er til rådighed seksuelt når han vil ha det !!!  :o

Da min mand hørte det forleden spurgte han mig pænt hvad jeg ville ha til middag dagen efter.  *f

Nå nu fik vi lige spammet denne tråd totalt  :-X

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Fritflyvende duer
« Svar #6 Dato: 24 August , 2009, 23:01 »
For en del år siden havde jeg Smerler og Tyske modenesere som jeg brugte til udstilling.
Alle smerle unger blev håndopmadet da de gamle duer har et meget krumt næb og ungernes er meget firkantet så de ikke kunne made dem selv når de var af en vis kvalitet (Defekt kan man også kalde det)
Dette bevirkede at selv voksner duer blev jeg overfaldet af nå jeg kom i volieren og de sad og pev som små unger for at tigge om en godbid.
Jeg lærte duerne at flyve fra volieren og ind i hver deres dresurbur inden jeg tog på arbejde. Når jeg så kom hjem lukke jeg blot burene op og de fløj selv tilbage til volieren.
måden jeg lærte dem det på var ved at de havde spist op i volieren om morgenen og de vidste at der var foder i udstillingsburene om morgenen. når jeg så kom hjem havde de spist foderet i udstillingsburene og nu var der foder i volieren.
Dette bevirkede at det var meget let for mig at træne duerne i udstillingsburene uden at skulle fange dem hver gang.

Jeg lånte på et tidspunkt et par brevduer af en i Viborg, han oplyste at det var nogle af de bedste brevduer.
Jeg brugte dem som ammeduer til Smerlerne. De fik et par hold Smerle unger og to unger selv. Efter knap et årstid lukkede jeg dem ud. de fløj op på taget og sad her er kort stykke tid, hvorefter de lettede og fløj i rundkreds og meget højt op, for pluselig at flyve mod Viborg der lå ca. 20 km. borte.
Efterfølgende talte jeg med ham jeg havde lånt dem af og ganske rigtig de var kommet hjem igen.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fritflyvende duer
« Svar #7 Dato: 25 August , 2009, 07:00 »
Hold da op sikke en fantastisk historie, Bjarne  /o Tænk, at de kunne det efter næsten et år!
Var det planen, da du lukkede dem ud, eller regnede du med, at de ville blive?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Fritflyvende duer
« Svar #8 Dato: 25 August , 2009, 08:24 »
I får jo duer til at lyde helt spændende  /o (Ikke fordi, jeg troede, de var kedelige, men jeg havde ikke lige forestillet mig dette  :))
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Fritflyvende duer
« Svar #9 Dato: 25 August , 2009, 08:46 »
Jeg synes duer er skønne - ligesom jeres kommentarer! Tak for dem  /o Og Bjarne, en sød historie! Mine er ikke brevduer, så jeg håber ikke de kan huske hvor de kom fra - ellers er det jo kun ude fra Storm-Olsen, og det er ikke så langt væk  :D

Mine er ret små og meget forsigtige og spiser ikke særligt meget, men hvis jeg f.eks. kun lader dem have fri adgang til hvede, og det så er mig der kommer med 'guffet' - duefoder med majs og ærter m.v. - så tror jeg godt jeg kan lære dem at komme når jeg kommer med det.

Jeg glæder mig til jeg kan se dem i luften!

Hvis man er interesseret i kønne duer - så prøv at gå ind på www.raceduen.dk og bliv fortryllet... der er så mange fine, kønne og forunderlige slags!
Mvh Marianne

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Fritflyvende duer
« Svar #10 Dato: 25 August , 2009, 09:52 »
@Marianne, vi fik vist ikke sagt, at duerne er vant til at blive fløjtet og/ eller raslet ind.
Allan har et særligt duefløjt, som de lystrer, men han har også lært dem at reagere på rasle lyden, når man ryster en lille bøtte med guf i.

Det kunne du da prøve. Og vores erfaring er, at de er ret standfaste. Har aldrig oplevet vores mere end 300 meter fra hjemmet.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Fritflyvende duer
« Svar #11 Dato: 25 August , 2009, 09:53 »
Jeg vil rasle og fløjte det bedste jeg har lært  :D
Mvh Marianne

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Fritflyvende duer
« Svar #12 Dato: 25 August , 2009, 16:08 »
Hold da op sikke en fantastisk historie, Bjarne  /o Tænk, at de kunne det efter næsten et år!
Var det planen, da du lukkede dem ud, eller regnede du med, at de ville blive?

Nej det var ikke lige planen at de skulle flyve hjem, men da jeg havde lånt dem og ikke skulle bruge dem mere gjorde det ikke så meget, der blev jo så 2 duer mindre at fodre på.

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Fritflyvende duer
« Svar #13 Dato: 25 August , 2009, 17:52 »
Det er unægteligt fristende at have duer, når man ser et sådan dueslag... Måske kan man have det uden duer  :D  Desværre passer det ikke lige til mit hus (sikke en undskyldning!)
Jeg må nok nøjes med min stærestolpe... ikke så prangende, men også ret hyggelig  ;)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Fritflyvende duer
« Svar #14 Dato: 01 ſeptember , 2009, 12:47 »
Jubiii!!

Har idag flyttet den midlertidige voliere til duerne ud fra huset, så de nu kan flyve frit ud. Det ene par har hele tiden været mere modigt end det andet, så de tog sig en times hyggetur op på taget - et slag i luften - over på taget i den anden længe - et slag i luften - lande på skorstenen. Gå tur på tagryggen, pudse sig og betragte verden som duer gør det.

Så smukt at se de hvide duer mod den klare blå himmel!!  *p

Det bedste af det hele er næsten, at de kan finde ind igen (det var jeg jo lidt bekymret for, nu da de er flyttet), de er nu inde og få lidt at spise, og lur mig om ikke de tager en tur igen senere! Glæder mig allerede til synet!
Mvh Marianne